Δημήτρια 2016: η Γιόκο Όνο κάνει ανοιχτό κάλεσμα καταστροφής
Αιρετική και επίκαιρη, η παντοτινή χήρα του Τζον Λένον θέλει να αφήσει το δικό της στίγμα στα Δημήτρια 2016. Για αυτό θα χρειαστεί τη βοήθεια μας.
Η εικαστική καλλιτέχνης επιθυμεί τη δική μας συμμετοχή για να ολοκληρώσει το διαδραστικό έργο της “Ex It”(1997/2016) που φιλοξενείται στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο των “Δημητρίων 2016” και που σήμερα εισήλθε στην τελευταία φάση του, με την καλλιτέχνιδα να καλεί τους πολίτες να καταστρέψουν με σφυριά δεκάδες από τα φέρετρα της εικαστικής εγκατάστασης.
Δεκάδες φέρετρα, ως σύμβολο θανάτου, θα καταστραφούν. Δεκάδες ελιές, που τις τελευταίες εβδομάδες είχαν “φυτευτεί” μέσα σε αυτά, θα διατηρηθούν. To έργο που από την καταστροφή απομένει το δέντρο της σοφίας ολοκληρώνεταιι στη Θεσσαλονίκη πρώτη φορά παγκοσμίως.
“Η Γιόκο Όνο θέλει να σπάσουμετα φέρετρα και η διαδικασία αυτή ξεκίνησε σήμερα και θα συνεχιστεί το Σάββατο και την Κυριακή” επισήμανε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Παιδείας, Έλλη Χρυσίδου. Συνολικά θα καταστραφούν 50 φέρετρα, ενώ ισάριθμα θα διατεθούν στον δήμο Θεσσαλονίκης για την κάλυψη αναγκών του, που αφορούν την ταφή άπορων πολιτών.
Η "καταστροφή" ξεκινάει την Πέμπτη 27 Οκτωβρίου, από τις 14.00 έως τις 19.00, το Σάββατο 29 Οκτωβρίου, από τις 10.00 έως τις 18.00 και την Κυριακή 30 Οκτωβρίου 2016, από τις 11.00 έως τις 15.00. Η δράση της καταστροφής της μεγάλης εγκατάστασης Ex It των 50 φερέτρων με τη συμμετοχή των πολιτών στον εξωτερικό χώρο του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ-HELEXPO). Ήδη, έξω από το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, όπου έχουν τοποθετηθεί τα προς καταστροφή φέρετρα, κάποιοι πολίτες έπιασαν σήμερα τα εργαλεία, τα σφυριά, συμμετέχοντας στην ολοκλήρωση του διαδραστικού έργου της καλλιτέχνιδος.
Υπενθυμίζεται ότι αυτή η εκδοχή του έργου παρουσιάζεται παγκοσμίως για πρώτη φορά, όπως και τα Mend Piece (Mirrors), Cut Piece (performance ‘many people do it together, Add Colour Painting (Refugee Boat version). Η ακτιβίστρια και πολυτάλαντη Γιόκο Όνο συνεχίζει το διάλογο με το κοινό. Μια εβδομάδα πριν την υποδύθηκε η Κένταλ Τζένερ σε ένα άλλο φόρο τιμής στα εικαστικά τερτίπια των καιρών μας.
Η έκθεση περιλαμβάνει τα έργα της Add Colour Painting (Refugee Boat version) (1960/2016) [Πρόσθεσε Χρώμα Πίνακας (εκδοχή Βάρκας Πρόσφυγα)], Imagine Peace (2003/2016) [Φαντάσου την Ειρήνη], Cut Piece (1964) -φιλμ [Κομμάτι για Κόψιμο], Cut Piece (1964/2003)-φιλμ [Κομμάτι για Κόψιμο], Cut Piece (1964/2016) –performance ‘‘πολλοί άνθρωποι το κάνουν μαζί’ [Κομμάτι για Κόψιμο], Touch Piece (1963/2016) [Κομμάτι για Άγγιγμα], Sky Piece to Jesus Christ (1965/2016) [Κομμάτι Ουρανού για τον Ιησού Χριστό], Mend Peace (Mirrors) (1966/2016) [Κομμάτι για Διόρθωμα (Καθρέφτες)], Skyladders (1968/2016) [Σκάλες για τον Ουρανό], Wish Trees (1996/2016) [Δέντρα των Ευχών], Ex It (1997/2016) [Εξ Οδός].
Η σημαντική έκθεση “Yoko Ono - Εγκαταστάσεις και Performances” στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης διοργανώθηκε στο πλαίσιο των 51ων Δημητρίων και εγκαινιάστηκε στην τελετή έναρξης του φετινού φεστιβάλ, κωδικοποιώντας την ουσία και τη σημασία της συνολικής υπόστασης του θεσμού. Μια νίκη των συντελεστών και της τέχνης σήμερα ολοκληρώνεται συμάτη συμβολισμό, θάνατο και ζωή.