ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Άστορ», «Ιντεάλ», «Αελλώ»: Η αγωνία για τη διατήρηση των κινηματογράφων - Τι απαντά ο e-ΕΦΚΑ

«Άστορ», «Ιντεάλ», «Αελλώ»: Η αγωνία για τη διατήρηση των κινηματογράφων - Τι απαντά ο e-ΕΦΚΑ

Με τον κίνδυνο για οριστικό κλείσιμο των ιστορικών κινηματογραφικών αιθουσών του κέντρου, «Άστορ» και «Ιντεάλ», να είναι υπαρκτός, λόγω της επενδυτικής αξιοποίησης των κτιρίων στα οποία στεγάζονται από τον e-ΕΦΚΑ, η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ) απευθύνει, μέσω ανοιχτής επιστολής, έκκληση βοήθειας στην κυβέρνηση.

«Οι κινηματογράφοι υπό απειλή δεν είναι μόνο δύο από τους τελευταίους κινηματογράφους της πρωτεύουσας. Είναι δύο από τους τελευταίους κινηματογράφους της χώρας. Οι σκοτεινές αίθουσες είναι αναπόσπαστο κομμάτι του σύγχρονου πολιτισμού. Είναι το πατρικό σπίτι της έβδομης τέχνης. Οφείλουμε να επενδύσουμε το ανεκτίμητο κεφάλαιό τους στον πολιτισμό» αναφέρει στην επιστολή της η ΕΑΚ και ζητά την προσωπική παρέμβαση του πρωθυπουργού προκειμένου «να προστεθούν ρήτρες προστασίας των εν λόγω κινηματογράφων στο επενδυτικό πρόγραμμα που βρίσκεται σε εξέλιξη αλλά και να θεσμοθετηθεί νομοθετικό πλαίσιο προστασίας των χειμερινών κινηματογραφικών αιθουσών, όπως είχε γίνει ανάλογα στο παρελθόν με τους θερινούς κινηματογράφους (ΦΕΚ 648/Δ/25-7-1997)».

Ο e-ΕΦΚΑ έστειλε δελτίο Τύπου απαντώντας στις έντονες διαμαρτυρίες του τελευταίου διαστήματος για την προοπτική αλλαγής χρήσης ή/και κατεδάφισης τριών εμβληματικών αθηναϊκών κινηματογράφων, του Άστορ, του Ιντεάλ και του Αελλώ.

Και τα τρία σινεμά απειλούνται μετά την προκήρυξη διαγωνισμών για την αξιοποίησή τους, την πώλησή τους δηλαδή σε ιδιώτες από τον ιδιοκτήτη τους, τον e-ΕΦΚΑ. Τρία σινεμά από τα εννιά (αν προστεθουν στα παραπάνω το Άστυ στην πλατεία Κοραή, την Όπερα και την Έλλη στην Ακαδημίας και το Τριανόν, το Αλεξάνδρα και το Studio στην Πατησίων) που έχουν απομείνει στο ευρύτερο κέντρο της πόλης.

Κι αυτό διότι οι τρεις κινηματογραφικές αίθουσες δεν έχουν οριστεί ως διατηρητέες και άρα η χρήση τους υποχρεωτική ως τέτοια ακόμη και μετά από την πώλησή τους ή οποιαδήποτε άλλη αξιοποίησή τους.

Στη δεκαετία του '90 το αρμόδιο υπουργείο κήρυξε τη διατηρητέα χρήσης για αρκετά από τα θερινά σινεμά της Αθήνας, όχι όμως και για τις κλειστές, χειμερινές αίθουσες, οι οποίες είναι και αυτές που πλήττονται περισσότερο τα τελευταία χρόνια από την χαμηλή προσέλευση θεατών.

Στο δεκαήμερο που έχει προηγηθεί, η απειλή του κλεισίματος των τριών κινηματογράφων έχει κινητοποιήσει τα ΜΜΕ, αλλά και πολιτικές δυνάμεις και φορείς. Επερώτηση στη Βουλή υπέβαλαν η Όλγα Κεφαλογιάννη από τη Ν.Δ., αλλά και το ΚΚΕ, ενώ ανοιχτές επιστολές προς τον Πρωθυπουργό και πάσα υπεύθυνο έστειλαν, ανάμεσα σε άλλους, η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, η Εταιρία Ελλήνων Σκηνοθετών, η Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου και άλλοι.

Χτες, Τρίτη 22 Νοεμβρίου, ο e-ΕΦΚΑ εξέδωσε μια ανακοίνωση, δηλώνοντας ότι η χρήση των κινηματογράφων προτίθεται να διατηρηθεί. Πιο ρητά για το Αελλώ, λιγότερο για το Άστορ και ακόμη λιγότερο για το Ιντεάλ.

e-ΕΦΚΑ: Δεν δρομολογείται αλλαγή χρήσης των κινηματογράφων Αελλώ, Άστορ και Ιντεάλ

Σχετικά με δημοσιεύματα που αφορούν στο μέλλον των κινηματογράφων Αελλώ, Αστορ και Ιντεάλ που ανήκουν στον e-ΕΦΚΑ τονίζονται τα εξής:

«Σχετικά με τον κινηματογράφο Αελλώ, δεν υφίσταται κανένα θέμα αλλαγής χρήσης του. Στόχος είναι η σύμβαση μίσθωσης να ανανεωθεί και η χρήση του ακινήτου να μην αλλάξει.

Αναφορικά με τον κινηματογράφο Άστορ, ήδη υλοποιείται ο σχεδιασμός του Φορέα προκειμένου η αίθουσα κινηματογράφου να μην αλλάξει χρήση, το υπόλοιπο κτίριο να αξιοποιηθεί από επενδυτή και να λειτουργήσει και ένα κατάστημα στο ισόγειο. Οι πρώτες μελέτες που ήδη έχουν υλοποιήσει οι αρμόδιες διευθύνσεις του e-ΕΦΚΑ δείχνουν πως κάτι τέτοιο είναι εφικτό.

Τέλος, αναφορικά με τον κινηματογράφο Ιντεάλ, εντοπίστηκαν στατικά προβλήματα σε ολόκληρο το κτιριακό συγκρότημα επί της Οδού Πανεπιστημίου 46. Την κατάσταση του κτηρίου επιδείνωσε η πρόσφατη πτώση τοίχου στην πίσω πλευρά του κινηματογράφου όπου γειτνιάζει με το κτήριο του Ελληνικού Ωδείου επί της Οδού Φειδίου η οποία ανέδειξε και μια σειρά από κτηριακές επεμβάσεις που έχουν γίνει και οι οποίες χρήζουν αντιμετώπισης. Τόσο για την συνολική αποκατάσταση του κτιριακού συγκροτήματος όσο και για την εκμετάλλευσή του, βρίσκεται ανοικτή διαδικασία εξεύρεσης επενδυτή. Οσοι υποψήφιοι επενδυτές ήρθαν σε επαφή με τον e-ΕΦΚΑ βλέπουν θετικά την διατήρηση της χρήσης της αίθουσας ως Κινηματογράφου με ταυτόχρονη αναβάθμιση αυτής μέσα από την αξιοποίησή της και για θεατρικές παραστάσεις ή άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις. Οι συζητήσεις βρίσκονται ακόμη σε προκαταρκτικό στάδιο καθώς απαιτούνται επιπλέον οικονομοτεχνικές μελέτες για να υπολογιστεί το ακριβές κόστος αποκατάστασης αλλά και απόσβεσης της επένδυσης.

Βασικό κριτήριο για τη λήψη της όποιας απόφασης από την Διοίκηση του ΕΦΚΑ παραμένει η άμεση αξιοποίηση του συνόλου της ακίνητης περιουσίας που διαχειρίζεται ο Φορέας και παράλληλα ο σεβασμός στην ιστορικότητα των κτηρίων και των χρήσεων αυτών.

Καμία απόφαση δεν πρόκειται να ληφθεί χωρίς να λαμβάνει και τα δυο αυτά στοιχεία υπόψη. Προς την κατεύθυνση αυτή, η Διοίκηση του ΕΦΚΑ βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία και συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού για όσα κτήρια έχουν αρχιτεκτονικό, ιστορικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον συμπεριλαμβανομένων και των κινηματογράφων που βρίσκονται στη ιδιοκτησία του Φορέα, όπως εξάλλου συνέβη στην περίπτωση των κτηρίων του Ελληνικού Ωδείου και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης, και τα δύο ιδιοκτησίας ΕΦΚΑ, όπου το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού προχωρά με την αποκατάσταση και συντήρησή τους.

Από τη Διοίκηση του e-ΕΦΚΑ»