ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο κατά συρροή δολοφόνος που αναδημιουργούσε τα έργα του Σαλβαδόρ Νταλί

Ο κατά συρροή δολοφόνος που αναδημιουργούσε τα έργα του Σαλβαδόρ Νταλί

Ο σουρεαλιστής ζωγράφος Σαλβαδόρ Νταλί δίνει διάλεξη στη Σορβόννη στο Παρίσι, Γαλλία στις 17 Δεκεμβρίου 1955.

AP

Κάθε καλλιτέχνης θέλει να εμπνεύσει κάποιον που τον ακολουθεί. Ο στόχος οποιουδήποτε έργου τέχνης είναι να έχεις κάτι που να διαρκεί περισσότερο από εσένα, αλλά από τη στιγμή που έχει φύγει από τα χέρια σου, δεν μπορείς να πεις πού θα μπορούσαν να πάνε τα πράγματα.

Οι άνθρωποι μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη δουλειά σας ως παράδειγμα για να φτιάξουν τα δικά τους αριστουργήματα, αλλά στην περίπτωση του Σαλβαδόρ Νταλί, η γοητεία του με την πόλη του Περπινιάν χρησιμοποιήθηκε ως δικαιολογία για να γίνουν άθλιες ενέργειες.

Και πάλι, δεν φαίνεται να υπάρχει κάτι πολύ φρικτό σχετικά με τη συγγένεια του Νταλί με μια συγκεκριμένη πόλη, απλώς η αμηχανία για τη λατρεία του για κάτι μάλλον εγκόσμιο. Το Περπινιάν ήταν πάντα ένα όμορφο κομμάτι της ιστορίας της τέχνης γι' αυτόν, και βλέποντας την αρχιτεκτονική και τη διάταξη του σιδηροδρομικού σταθμού ήταν τόσο μοναδικά για τον ίδιο που ένιωθε ότι θα έπρεπε να ήταν εκεί από την αυγή του χρόνου. Για τους περισσότερους, ωστόσο, είναι απλώς ένας συνηθισμένος ισπανικός σταθμός.

Ενώ οι εμπνευσμένες απεικονίσεις του Περπινιάν από τον Νταλί είναι μερικά από τα πιο μυστηριώδη έργα του, η μεταμόρφωση του κτηρίου που υποστήριξε το έκανε ένα έργο θαυμαστό. Ωστόσο, έγιναν άσχημα πράγματα όταν οι άνθρωποι άρχισαν να μιμούνται την τέχνη του στην πραγματική ζωή.

Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1990 και στη δεκαετία του 2000, τα πτώματα τεσσάρων γυναικών ανασύρθηκαν στο Περπινιάν, οι οποίες είχαν δολοφονηθεί και ακρωτηριαστεί από έναν άγνωστο δράστη. Αν και αυτό δεν θα ήταν διαφορετικό από το συνηθισμένο σενάριο ψυχρής περίπτωσης, οι περισσότεροι από αυτούς κατέληξαν να βρεθούν σε διάφορες πόζες πανομοιότυπες με αυτές που βρέθηκαν στους πίνακες του Νταλί.

Για παράδειγμα, το πρώτο θύμα βρέθηκε με τα χέρια σταυρωμένα σε καλλιτεχνικό στυλ, λαμβάνοντας υπόψη το διάσημο The Spectre of Sex Appeal του Νταλί. Ήταν ξεκάθαρα μελετημένο ως καλλιτεχνική δήλωση.

Λαμβάνοντας υπόψη τη γοητεία του Νταλί με το γυναικείο σώμα και την κλίση του για διάφορες σαδομαζοχιστικές δραστηριότητες, αυτός ήταν ο λόγος που οδήγησε στο χειρότερο συμπέρασμα.

Ο δολοφόνος σκότωσε τέσσερις γυναίκες και τις ακρωτηρίασε, το μακάβριο έργο τέχνης του που μιμήθηκε τον Νταλί. Η δικαιοσύνη επιδόθηκε όταν ο Μαρκ Ντελπλέ καταδικάστηκε άδικα σε 30 χρόνια φυλάκιση για το θάνατο ενός από τα θύματα. Ωστόσο, αυτό δεν ήταν το τέλος της ιστορίας, με κάποιον Ζακ Ρανσόν, χρόνια αργότερα, να κατειγορείται ότι ήταν ο υπεύθυνος για τη δολοφονία αυτών των γυναικών. Από το 2018, ανέμενε ακόμη τη δίκη από τις οικογένειες των θυμάτων.

Ανεξάρτητα από το ποιες σουρεαλιστικές εικόνες μπόρεσε να βάλει ο Νταλί στο μυαλό των ανθρώπων, είναι πάντα σημαντικό να προσέχουμε πώς οι άνθρωποι ερμηνεύουν τα έργα τέχνης. Ο Νταλί δεν σκόπευε ποτέ να δολοφονηθούν άνθρωποι για λογαριασμό του δικού του έργου, αλλά το να αφήνει κανείς την τέχνη μακριά από τα χέρια του είναι στην πραγματικότητα μια πολύ πιο επικίνδυνη εμπειρία από ό,τι πολλοί άνθρωποι αντιλαμβάνονται.