Στην Τοσκάνη η γέφυρα που βρίσκεται στο φόντο του πορτρέτου της Μόνα Λίζα
Σε μια μικρή πόλη, την Τοσκάνη της Ιταλίας φαίνεται πως εντοπίστηκε η γέφυρα που ζωγραφίστηκε στο φόντο του πιο διάσημου πορτρέτου στον κόσμο - της Μόνα Λίζα του Λεονάρντο ντα Βίντσι.
Ειδικότερα, ο Ιταλός ιστορικός Σιλβάνο Βινσέτι ισχυρίστηκε ότι η γέφυρα «Romito di Laterina» που βρίσκεται στην επαρχία του Αρέτσο ήταν εκείνη που είχε ζωγραφίσει ο ντα Βίντσι, πίσω από τη αινιγματική Μόνα Λίζα, ελπίζοντας πως θα έδινε τέλος σε ένα μυστήριο που πυροδότησε αμέτρητες διαφωνίες όλα αυτά τα χρόνια, σύμφωνα με την εφημερίδα The Guardian.
Ο Λεονάρντο ζωγράφισε τη Μόνα Λίζα στη Φλωρεντία στις αρχές του 16ου αιώνα και η ταυτότητα της γυναίκας που εμφανίζεται στην ελαιογραφία -που εκτιμάται ότι είναι η Λίζα ντελ Τζιοκόντο- έχει προκαλέσει τόσες εικασίες όσες και το τοπίο που έχει σχεδιαστεί από πίσω της.
Πολλές θεωρίες έχουν διατυπωθεί στο παρελθόν για το που μπορεί να βρίσκεται και ποια μπορεί να είναι η γέφυρα αυτή. Ορισμένοι έχουν ισχυριστεί ότι είναι η γέφυρα «Ponte Buriano», κοντά στη Laterina, καθώς και η «Ponte Bobbio» στη βόρεια ιταλική πόλη Piacenza.
Χρησιμοποιώντας ιστορικά έγγραφα και εικόνες drone, αλλά και συγκρίνοντας τον πίνακα και τις φωτογραφίες της περιοχής, ο Βινσέτι είπε ότι ήταν «η ετρουσκορωμαϊκή γέφυρα, Romito».
Η πιο χαρακτηριστική λεπτομέρεια, είπε στους δημοσιογράφους στην ένωση ξένων Τύπου στη Ρώμη, ήταν στον αριθμό των καμάρων: η γέφυρα στον πίνακα του Λεονάρντο είχε τέσσερις καμάρες, όσες και η Romito. Η γέφυρα «Ponte Buriano», από την άλλη πλευρά, έχει έξι καμάρες, ενώ η «Ponte Bobbio» περισσότερες από έξι.
Ο ιστορικός, σημείωσε, δε, ότι έγγραφα που ανήκαν στην οικογένεια των Μεδίκων και ανήκουν πλέον κρατικά αρχεία της Φλωρεντίας έδειξαν ότι μεταξύ 1501 και 1503 η γέφυρα ήταν «μια πολυσύχναστη και λειτουργική γέφυρα».
Συμπλήρωσε, δε, ότι ήταν ακριβώς εκείνη την εποχή που ο Λεονάρντο βρισκόταν στην περιοχή Val d'Arno.
Η γέφυρα παρείχε μια συντόμευση που μείωσε το ταξίδι μεταξύ Arezzo, Fiesole και Florence κατά αρκετές ώρες.
Ο Βινσέτι μέτρησε το πλάτος ανάμεσα στις όχθες του ποταμού και χρησιμοποιώντας το μέγεθος της καμάρας, που έχει διασωθεί διαπίστωσε ότι τέσσερις καμάρες του ίδιου μεγέθους ταιριάζουν.
«Η χαρακτηριστική μορφή του Άρνο σε αυτό το τμήμα της επικράτειας αντιστοιχεί σε αυτό που απεικόνισε ο Λεονάρντο στο τοπίο στα αριστερά της ευγενούς που απεικονίζεται στον διάσημο πίνακα», είπε.
Ο Βινσέτι βρήκε επίσης έγγραφα που μαρτυρούν ότι ο Λεονάρντο διέμενε συχνά στο Φιεσόλε εκείνη την εποχή, με έναν θείο του που ήταν ιερέας.