To «Φιλί» του Γούσταβ Κλιμτ σε 3D, «δώρο» για τους ανθρώπους με προβλήματα όρασης
Πως είναι να αγγίζεις και να χαϊδεύεις το εμβληματικό "Φιλί" του Γκούσταφ Κλιμτ; Πως είναι να αναγνωρίζεις ένα αριστούργημα της τέχνης αν έχεις προβήματα όρασης; Σε αυτά τα ερωτήματα απάντησε με τη βοήθεια των 3D printers το Μουσείο Μπελβεντέρε της Βιέννης.
Το τρισδιάστατο άβαταρ του έργου του Κλιμτ παρουσιάστηκε σήμερα στο μουσείο χαρίζοντας κάτι από την υπέρβαση του σε ανθρώπους που μέχρι σήμερα δεν θα μπορούσαν να “αντιληφθούν” το μεγαλείο.
Το ανάγλυφο του διάσημου πίνακα συνοδεύεται από αισθητήρες που μεταδίδουν ηχητικά σχόλια όταν ενεργοποιούνται. "Θέλαμε να ανοίξουμε ένα καινούριο κεφάλαιο στον τρόπο με τον οποίο οι τυφλοί αποκτούν πρόσβαση στην τέχνη" είπε ο Ράινερ Ντελγκάντο, ο εκπρόσωπος της γερμανικής ένωσης ανθρώπων με προβλήματα όρασης DBSV.
Το "Φιλί", ένας πίνακας του 1908 που εκτίθεται στο Μπελβεντέρε, εικονίζει ένα αγκαλιασμένο ζευγάρι και θεωρείται η κορωνίδα των έργων του Κλιμτ (1862-1918), του "πατέρα" της βιεννέζικης Σετσεσιόν.
Για την τρισδιάσταση αναπαράστασή του χρειάστηκαν δύο χρόνια δουλειάς και είναι αρκετά μικρότερη σε μέγεθος από τον αυθεντικό πίνακα.
Η ιστορία ενός αριστουργήματος
Το Φιλί (γερμανικά: Der Kuss) του Αυστριακού Γκούσταφ Κλιμτ δημιουργήθηκε την περίοδο 1907-1908 και ανήκει στη λεγόμενη χρυσή περίοδο του καλλιτέχνη. Θεωρείται το πιο διάσημο έργο του Κλιμτ και ένα από τα διασημότερα της Αρ Νουβό. Το Φιλί παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην έκθεση Kunstschau το 1908 για τα 60 χρόνια από την άνοδο του Φραγκίσκου Ιωσήφ στο θρόνο, όταν πια η Απόσχιση, το καλλιτεχνικό κίνημα στο οποίο συμμετείχε ο Κλιμτ, είχε αρχίσει να χάνει έδαφος.
Ο πίνακας έχει σχήμα τετράγωνο, με μέγεθος 180 x 180 εκατοστά. Είναι μια ελαιογραφία σε καμβά ενώ έχουν χρησιμοποιηθεί και φύλλα χρυσού.
Στο κέντρο του πίνακα, αναπαριστάται ένα ζευγάρι που είναι έτοιμο να φιληθεί. Κατά κάποιους, τα μοντέλα στον πίνακα είναι ο ίδιος ο Κλιμτ και η αγαπημένη του, Emilie Flöge. Το υπόβαθρο είναι σε σκούρο χρυσό χρώμα, ενώ τα δύο σώματα καλύπτονται από χρυσά ενδύματα, διακοσμημένα με γεωμετρικά σύμβολα. Το ζευγάρι στέκεται πάνω σε ένα βράχο γεμάτο λουλούδια, ο οποίος κόβεται απότομα στα δεξιά του πίνακα, ενώ λουλούδια υπάρχουν και στα μαλλιά των δύο προσώπων. Επίσης, ένα χρυσό φυτό βρίσκεται στο δεξιό μέρος, μπροστά από την γυναίκα, ενώ ένα χρυσό φωτοστέφανο σε σχήμα καμπάνας διακοσμημένο με κυκλικά σχήματα, το οποίο ξεκινά πίσω από τους ώμους του άνδρα, περιβάλει το ζευγάρι.
Η γυναίκα, σε αντίθεση με όλα τα άλλα έργα του Κλιμτ, στα οποία ο ρόλος της είναι κυρίαρχος, εδώ είναι υποταγμένη στον άντρα. Κάθεται γονατισμένη μέσα στην αγκαλιά του συντρόφου της, με κλειστά τα μάτια περιμένοντας το φιλί με κάποια μικρή ταραχή. Το δεξί της χέρι έχει περάσει πίσω από τον λαιμό του άντρα ενώ το αριστερό της χέρι ακουμπά το χέρι του συντρόφου της. Τα ρούχα της γυναίκας είναι εφαρμοστά, προσδίδοντας της ακόμα περισσότερο ερωτισμό. Κυριαρχούν σε αυτά οι κύκλοι, που με το πράσινο φόντο τους μοιάζουν με τα λουλούδια στο έδαφος, και οι κυματιστές γραμμές, ενώ στο επάνω μέρος του υπάρχουν κάποια τετράγωνα σχήματα. Το φόρεμα αφήνει να φανούν οι ώμοι της γυναίκας και τα χέρια της, καθώς και τα γυμνά της πόδια, από το ύψος του γονάτου.
Το πρόσωπο του άντρα διακρίνεται ελάχιστα. Είναι όρθιος, έχει γείρει πάνω στην γυναίκα ενώ τα χέρια του κρατούν το κεφάλι της συντρόφου του. Το χρυσό του ένδυμα είναι βαρύ και καλύπτει όλο του το σώμα, αφήνοντας μόνο να φανούν το κεφάλι, ο λαιμός, ο ώμος και τα χέρια του. Το ρούχο είναι κυρίως διακοσμημένο με ορθογώνια σχήματα, σε αντίθεση με τους κυκλικούς σχηματισμούς σε αυτό της γυναίκας, αλλά και κάποιους σπειροειδής σχηματισμούς.