Η Lady Gaga νικήτρια για άλλη μια φορά στα δικαστήρια της Νέας Υόρκης
Η γνωστή pop star κέρδισε τη δίκη όπου ήταν κατηγορούμενη για κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας και αντιγραφή (plagiarism) από την Γαλλίδα καλλιτέχνη Oρλάν.
Η περφόρμερ ζητούσε από την Lady Gaga το 7,5% από έσοδα του άλμπουμ της τραγουδίστριας. Αυτό σε αριθμούς είναι 31.7 εκατομμύρια δολάρια από τις 8 εκατομμύρια πωλήσεις που έγιναν παγκόσμια.
Σύμφωνα με τις κατηγορίες, η Gaga είχε κλέψει το concept δύο γλυπτών: ένα κομμάτι από το 1989 που λέγεται Bumpload και ένα από το 1996 με το όνομα Woman with Head.
Σύμφωνα με την εικαστικό η δουλειά της είχε αντιγραφεί και στο εξώφυλλο του άλμπουμ αλλά και σε μία σκηνή του video clip όπου παρουσιάζονται κομμένα κεφάλια πάνω σε ένα τραπέζι. Ωστόσο σύμφωνα με την απόφαση του δικαστηρίου ένα καλλιτεχνικό installation δεν μπορεί να περιοριστεί μόνο σε ένα περιβάλλον.
Η απόφαση επίσης προβλέπει πως η Oρλάν πρέπει να πληρώσει στη Lady Gaga και στη δισκογραφική εταιρεία της από 10.000 στον καθένα, όπως ορίζει το Γαλλικό νομικό σύστημα για τις αστικές διαδικασίες.
Η Oρλάν ανακοίνωσε πως θα καταθέσει ένσταση κατά της απόφασης.
“Πού σταματάει η ιδιοποίηση και πού αρχίζει η κλοπή;”
Αυτό αναρωτήθηκε δύο χρόνια πριν η γαλλική επιθεώρηση τέχνης Le Quotidien de l'art με αφορμή τη μήνυση της Γαλλίδας εικαστικής καλλιτέχνιδας και εικαστικής περφόρμερ Ορλάν κατά της Lady Gaga για τυποκλοπή και αντιγραφή (plagiarism) στα Γαλλικά δικαστήρια πριν περάσει στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού .
“Είτε στην Γαλλία είτε στις Η.Π.Α οι μοναδικές καλλιτεχνικές δημιουργίες της Ορλάν πρέπει να προστατεύονται. Ελπίζουμε τα μέλη της καλλιτεχνικής ομάδας της Lady Gaga να συνεργαστούν με την δικαιοσύνη” δήλωνε ο δικηγόρος της στην Page Six πριν εκδικαστεί η απόφαση με τον αντίλογο να είναι άμεσος από το συνήγορο της pop star.
“Αυτό δεν είναι παρά μία προσπάθεια της ενάγουσας να δημιουργήσει εντυπώσεις στα αμερικανικά μέσα για να επαναφέρει μία αβάσιμη είδηση που κυκλοφόρησε στην Γαλλία πριν μερικά χρόνια” είπε, προφανώς μη γνωρίζοντας πόσο εμβληματικής είναι η “ενάγουσα” στο εικαστικό χάρτη των τελευταίων δεκαετιών.
Βέβαια η Ορλάν δεν έχει ανάγκη να δημιουργήσει ειδήσεις γύρω από το πρόσωπο της ούτε να υποκλέψει κομμάτι από τη δημοφιλία της Gaga.
Kατηγορώντας την τελευταία για αυθαίρετη αντιγραφή αισθητικών στοιχείων δικών της δημιουργιών, τα οποία η Gaga χρησιμοποίησε στο δίσκο της Born This Way η Ορλάν διεκδικεί το δίκαιο, λένε πολλοί.
Η ιέρεια της "σαρκικής τέχνης"
Στο σύμπαν της σύγχρονης τέχνης, η Ορλάν θεωρείται μαζί με τη Σίντι Σέρμαν και τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς εμβληματική καθώς αυτό που η ίδια ονόμασε “σαρκική τέχνη” -ένα είδος γλυπτικής του σώματος όπου το τελευταίο υποβάλλεται σε πλαστικές χειρουργικές επεμβάσεις για να γίνει εικαστικό έργο- είναι ήδη
αναγνωρισμένο για την προβληματική του.
Πρωτοεμφανίστηκε στο χώρο των τεχνών στα μέσα της δεκαετίας του 1960 αλλά η “κατασκευή” του νέου εαυτού της ξεκίνησε το 1987 όταν άρχισε να υποβάλλει τον εαυτό της σε χειρουργικές επεμβάσεις-παραστάσεις δημιουργώντας το έργο με υπέρτιτλο “Η ανάσταση της Αγίας Ορλάν”.
Παντρεύοντας την πλαστική χειρουργική με την αισθητική “χειρουργική” η Ορλάν διαμαρτύρεται με έναν ωμό και επικίνδυνο τρόπο για τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιείται η πλαστική χειρουργική για να επιβάλλει πρότυπα ομορφιάς.