ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ζαν-Μισέλ Μπασκιά: Γιατί έγινε ο πιο ακριβός Αμερικανός καλλιτέχνης στην ιστορία της ζωγραφικής

Ζαν-Μισέλ Μπασκιά: Γιατί έγινε ο πιο ακριβός Αμερικανός καλλιτέχνης στην ιστορία της ζωγραφικής

Έργο του Jean-Michel Basquiat με τίτλο «Air Power».

AP

Το έργο του Ζαν-Μισέλ Μπασκιά με τίτλο «Untitled», μια σύνθεση με κρανίο από το 1983, έσπασε κάθε ρεκόρ φτάνοντας τα 110 εκατομμύρια δολάρια σε δημοπρασία το 2017 κάνοντας τον τον πιο ακριβό, σύγχρονο καλλιτέχνη της Αμερικής αλλά και του κόσμου.

Μέσα από το έργο τους, ο Άντι Γουόρχολ και ο Ζαν-Μισέλ Μπασκιά, διαμόρφωσαν έναν ιδιαίτερο διάλογο μεταξύ της κοινωνικής εξέγερσης και της εμπορικής επιτυχίας, φέρνοντας στο προσκήνιο την περίπλοκη σχέση της τέχνης με την καταναλωτική κουλτούρα. Η απήχησή τους παραμένει έντονη, καθώς έργα τους προσελκύουν εξαιρετικά υψηλές τιμές σε δημοπρασίες, καθιστώντας τα πολυτελή συλλεκτικά αντικείμενα.

Ο Γουόρχολ και ο Μπασκιά θεωρούνται από τους πιο περιζήτητους καλλιτέχνες στη σύγχρονη αγορά τέχνης. Το έργο «Silver Car Crash (Διπλή Καταστροφή)» του Γουόρχολ, που δημιουργήθηκε το 1963, πωλήθηκε για 105 εκατομμύρια δολάρια, ενώ το έργο του Μπασκιά με τίτλο «Untitled», μια σύνθεση με κρανίο από το 1983, έσπασε ρεκόρ φτάνοντας τα 110 εκατομμύρια δολάρια σε δημοπρασία το 2017 κάνοντας τον τον πιο ακριβό, σύγχρονο καλλιτέχνη της Αμερικής αλλά και του κόσμου.

Το έργο του Μπασκιά, το οποίο εκφράζει τη γοητεία του καλλιτέχνη με τη θνητότητα και το ανθρώπινο σώμα, χαρακτηρίζεται από φωτεινά χρώματα και έντονες, ασταθείς πινελιές που αναδεικνύουν τη σύγκλιση θανάτου και της επιδεικτικότητας.

Από την άλλη, το «Silver Car Crash» του Γουόρχολ χρησιμοποιεί μια εντελώς διαφορετική οπτική γωνία. Μέσα από μια ψυχρή και αποστασιοποιημένη απεικόνιση, εξερευνά την απευαισθητοποίηση και την εμπορευματοποίηση της βίας στη σύγχρονη κοινωνία.

Το έργο συνδυάζει την τραγωδία και το σκοτάδι με την ιδέα της πολυτέλειας και της μαζικής παραγωγής, προσφέροντας ένα σχόλιο για την κοινωνική αδιαφορία απέναντι σε βαθιά ανθρώπινα δράματα.

Παράλληλα, ενώ και οι δύο καλλιτέχνες ασχολούνται με θέματα όπως ο θάνατος και η εμπορευματοποίηση, οι τρόποι με τους οποίους τα προσεγγίζουν παρουσιάζουν αξιοσημείωτες διαφορές.

Το έργο του Μπασκιά εκπέμπει έναν πιο άμεσο και ενστικτώδη συναισθηματισμό, ενώ ο Γουόρχολ υιοθετεί έναν πιο αποστασιοποιημένο και κριτικό τόνο.

Αυτές οι διαφορές όχι μόνο τους καθιστούν μοναδικούς, αλλά και αναδεικνύουν τη σημασία τους στη διεύρυνση της καλλιτεχνικής έκφρασης και της σχέσης της με την κοινωνία και την αγορά.