ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Με ποιον τρόπο ο Bruce Lee έκανε ένα μεγάλο «κακό» στο παγκόσμιο σινεμά

Με ποιον τρόπο ο Bruce Lee έκανε ένα μεγάλο «κακό» στο παγκόσμιο σινεμά

Σκηνή από την ταινία «Enter The Dragon».

photo/Sequoia Pictures Concord Production Inc. Warner Bros.[

Το Brucesploitation.και τα δεκάδες αντίγραφα του κατέστρεψαν ένα ολόκληρο είδος...αλλά γέννησαν κάτι νέο. 

Ρωτήστε οποιονδήποτε επίδοξο ηθοποιό που θέλει να μπει στον κόσμο του κινηματογράφου δράσης και το πιθανότερο είναι ότι μεγάλωσε λατρεύοντας τον Bruce Lee. Θεωρούμενος ευρέως ως ο άνθρωπος που εισήγαγε τις ασιατικές πολεμικές τέχνες στο δυτικό κοινό, ο Lee έπαιξε σημαντικό ρόλο όχι μόνο στη διαμόρφωση του μέλλοντος του είδους αλλά και ως πηγή έμπνευσης για πολλές γενιές καλλιτεχνών. Ωστόσο, η επιρροή του είχε και τις αρνητικές τη πλευρές και μιλάμε για το λεγόμενο Brucesploitation.

Ο Lee βρισκόταν στο απόγειο της φήμης του τη δεκαετία του 1970, έχοντας πρωταγωνιστήσει σε ταινίες όπως το Fist of Fury και το The Way of the Dragon, όταν η είδηση ​​του θανάτου του συγκλόνισε ολόκληρο τον κόσμο. Μετά τον τραγικό και πρόωρο χαμό του το 1973, έμεινε μια τεράστια τρύπα στη βιομηχανία του Χονγκ Κονγκ, η οποία είχε υποστηριχθεί σχεδόν μόνη της στις δυτικές αγορές από τον Lee.

Το Enter the Dragon, η τελευταία κινηματογραφική εμφάνιση του Lee κατά τη διάρκεια της ζωής του, είχε γιγαντιαίο αντίκτυπο στα εμπορικά πλαίσια της δημιουργίας ταινιών πολεμικών τεχνών της εποχής. Ελπίζοντας να επωφεληθούν από την ξαφνική απουσία του σταρ, πολλά στούντιο είχαν τη λαμπρή ιδέα να ξεκινήσουν το δικό τους υποείδος με τον Bruce Lee lookalikes και κάπως έτσι γεννήθηκε το είδος Brucesploitation.

Μετά τον «δάσκαλο» Bruce Lee, οι πύλες άνοιξαν για τις ταινίες Brucesploitaiton που γέμισαν τις περιφερειακές αγορές, προκειμένου να εξυπηρετήσουν τους θαυμαστές που αναζητούσαν μια γρήγορη λύση για τον εθισμό τους στη μαγεία του Bruce Lee. Αν και μπορεί να είναι εύκολο να τα απορρίψουμε γρήγορα ως έργα χαμηλής ποιότητας, υπάρχει επίσης μια γοητεία στις ένθερμες προσπάθειές τους να μιμηθούν το αμίμητο.

Με παιχνίδια στους τίτλους ταινιών του Bruce Lee, όπως το Re-Enter the Dragon και άλλες όπως το Exit the Dragon και το Enter the Tiger, όπου απεικονίζεται μία κάλπικη εκδοχή του Bruce Lee, το Brucesploitation είναι ενδιαφέρον από κοινωνικοπολιτισμική άποψη λόγω των διαφόρων τρόπων στην οποία αλληλεπιδρούσε με τη μυθολογία του Bruce Lee. Στην πραγματικότητα, οι απομιμήσεις στην ευρεία περιοχή του Brucespoliation άσκησαν μεταγενέστερα μία γοητεία σε πολλούς σινεφίλ..

Για παράδειγμα, το έργο του 1980 Fist of Fear, Touch of Death προσπάθησε να χρησιμοποιήσει αρχειακό υλικό για να ξεγελάσει το κοινό, ενώ το Enter the Fat Dragon του Sammo Hung παρωδούσε την εικόνα που είχε δημιουργήσει ο Lee για να δημιουργήσει ένα κωμικό εφέ. Ήταν εκείνη η μετάβαση στην κωμωδία που διευκόλυνε το τέλος του Brucesploitation, και αυτή η επιβάρυνση δεν ηγήθηκε άλλος από τον Jackie Chan, ο οποίος έδειξε στον κόσμο ότι ήταν δυνατό να χρησιμοποιηθούν αυτά τα ίδια πλαίσια για τη δημιουργία φυσικής κωμωδίας όπως ένας σύγχρονος Buster Keaton.

Μερικά από τα στούντιο μπορεί να επωφελήθηκαν από την τάση, αλλά δεν ήταν εύκολο για τους μιμητές να επιβιώσουν. Σε μια συνομιλία με το Variety, ο Bruce Le, ένας από τους πιο διάσημους μιμητές του Bruce Lee, είπε: «Ο Bruce ήταν ένας πολύ αφοσιωμένος ερμηνευτής και η υποκριτική δεν είναι σαν το κουνγκ φου. Έτσι, στην πραγματικότητα δεν ήταν τόσο εύκολο να τον μιμηθούν όσο πίστευαν λόγω της υποκριτικής συνιστώσας που εμπλέκεται. Στην αρχή θέλαμε να μιμηθούμε το είδωλό μας. Αλλά αφού έκανα δέκα περίπου ταινίες, άρχισα να δημιουργώ το δικό μου στυλ — αλλά ταυτόχρονα ακολουθούσα το πνεύμα του Bruce Lee».

Κοιτάζοντας πίσω στο Brucesploitation, είναι σαφές ότι όλα αυτά είναι πολύτιμα μόνο λόγω της κωμικής τους αξίας. Αν θέλετε να δείτε μιμητές του Bruce Lee να παλεύουν με μιμητές του Clint Eastwood ή ακόμα και με τον Δράκουλα την Παρασκευή το απόγευμα μετά από μια δύσκολη εβδομάδα, σας περιμένει ένας ατελείωτος θησαυρός από ένοχες απολαύσεις πολύ χαμηλού προϋπολογισμού, ο οποίος για μερικούς έχει ακόμη μία κάποια γοητεία.