ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

19o ΦΝΘ: Η πρώτη μαζική δολοφονία των ΗΠΑ & τα τέρατα μέσα μας

Ούτε μια ανάσα δεν ακουγόταν κατά τη διάρκεια της προβολής του ντοκιμαντέρ o Πύργος (Tower) του Κιθ Μέιτλαντ (Keith Maitland). Oύτε μια φιγούρα δεν κουνήθηκε από την καρέκλα της καθώς παρακολουθούσε το αριστουργηματικό animation που εξιστόρησε την πρώτη ιστορία μαζικής δολοφονίας στις ΗΠΑ της οπλοκατοχής και του μένους στο Όστιν του Τέξας την 1η Αυγούστου του 1966. 

Σε 82 λεπτά ο Μέιτλαντ εξιστορεί με ροτοσκοπικό animation την τυφλή οργή του Τσαρλς Ουίτμαν που σκότωσε 16 ανθρώπους και τραυμάτισε 31, σε ένα φονικό μπαράζ που κράτησε 96 λεπτά στο Πανεπιστήμιο του Τέξας.

Ήταν πρώτη Αυγούστου του 1966, μια μέρα που το τσιμέντο έκαιγε όταν ο ελεύθερος σκοπευτής Ουίτμαν ανέβηκε με το ασανσέρ στον τελευταίο όροφο του Πύργου του Πανεπιστημίου του Τέξας και άνοιξε πυρ, κρατώντας την πανεπιστημιούπολη όμηρο για μιάμισι ώρα που ήταν κόκκινη στο αίμα.

Στο film που αφηγείται τον τρόμο, τον ηρωισμό και όλες τις αποχρώσεις των ανθρώπινων συναισθημάτων όταν ο ανείπωτος, παράλογος δείχνει το άσχημο πρόσωπο του ο Μέιτλαντ καταφέρνει να αφηγηθεί με animation αλλά και αρχειακό υλικό όλα όσα τραγικά συνέβησαν κάτω από τον Πύργο του θανάτου.

Τα πρώτα θύματα του ήταν η 8 μηνών έγκυος φοιτήτρια ανθρωπολογίας Κλερ Τζέιμς και το αγόρι της Τομ Έκμαν. Εκείνος πέθανε επί τόπου, εκείνη έχασε μόνο το βρέφος που κυοφορούσε για να αφηγείται σήμερα ως cartoon αλλά και ως φυσική παρουσία στο φακό την κόλαση που ξεκίνησε όταν ένιωσε κάτι "σαν ηλεκτροφόρο καλώδιο". Το τελευταίο, 13ο του θύμα, ο Ντέιβιντ Γκάνμπι, πέθανε πέρυσι από τα τραύματα που του είχε προκαλέσει μια σφαίρα που δέχθηκε στην πλάτη.

Οπλισμένος και οργισμένος, ο εκτελεστής βρίσκει καταφύγιο στο παρατηρητήριο του εμβληματικού Πανεπιστημιακού Πύργου (Tower) του Όστιν πυροβολούσε ό,τι έβλεπε να κινείται κάτω από τον καυτό ήλιο της πολιτείας που η οπλοκατοχή είναι πλέον νόμιμη...

Η ταινία μιλάει για θύματα και θύτη και μας υπενθυμίζει το πρώτο περιστατικό mass shootings που στοίχειωσε για πάντα την Αμερική.

Σήμερα, πενήντα χρόνια μετά ο Μέιτλαντ καταφέρνει και αφηγείται την ιστορία με ψυχεδέλεια και χρώμα και γκρι αποχρώσεις σε ένα animation που άφησε το κοινό της προβολής αποσβολωμένο -αν όχι δακρισμένο- από όλα όσα είδε στην θοόνη της αίθουσς John Cassavetes.

Φέρνοντας στο φακό τους πρωταγωνιστές της ιστορίας ο Μέιτλαντ χάρισε μια συγκλονιστική μαρτυρία με έναν τρόπο πρωτότυπο κάνοντας ένα επίκαιρο σχόλιο επάνω στην οπλοκατοχή χρησιμοποιώντας με μαεστρία τη μέθοδο του rotoscopic animation -ηθοποιοί υποδύθηκαν και ξαναγύρισαν τις σκηνές για να τις ντύσουν μετά από επάνω με ψηφιακά μέσα οι animators της παραγωγής.

Μονάχα στο κλείσιμο αυτού του tour de force ενσυναίσθησης και πόνου, στο τελευταίο 20λεπτο της ταινίας Tower οι πραγματικοί ήρωες αποκαλύπτονται στη φυσική τους μορφή για να μιλήσουν για όσα τους σημάδεψαν για μια ζωή και αν καταγγείλουν τη σιωπή για το πρώτο περιστατικό παράλογης μαζικής δολοφονίας που "κανείς δεν τόλμησε να ξανασυζητήσει" -μέχρι τώρα.

Από τον Όστιν στο Ορλάντο

Στο παρελθόν οι New York Times είχαν αναφερθεί με αφορμή το περιστατικό στο Μέριλαντ της Βιρτζίνια στην αναγκαιτόητα μιας εθνικής βάσης δεδομένων με τα "αποτυπώματα" κάθε όπλου για να εντοπίζονται οι δράστες και τα ίχνη τους. Ωστόσο το λόμπι των όπλων έχει αντιταχθεί λυσσαλέα στη δημιουργία της.

Ο Τσαρλς Ουίτμαν του Πύργου προερχόταν από μια πλούσια οικογένεια, ήταν ένας καλός φοιτητής, πρόσκοπος και πιανίστας, γιος ενός αυτοδημιούργητου επιχειρηματία που μεγάλωσε τα παιδιά του με υλικές ανέσεις και βία.

Το ντοκιμαντέρ του Μέιτλαντ μοιάζει ακόμη πιο επίκαιρο και ανατριχιαστικό σήμερα.

Η ειρωνεία κατοικεί στο Τέξας

Στην 50η επέτειο από την πρώτη μαζική ένοπλη επίθεση σε εκπαιδευτικό ίδρυμα στις Ηνωμένες Πολιτείες η Πολιτεία του Τέξας νομιμοποίησε την ελεύθερη οπλοφορία στις πανεπιστημιουπόλεις.

Από την 1η Αυγούστου 2016, μισό αιώνα μετά από όλα μάτωσαν τον Πύργο, το Τέξας όχι μόνο καταγγέλει την οπλοκατοχή αλλά επιτρέπει στους φοιτητές να φέρουν όπλα στους χώρους του Πανεπιστημίου, με το επιχείρημα ότι με αυτό τον τρόπο θα προφυλαχθούν από ανάλογες επιθέσεις -κουβαλώντας όπλα ακόμα και μέσα στα αμφιθέατρα.

Πολλά από τα θύματα του Γουίτμαν έκαναν έκκληση να μην περάσει ο νόμος. "Τα όπλα δεν έχουν θέση στις πανεπιστημιουπόλεις" δήλωσε ο Τζον Φοξ, αυτόπτης μάρτυρας της επίθεσης που έσωσε μια έγκυο γυναίκα από την επίθεση αλλά στο Τέξας δεν τον άκουσε κανείς.

"Αυτό που έμαθα ως αλήθεια είναι ότι υπάρχουν τέρατα ανάμεσα μας" λέει στην ταινία.

TOWER trailer from keith maitland on Vimeo.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης