Ρατσίστρια ή όχι, η Μαρίνα Αμπράμοβιτς έμπνευση ζωής για την Άνι Λένοξ στο Vanity Fair Nοεμβρίου
"Τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς δεν την έχω συναντήσει ποτέ. Δεν έχω παρακολουθήσει κάποια από τις εμφανίσεις της και γνωρίζω το έργο της μόνο μέσα από βίντεο στο YouTube" γράφει η Άνι Λένοξ για την ιέρεια του performance art στο Vanity Fair Νοεμβρίου.
"Ωστόσο περιέργως, αν και μπορεί να ακουστεί κάπως αλαζονικό, νιώθω σαν να την ξέρω πολύ καλά. Τώρα που έχω διαβάσει το αυτοβιογραφικό της βιβλίο 'Walk Through Walls' αρχίζω να αποκτώ μία καλύτερη αίσθηση της ύπαρξης τής διάσημης περφόρμερ" προσθέτει η βρετανή καλλιτέχνιδα σε αφιέρωμα που θα δημοσιευτεί στο περιοδικό για την εικαστική performer που καθιερώνει τον κόσμο της.
"Η Μαρίνα έχει ζήσει με την ορμή που έχει η δύναμη της φύσης. Αυτή η δύναμη με εξουσιάζει, μου κόβει την ανάσα και με συνταράσσει, ενώ ταυτόχρονα με εντυπωσιάζει, μου προκαλεί δέος και έμπνευση. Κατά την άποψή μου είναι εντελώς μοναδική. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει, ή θα υπάρξει ποτέ άλλη γυναίκα ή καλλιτέχνις σαν κι αυτή" συμπληρώνει.
"Όπως γυρίζω τις σελίδες του βιβλίου, ακούω τη φωνή της στο κεφάλι μου, σαν να μου αφηγείται τις λέξεις στην πραγματικότητα. Όταν η Μαρίνα μιλάει, είναι σαν να ακούς την αφήγηση ενός θρυλικού παραμυθιού από τα αρχαία τοπία της οροσειράς των Βαλκανίων. Η φωνή της είναι κατευναστική, ήρεμη, και γίνεται το επίκεντρο, ενώ έρχεται σε αντίθεση με το τραύμα, τον φόβο και το σκοτάδι που κουλουριάζονται στη βάση, δίνοντας την ώθηση για να εκφραστεί και να εκκαθαριστεί" προσθέτει.
"Μια μέρα ελπίζω η Μαρίνα και εγώ θα συναντηθούμε. Νομίζω ότι έχουμε πολλά να συζητήσουμε" συμπληρώνει η Άνι Λένοξ που από τις εποχές των Eurythmics πειραματιζόταν με τον τραγούδι και τις εμπνεύσεις πίσω από αυτά.
Όταν η Αμπράμοβιτς είπε τους Αβορίγινες "δεινόσαυρους"
Τον Αύγουστο, πριν η αυτοβιογραφία της κυκλοφορήσει δίνοντας πρόσβαση σε όλους σε μια εντυπωσιακή ζωή, η Μαρίνα Αμπράμοβιτς έγινε στόχος κριτικής στα κοινωνικά δίκτυα. Αφορμή ένα απόσπασμα από παλιό ταξιδιωτικό ημερολόγιο της που τελικά αφαιρέθηκε από το υπό έκδοση βιβλίο. Σε αυτό η Αμπράμοβιτς έγραφε για τις εντυπώσεις της όταν συνάντησε για πρώτη φορά τους Αβορίγινες το 1979.
"Μοιάζουν με δεινόσαυρους. Όταν τους πρωτοσυναντάς, πρέπει να προσπαθήσεις πολύ. Στα μάτια των δυτικών φαίνονται τραγικοί. Τα πρόσωπα τους δεν μοιάζουν με κανένα άλλο πρόσωπο στη γη. Έχουν μεγάλους κορμούς κι αυτά τα σαν ξυλάκια πόδια".
Εύλογα το απόσπασμα προκάλεσε αντιδράσεις καθώς αναρίθμητοι χρήστες των social media κατηγόρησαν την Αμπράμοβιτς για ρατσισμό δημιουργώντας μάλιστα και το hashtag #TheRacistIsPresent -σαφή αναφορά στην performance της Αμπράμοβιτς The Artist Is Present του 2012-.
"Η καρδιά μου πονάει ασταμάτητα από τη στιγμή που αυτό το απόσπασμα ήρθε στο φως" είπε η ίδια που απολογήθηκε για την προσβολή απέναντι στους ιθαγενείς της Αυστραλίας. "Προσπάθησα να ζήσω τη ζωή μου με θάρρος και μετανιώνω για ελάχιστα πράγματα. Ωστόσο, τα γεγονότα της προηγούμενης εβδομάδας ήταν ταπεινωτικά. Η επιλογή μου να συμπεριλάβω στην ημιτελή ακόμη αυτοβιογραφία μου ένα χειρόγραφο για το πέρασμα μου το 1979 από τη Δυτική Αυστραλία, χρησιμοποιώντας τόσο απαράδεκτη γλώσσα για να περιγράψω τις πρώτες μου εντυπώσεις από τους Αβορίγινες, είναι από εκείνα τα λίγα για τα οποία μετανιώνω".
"Το πιο οδυνηρό σημείο απ' όλο αυτό είναι ότι κατάφερα να πληγώσω τους Αβορίγινες που με εμπιστεύθηκαν, αλλά και ότι προώθησα στερεότυπα μίσους εναντίον ανθρώπων, στους οποίους οφείλω τόσα πολλά και σέβομαι ειλικρινώς. Ξέρω ότι οι λέξεις που χρησιμοποίησα ισοδυναμούν με προδοσία και λυπάμαι αλήθεια. Υποτιμώντας την ακεραιότητα, την ομορφιά και τους αγώνες των ιθαγενών Αυστραλών, με τους οποίους ζήσαμε μαζί με τον Ουλάι από το 1980 έως το 1981, μοιάζει με προσβολή σε ανθρώπους που αγάπησα ιδιαίτερα και με ενέπνευσαν" πρόσθεσε.