19ο ΦΝΘ: Aπό το Άγιο Όρος στο Noma της Δανίας, το φαγητό σε πρώτο πλάνο
Τα ντοκιμαντέρ χορταίνουν την πείνα μας για γνώση. Ειδικά τα ντοκιμαντέρ μάλιστα που αφορούν στη γαστρονομία και την τέχνη της μαγειρικής, όλα όσα δηλαδή προβάλλονται στο 19ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στα πλαίσια της νέας ενότητας του θεσμού Food vs. Food μας χορταίνουν διπλά.
Το φαγητό, απόλαυση αλλά και εργαλείο εκμετάλλευσης, πολύτιμο αγαθό σε αφθονία ή έλλειψη, αναδεικνύεται σε απόλυτο πρωταγωνιστή του 19ου ΦΝΘ.
Ιστορίες που συνδέουν γεύσεις, ζωή, έρωτα, αλλά και τη σκοτεινή όψη του ανθρώπου, αποτυπώνονται στα ντοκιμαντέρ τα οποία πιάνουν το νήμα του φαγητού από την καλλιέργεια, περνούν στην παραγωγή και φτάνουν είτε στο τραπέζι μας, είτε σε νέα γαστρονομικά επίπεδα. Η γευστική μνήμη αλλά και ο πολιτισμός που κουβαλά μέσα του το φαγητό αναδεικνύονται μέσα από την αποκαλυπτική ματιά των δημιουργών.
Ιδιαίτερο είδος του ντοκιμαντέρ, το culinary cinema υπάρχει πλέον ως ξεχωριστό τμήμα σε μεγάλα φεστιβάλ όπως η Μπερλινάλε και το Σαν Σεμπαστιάν.
Προφανώς και μιλούσε με σοφία η Βιρτζίνια Γουλφ όταν είπε ότι "Κανείς δεν μπορεί να σκεφτεί καλά, να αγαπήσει καλά, να κοιμηθεί καλά, αν δεν έχει φάει καλά".
Όλες οι γεύσεις του menu του 19ου ΦΝΘ
Την περιπέτεια του Noma, ενός από τα κορυφαία εστιατόρια του πλανήτη, το οποίο πριν δύο χρόνια μετακόμισε από τη Δανία στην Ιαπωνία αφηγείται στο ντοκιμαντέρ Μυρμήγκια σε μια γαρίδα ο Μαουρίς Ντέκερς (Ολλανδία). Στα πλάνα του καταγράφεται η μεγάλη πίεση και η πρόκληση που αντιμετώπισε ο χαρισματικός σεφ του Ρενέ Ρετζέπι, ώστε το εστιατόριο να παραμείνει αντάξιο της φήμης του.
Το απίστευτο success story μιας ομάδας ιδεαλιστών οι οποίοι πριν από τριάντα χρόνια μετέτρεψαν μια πάμφτωχη περιοχή της Ισπανίας σε διεθνώς αναγνωρισμένο «ναό» του κρασιού αφηγείται στο Πριοράτ οΝταβίντ Φερνάντεθ ντε Κάστρο (Ισπανία). Όπως λένε οι ίδιοι «Το καλύτερο κρασί είναι αυτό που έχει να σου πει μια ιστορία».
Την αδικία που κρύβεται πίσω από ένα δελεαστικό ποτήρι κρασί μαρτυρούν στο Πικρά σταφύλια – Σκλαβιά στους αμπελώνες του Τομ Χάινεμαν (Δανία) όσοι βιώνουν τις συνθήκες μοντέρνας δουλείας που βιώνουν οι άνθρωποι που εργάζονται στη βιομηχανία του κρασιού στη Νότια Αφρική.
Την ένοχη όψη της σοκολάτας, ως προϊόν εργασίας παιδιών-σκλάβων σε αφρικανικές φυτείες κακάο φέρνει στο φως το ντοκιμαντέρ Φάκελος Σοκολάτα της Μπέντε Φόρερ (Ολλανδία). Αλήθεια, το πιο ηδονικό έδεσμα του πλανήτη κρύβει συχνά τη γεύση του διεστραμμένου ανθρώπινου νου.
Μια διεθνή γαστριμαργική τάση όχι για όλους, που ακούει στο όνομα εντομοφαγία, απαθανατίζει το ντοκιμαντέρ Μαμούνια του Αντρέας Γιόνσεν (Δανία). Η ταινία τεστάρει τα γούστα και τις αντοχές μας, μέσα από το ταξίδι τριών σεφ που αναζητούν ανά τον κόσμο έντομα και νέους τρόπους που αυτά εντάσσονται στη διατροφή μας.
Τον διάσημο ιταλό σεφ Μάσιμο Μποτούρα, που πήρε την πρωτοβουλία μαζί με την ομάδα του να μαγειρέψει για πρόσφυγες και αστέγους στο Μιλάνο, φέρνει σε πρώτο πλάνο το ντοκιμαντέρ Θέατρο της ζωής του Πίτερ Σβάτεκ (Καναδάς). Μια κοινωνική κουζίνα με υπογραφή και κυρίως ψυχή.
Ο άνεργος που ταϊζει τους άστεγους. The unemployed man who feeds the homeless. from story studios on Vimeo.
Τη γενναιόδωρη και γεμάτη ανατροπές ιστορία του Κώστα, ο οποίος εμπνεύστηκε την κοινωνική κουζίνα «Ο άλλος άνθρωπος», χαρίζοντας δωρεάν γεύματα σε όσους συνανθρώπους μας τα έχουν ανάγκη μας υπενθυμίζει το ντοκιμαντέρ Εγώ, ο άλλος άνθρωπος των Λουκά Αγέλαστου και Σπυριδούλας Γκούσκου.
Την κουζίνα του Αγίου Όρους μέσα από ένα συναρπαστικό ταξίδι στο χρόνο και τις γεύσεις καταγράφει στο ντοκιμαντέρ Αγιορείτικη μαγειρική κληρονομιά ο Χρήστος Ματζώνας. Παραδοσιακές συνταγές που διασώζονται και εξελίσσονται με τη μαεστρία των μοναχών και συνδέονται με μεγάλες γιορτές της λαϊκής παράδοσης και της Χριστιανοσύνης.
Τέλος θα προβληθεί μια πρώτη γεύση σε πρεμιέρα του πρώτου επεισοδίου Το πρώτο γεύμα από την τηλεοπτική σειρά ντοκιμαντέρ Το ταξίδι της τροφής - Η διατροφή στην Ελλάδα από την Προϊστορία μέχρι σήμερα, σε σκηνοθεσία των Γιούρι Αβέρωφ, Ανδρέα Αποστολίδη, Νίκου Νταγιαντά και Λευτέρη Χαρίτου.
Για επιδόρπιο οι παράλληλες δράσεις
Κατά τη διάρκεια του 19ου ΦΝΘ, το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα παρουσιάσει την έκθεση «Χωρίς μαχαίρι και πιρούνι», με θέμα το φαγητό στον ελληνικό κινηματογράφο.
Από το προφιτερόλ του Γιώργου Κωνσταντίνου στα Χτυποκάρδια στο θρανίο του Α. Σακελλάριου έως τις αισθησιακές μπουκιές της Έλενας Ναθαναήλ στο Φόβο του Κ. Μανουσάκη και τα μπαχάρια της ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ Κουζίνας του Τ. Μπουλμέτη, το ελληνικό σινεμά σε όλη του την πορεία εκτός από ήχους και εικόνες είχε πάντα και μια δική του μυρωδιά και γεύση.
Η έκθεση πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Εργαστήριο Μουσειολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Επιπλέον, με αφορμή τη νέα ενότητα του φεστιβάλ, η πόλη της Θεσσαλονίκης συμμετέχει σε μια γαστριμαργική γιορτή γεμάτη εκπλήξεις. Για τον επόμενο μήνα, 20 εστιατόρια της πόλης θα δημιουργήσουν και θα προτείνουν ένα πιάτο αφιερωμένο στο φεστιβάλ, το οποίο θα περιλαμβάνεται στα μενού τους, θα βαθμολογείται από το κοινό και από κριτική επιτροπή και στο τέλος θα αναδειχθεί το καλύτερο πιάτο.
Διαβάστε περισσότερα
19ο ΦΝΘ: Με οδηγό το βλέμμα του ουμανιστή Τζον Μπέρτζερ
19o ΦΝΘ: Το σκληρό ροκ του ριζοσπαστικού Βιτάλι Μάνσκι ξεκινά