Τι είναι το «de-influencing» και πώς επηρεάζει τους περισσότερους influencers
Σε μια εποχή όπου οι influencers κυριαρχούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δημιουργώντας τάσεις και προωθώντας προϊόντα σε εκατομμύρια ακολούθους, υπάρχει μια νέα επανάσταση στον κόσμο της κατανάλωσης. Το κίνημα του «de-influencing», που έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις από το 2023, προωθεί την ιδέα της συνειδητής κατανάλωσης και της απόρριψης υπερβολικών αγορών.
Επικεντρώνεται στο να κάνει τους χρήστες των κοινωνικών δικτύων να αναρωτηθούν εάν πραγματικά χρειάζονται τα προϊόντα που τους προτείνονται και αν πρέπει να σταματήσουν να ακολουθούν την κουλτούρα της άκριτης κατανάλωσης.
Αντί για τις συνηθισμένες προτροπές για αγορές μέσω χορηγούμενων διαφημίσεων και προϊόντων «must-have», το κίνημα de-influencer επιδιώκει να προκαλέσει μια αλλαγή στη νοοτροπία των καταναλωτών, υπογραμμίζοντας την αξία της απλότητας και της συνειδητής κατανάλωσης.
Η Νταϊάνα Γουίμπ, μια influencer από το Οχάιο, έγινε μέρος αυτού του κινήματος αφού η ίδια συνειδητοποίησε πόσο εύκολα μπορεί κάποιος να παρασυρθεί από τις υποσχέσεις που προσφέρουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η εμπειρία της ήταν απογοητευτική και συνειδητοποίησε ότι πολλά από τα προϊόντα που είχε αγοράσει στην προσπάθεια να ακολουθήσει τάσεις δεν της ήταν απαραίτητα.
Αυτή η κρίση της αγοραστικής της συμπεριφοράς την οδήγησε στο να εξελίξει το δικό της περιεχόμενο στο TikTok, προωθώντας την ιδέα ότι οι καταναλωτές πρέπει να σταματήσουν να ενδίδουν σε αγορές που κάνουν μόνο και μόνο επειδή τις προτείνουν οι influencers. Με περισσότερους από 200.000 ακολούθους, η Γουίμπ επικεντρώνεται σε μηνύματα όπως «Είναι αυτό το προϊόν που θέλατε πριν γίνει δημοφιλές;» και «Η συχνή αγοραστική συνήθεια δεν είναι φυσιολογική».
Το κίνημα του de-influencing αναπτύσσεται κυρίως μέσω του TikTok, με το hashtag #deinfluencing να συγκεντρώνει περισσότερες από 1 δισεκατομμύριο προβολές. Στην πλατφόρμα αυτή, δημιουργοί περιεχομένου όπως η Γουίμπ και άλλοι χρησιμοποιούν hashtags όπως «πυρήνας υποκατανάλωσης» και «συνειδητοποιημένος καταναλωτής» για να ενθαρρύνουν την υποκατανάλωση και την κριτική σκέψη σχετικά με τις αγορές. Η βασική τους φιλοσοφία είναι ότι η γρήγορη μόδα και οι ανούσιες αγορές δεν οδηγούν σε ένα αυθεντικό και ποιοτικό προσωπικό στυλ.
Το κίνημα de-influencer δεν πρόκειται απλώς για μια μόδα ή ένα αντιδραστικό κίνημα εναντίον της υπερκατανάλωσης, αλλά μια συνειδητή προσπάθεια για μια πιο υπεύθυνη, αυθεντική και βιώσιμη κατανάλωση. Καθώς η συνειδητοποίηση αυξάνεται και περισσότεροι άνθρωποι αναγνωρίζουν τις πραγματικές συνέπειες των υπερβολικών αγορών, το κίνημα αυτό φαίνεται να κερδίζει όλο και μεγαλύτερη δυναμική, προωθώντας έναν νέο δρόμο προς την οικονομική και περιβαλλοντική ευημερία.