ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Δύο σπάνιες «σπουδές πάνω στο Μυστικό Δείπνο» του Ντα Βίντσι βγαίνουν σε δημοπρασία

Δύο σπάνιες «σπουδές πάνω στο Μυστικό Δείπνο» του Ντα Βίντσι βγαίνουν σε δημοπρασία
Ο Άγιος Ιωάννης Sotheby's London

Δύο σκίτσα με κιμωλία και παστέλ του «Μυστικού δείπνου» του Λεονάρντο ντα Βίντσι που κάποτε ανήκαν σε έναν Ολλανδό βασιλιά του 19ου αιώνα θα δημοπρατηθούν τον επόμενο μήνα.

Τα πορτρέτα του Αγίου Ιωάννη του Ευαγγελιστή και του Αγίου Ιακώβου, που κάθονται στα αριστερά του Ιησού Χριστού στη διάσημη νωπογραφία του Μιλάνου, αποτελούν μέρος δημοπρασίας του οίκου Sotheby's στο Λονδίνο, στις 6 Ιουλίου, αφιερωμένης σε αριστουργήματα αποτυπωμένα σε χαρτί.

Τα σκίτσα αποδίδονται στο βοηθό του Λεονάρντο, Giovanni Antonio Boltraffio, είναι φτιαγμένα στο πραγματικό μέγεθος των μορφών του πίνακα και εκτιμάται ότι θα πουληθούν έως και 146.500 δολάρια το καθένα.

Ο Άγιος Ιάκωβος @Sotheby's London

Σύμφωνα με την Κριστιάνα Ρομάλι, ειδική στα σχέδια των παλαιών δασκάλων στον Sotheby's, οι ειδικοί δεν είναι ακριβώς σίγουροι γιατί δημιουργήθηκαν οι σπουδές αυτές, αλλά είπαν ότι τα μεγάλης κλίμακας πορτρέτα είναι «εξαιρετικά σπάνια». Μέρος μιας σειράς 11 παρόμοιων σπουδών, η συλλογή κάποτε ανήκε στον διάσημο Άγγλο ζωγράφο Τόμας Λόρενς καθώς και στον Βίλεμ Β', βασιλιά της Ολλανδίας, πριν χωριστεί και τα σχέδια σκορπιστούν σε μουσεία, γκαλερί και ιδιωτικές συλλογές.

Αυτό το ζευγάρι σχεδίων πουλήθηκε τελευταία φορά ξεχωριστά το 2005 από τον οίκο Christie's, έναντι 96.000 δολαρίων για τον Άγιο Ιωάννη και 57.600 δολαρίων για τον Άγιο Ιάκωβο.

Ο Μυστικός Δείπνος ζωγραφίστηκε μεταξύ 1495 και 1498 και έγινε εμβληματικό έργο της Ιταλικής Αναγέννησης. Απεικονίζει τον Ιησού τη στιγμή που ανακοινώνει ότι ένας από τους δώδεκα μαθητές του θα τον προδώσει, απεικονίζοντας τις εκφραστικές αντιδράσεις των πιο ένθερμων οπαδών του. Ο Λεονάρντο έδειξε τον ένοχο, τον Ιούδα, ζωγραφίζοντας το πρόσωπό του στη σκιά.

@AP Photo

Ο εμβληματικός πίνακας, ο οποίος προσέλκυε εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες ετησίως πριν από την πανδημία, στεγάζεται στην τραπεζαρία της μονής Santa Maria delle Grazie στο Μιλάνο της Ιταλίας. Αλλά λόγω της επιδείνωσης της κατάστασής του, υπόκειται σε συνεχείς προσπάθειες συντήρησης.

Ο Λεονάρντο χρησιμοποίησε μια πειραματική τεχνική ξηρής νωπογραφίας, η οποία άφησε την επιφάνεια εύθραυστη και επιρρεπή σε ξεφλούδισμα αμέσως μετά την ολοκλήρωσή της.

Από τότε έχει εκτεθεί σε κακές περιβαλλοντικές συνθήκες και έχουν γίνει πολλαπλές προσπάθειες αποκατάστασης, ενώ ο πίνακας σχεδόν καταστράφηκε όταν η εκκλησία βομβαρδίστηκε κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Σύμφωνα με τον Sotheby's, τα πρώιμα αντίγραφα από τους βοηθούς του Λεονάρντο «είναι μια πολύτιμη ένδειξη για το πώς πρέπει να ήταν αρχικά το αριστούργημα».

Two rare studies of Leonardo da Vinci's 'The Last Supper' are going up for auction, Jacqui Palumbo, CNNi