Η Αντωνία Οικονόμου χορογραφεί μέσα σε ένα πολυδιάστατο και περίπλοκο σύμπαν
Ανανεώθηκε:
Ο χορός και η χορογραφία ανθεί τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, με πολλούς νέους καλλιτέχνες, χορευτές και χορογράφους, να εμφανίζονται στο προσκήνιο και στα δρώμενα. Η Αντωνία Οικονόμου είναι μία εξαιρετική περίπτωση ανθρώπου, performer αλλά και χορογράφου που κάνει σημαντική δουλειά τα τελευταία χρόνια στον χώρο αυτό.
Το CNN Greece μίλησε με την Αντωνία Οικονόμου κι εκείνη μας έλυσε πολλές από τις απορίες που είχαμε για τον χορό στην Ελλάδα, το πόσο δύσκολο είναι να ζήσει κανείς από αυτό στη χώρα μας, πόσο σκληρό είναι για το σώμα αλλά και για το πνεύμα ένα τέτοιο επάγγελμα σήμερα.
Η χοροθεατρική παράσταση ΑΤΙΤΛΟΝ της Αντωνίας Οικονόμου θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στον Πολυχώρο Άννα και Μαρία Καλουτά στον Νέο Κόσμο, για τρεις παραστάσεις στις 16, 17 και 18 Φεβρουαρίου 2024.
Ένα αόρατο χέρι ζωγραφίζει και τα φαντάσματα του δημιουργού παίρνουν σάρκα και οστά. Σε έναν στοιχειωμένο τόπο σύγκρουσης, παραμένει ένας απλός θεατής. Ο πίνακας που σταδιακά εμφανίζεται σε τρισδιάστατη μορφή, απαθανατίζεται μέσα σε ένα λευκό καμβά.
Οι διαστρεβλωμένες φιγούρες που γεννιούνται αφήνουν πίσω τα ίχνη και το αποτύπωμα της διαδρομής τους τεκμηριώνοντας στο χώρο του καμβά μια ιστορία που οδεύει από την αρχή προς το τέλος της. Σαν ένα ακατανόητο χάος που, όπως η ίδια η φύση, δημιουργεί τάξη.
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη με την performer και χορογράφο Αντωνία Οικονόμου:
Μίλησε μας λίγο για το νέο σου έργο ΑΤΙΤΛΟΝ.
Αντωνία Οικονόμου: Το ΑΤΙΤΛΟΝ αποτελεί για μένα έναν πολυδιάστατο κόσμο που χωράει μια ιστορία για τον έρωτα, τη σύγκρουση, την μνήμη και το τραύμα. Ένα αόρατο χέρι ζωγραφίζει και τα φαντάσματα του δημιουργού παίρνουν σάρκα και οστά. Σε έναν στοιχειωμένο τόπο σύγκρουσης, παραμένει ένας απλός θεατής. Ο πίνακας που σταδιακά εμφανίζεται σε τρισδιάστατη μορφή, απαθανατίζεται μέσα σε ένα λευκό καμβά. Σαν ένα ακατανόητο χάος που, όπως η ίδια η φύση, δημιουργεί τάξη. Μία παραστατική αλληγορία για την οικουμενική ανάγκη του ανθρώπου να δημιουργεί διαμέσου του σώματος, του οποίου η μνήμη, και το οποίο ως μνήμη, είναι καταδικασμένο πάντα να επιστρέφει στις πληγές που νομίζει ότι έχει ξεχάσει.
Γιατί ασχολήθηκες με τη χορογραφία, τι σε τράβηξε εκεί; Κάνεις μόνο αυτό;
Αντωνία Οικονόμου: Σε μία περίοδο της ζωής μου που δεν μπορούσα να χορέψω, η χορογραφία ήταν ο μόνος τρόπος για μένα να μείνω κοντά στο χορό, στην κίνηση και στο θέατρο. Τώρα πλέον που εργάζομαι και ως χορεύτρια και το σώμα μου έχει επανέλθει δεν θα άλλαζα την επιλογή της χορογραφίας με τίποτα άλλο, ακόμα και αν ξεκίνησε για μένα ως υποκατάστατο του ίδιου του χορού. Στην καλλιτεχνική μου πρακτική δημιουργώ και ταινίες μικρού μήκους και πολυμεσικές εκθέσεις, δοκιμάζοντας διαρκώς εκφραστικά μέσα αναπαράστασης και κινούμενης εικόνας σε διαφορετικά πλαίσια.
Πώς βλέπεις την σκηνή της χορογραφίας στην Ελλάδα;
Αντωνία Οικονόμου: Αναγνωρίζω με πολύ χαρά ότι επιτέλους υπάρχει η δυνατότητα για εξωστρέφεια για περισσότερες ομάδες και χορογράφους έτσι ώστε να «βγεί» αυτό που συμβαίνει εδώ, και συμβαίνουν πολλά πλέον, και προς τα έξω. Μου λείπει, η αλήθεια είναι, η αίσθηση της κοινότητας σε εγχώριο επίπεδο, κάτι που θα ήταν παραγωγικό να υπάρχει και που θα μπορούσε να αποτελεί πηγή έμπνευσης, εφόσον δημιουργούμε όλοι μάζι στο τώρα, στο σήμερα, στο εδώ.
Ετοιμάζεις κάτι νέο μέσα στο 2024 εκτός από το ΑΤΙΤΛΟΝ;
Αντωνία Οικονόμου: Φέτος, θα παρουσιάσουμε την επερχόμενη ταινία μικρού μήκους Scotόma και θα ξεκινήσουμε την έρευνα για το νέο μας χοροθεατρικό έργο που θα παρουσιαστεί τέλη του 2024. Είμαστε επίσης, πολύ χαρούμενοι που θα ανοίξουμε τις πόρτες του νέου μας χώρου, που θα ονομάζεται Τζάμια Κρύσταλλα (Μεταξουργείο), ένας χώρος που θα λειτουργεί αποκλειστικά γύρω από την τέχνη και τις δράσεις του performance.
Πόσο δύσκολο είναι να συντονίζεις τόσους ανθρώπους σαν χορογράφος;
Αντωνία Οικονόμου: Σε ό,τι έχουμε δημιουργήσει τα τελευταία δύο χρόνια, η συντελεστική ομάδα αποτελείται από τους ίδιους ανθρώπους και είμαι πολύ χαρούμενη που έχουμε γίνει μία πραγματική ομάδα που έχει ορίσει η ίδια τους τρόπους και τους μοχλούς λειτουργίας και επικοινωνίας της. Δεν είναι πλέον θέμα συντονισμού ή δυσκολίας, αλλά συνύπαρξης και αρμονικής ροής. Φυσικά, όσο γινόμαστε περισσότεροι, η ενέργεια που καταναλώνω για να υλοποιηθεί ένα έργο θα είναι πάντα μια δοκιμασία, που από την δική μου μεριά ως χορογράφος χρειάζεται πάντα προπόνηση.
Θεωρείς πως ένας χορογράφος μπορεί να ζήσει από αυτό που κάνει στην Ελλάδα;
Αντωνία Οικονόμου: Από την προσωπική μου εμπειρία όχι, ή έστω όχι ακόμα. Είναι πολύ διαφορετικό να χρηματοδοτούνται χορογραφικές δουλειές από το να βιοπορίζεται κανείς από την έρευνα και την εργασία του πάνω στο αντικείμενο της χορογραφίας. Ένα από τα προβλήματα είναι ότι ο χορός δεν «πάει σεζόν». Μπορεί να προετοιμαζόμαστε για κάτι επί οκτώ μήνες και να παίξουμε μόνο τρεις παραστάσεις και αυτό δεν είναι σε καμία περίπτωση ούτε καλλιτεχνικά, ούτε οικονομικά βιώσιμο.
Εκτός από χορογράφος είσαι και Performer, τι ακριβώς σημαίνει αυτό;
Αντωνία Οικονόμου: Εκτός από χορογράφος εργάζομαι και ως freelance χορεύτρια. Νιώθω ότι, όταν ένας χορευτής συμμετέχει σε χοροθεατρικά έργα, ο χορός είναι ένα κομμάτι της συνεισφοράς του. Ο όρος του περφόρμερ είναι για μένα ένας πιο ανοιχτός όρος που περικλείει περισσότερα ερμηνευτικά εργαλεία και δεξιότητες που βγαίνουν από τον χορό και πάνε πέρα από αυτόν.
Συντελεστές
Σύλληψη - Εικαστικός χώρος - Σκηνοθεσία - Χορογραφία: Αντωνία Οικονόμου
Πρωτότυπη μουσική: Constantine Skourlis
Μουσική: Vivaldi “Pieta-Sacred Works (for alto)”
Βοηθός χορογράφου: Ειρήνη Δαμιανίδου
Μούσα | Ξένια Σταθούλη
Νάρκισσος | Παύλος Λυκούδης
Χάος | Νίκος Τσόλης
Έρως | Ορέστης Αλεξιάδης
Χορός: Ξένια Ταμπούρλου, Αλεξάνδρα Δρανδάκη, Klaus Shehaj, Ειρήνη Δαμιανίδου
Σκηνογραφία: Λυδία Λαμπροπούλου
Φωτιστικός σχεδιασμός: Βαγγέλης Μούντριχας
Κοστούμια/ ειδικές κατασκευές: Κωνσταντίνος Χαλδαίος
Βοηθός Ενδυματολόγου: Ίρις Μυρσίνη Σιδέρη
MUA: Πέτρος Τίγκας
Βοηθοί MUA: Σταμάτης Θεοχάρης, Αγγελική Γκλαβίνα
Κινηματογράφηση/ φιλμ: Χρήστος Αδριανόπουλος
Σχεδιασμός: Ζωή Κραββαρίτη
Halldorophone: Κωνσταντίνος Χίνης
Πιάνο: Χρήστος Σακελλαρίδης
Οργανωση παραγωγής: Λυδία Λαμπροπούλου
Υπεύθυνη επικοινωνίας: Κατερίνα Π. Τριχιά
Κινηματογράφηση: Χρήστος Αδριανόπουλος
Παραγωγη: ERGO
Πληροφορίες:
Τοποθεσία: Πολυχώρος Άννα και Μαρία Καλουτά, Τιμοκρέοντος 6A, Αθήνα 117 45
Ημερομηνίες: 16,17,18 Φεβρουαρίου 2024
Ώρα έναρξης: 21.00
Διάρκεια παράστασης: 40 λεπτά
Εισιτήρια: https://www.ticketservices.gr/event/atitlon/
Τις ημέρες των παραστάσεων και εφόσον υπάρχει διαθεσιμότητα - θα υπάρχουν εισιτήρια και στο ταμείο του Πολυχώρου.
Με την Υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ