ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Κάννες: Ο σκηνοθέτης του Χρυσού Φοίνικα συνάντησε «την πιο αστεία μορφή καπιταλισμού στην Ελλάδα»

Κάννες: Ο σκηνοθέτης του Χρυσού Φοίνικα συνάντησε «την πιο αστεία μορφή καπιταλισμού στην Ελλάδα»
ΑP Photo

Ο Ρούμπεν Έστλουντ με την ταινία «Triangle of Sadness», μία ελληνική συμπαραγωγή που γυρίστηκε στην Ελλάδα, έφυγαν από τις Κάννες με το Χρυσό Φοίνικα, μια νίκη που ο σκηνοθέτης πανηγύρισε δεόντως.

Ο Έστλουντ πέτυχε κάτι θεαματικό: Όχι μόνο πήρε δύο Χρυσούς Φοίκινες, αλλά τους πήρε και για δύο συνεχόμενες συμμετοχές στο διαγωνιστικό: με το «Τετράγωνο» το 2017 και τώρα με το «Τρίγωνο της Θλίψης».

Η βράβευση ήταν -και- συμβολική: Η ταινία του Έσλουντ σατιρίζει την παρακμή του καπιταλισμού και φτάνει τη σάτιρα στα άκρα.

Στην ταινία παρακολουθούμε ένα δείπνο στη θαλαμηγό της Χριστίνας Ωνάση, όπου μία τρικυμία κάνει τους πάντες να αρρωσταίνουν, ενώ ο αμερικανός καπετάνιος υπερασπίζεται τις μαρξιστικές αξίες απέναντι στις αρχές του Θατσερικού φιλελευθερισμού με τις οποίες συντάσσεται ένας Ρώσος επιχειρηματίας επιβάτης. Ο σουρεαλισμός της σκηνής και οι παράνοια ενός γιοτ που βυθίζεται κάνουν τη σκηνή την πρώτη ύλη για μία ξέφρενη κωμωδία.

«Μεγάλωσα σε μία οικογένεια που η πολιτική ήταν πάντα κεντρικό θέμα των συζητήσεών μας. Ο μεγάλος μου αδελφός είναι δεξιός, συντηρητικός. Η μητέρα μου είναι κομμουνίστρια. Μπορώ να σας πω ότι τα οικογενειακά μας τραπέζια έχουν μεγάλο ενδιαφέρον. Μέχρι να έρθει η ώρα του γλυκού έχουν συγκρουστεί και καταρρεύσει οι μεγάλες πολιτικές ιδεολογίες του 20ου αιώνα. Οπότε, ναι, η σύγκρουση του Αμερικανού κομμουνιστή καπετάνιου και του Ρώσου ολιγάρχη είναι εμπνευσμένη από τα οικογενειακά μας κυριακάτικα τραπέζια», είχε πει ο σκηνοθέτης σε πρόσφατη συνέντευξή του στο Flix.

Και συνέχισε: «Εκατομμυριούχοι έχουν βάλει χρήματα σε αυτή την ταινία. Τους πρότεινα το concept και ξετρελάθηκαν. Είναι απόλαυση να βλέπεις πολύ πλούσιους να γελάνε με την ατάκα "σταματήστε τις μαλακίες κι επιτέλους πληρώστε φόρους". Υπάρχει μία παρανόηση που κυριαρχεί στις κοινωνίες μας. Το αφήγημα ότι οι φτωχοί είναι εξορισμού καλοί άνθρωποι και οι πλούσιοι είναι ντε φάκτο διαβολικοί. Αυτό είναι πάρα πολύ απλοϊκό. Υπάρχουν εξαιρετικοί άνθρωποι που έχουν λεφτά και μεγάλες επιχειρήσεις και φέρονται τίμια στους εργαζόμενούς τους. Υπάρχουν φτωχοί που σε μαχαιρώνουν πισώπλατα στην πρώτη ευκαιρία. Προσπαθώ να κρατώ μία ανοικτή σκέψη και να μη χαρακτηρίζω με γενικότητες τους ανθρώπους».

Στην Ελλάδα ακόμη και οι σπηλιές νοικιάζονται

Ο Έσλοουντ αναγνωρίζει ότι το Χόλιγουντ κινείται με τους κανόνες του καπιταλισμού. Τα στούντιο δεν θα δώσουν σ' έναν Ευρωπαίο χρήματα αν δεν έχει κλειδώσει έναν μεγάλο σταρ για την ταινία, όπως πολύ καλά ξέρει και ο ίδιος. «Ή, μάλλον, παλιά ήθελαν μόνο έναν. Τώρα λόγω μεγαλύτερου ανταγωνισμού, θέλουν δύο ή και τρεις. Εγώ όμως δεν μπορώ να δουλέψω έτσι. Μ' αρέσει ο τρόπος που κάνω κάστινγκ. Θέλω να επιλέγω τον ηθοποιό που μου έκανε κλικ στις ακροάσεις. Κι όχι να ακολουθώ τα καπρίτσια των μετόχων».

Ο Έσλουντ αγάπησε πολύ την Ελλάδα, όπου και γύρισε την ταινία του και εδώ βρήκε ένα πολύ καλό παράδειγμα που υποστηρίζει τις θεωρίες του περί καπιταλισμού: «Στα γυρίσματα στην Ελλάδα συνάντησα την πιο αστεία μορφή διάχυσης του καπιταλισμού. Στην Χιλιαδού στην Εύβοια, όπου γυρίστηκε η ταινία, υπάρχουν σπηλιές. Μία από αυτές την νοικιάζουν στο Airbnb»

Το «Triangle of Sadness» θα κυκλοφορήσει στις αίθουσες το φθινόπωρο από την Feelgood Entertainment.

Ένας Κορεάτης και μια Ιρανή

Τα βραβεία ερμηνειών «ταξίδεψαν» στην Ασία φέτος. Ο Νοτιοκορεάτης σταρ Σονγκ Κανγκ-χο, 55 ετών, κέρδισε το βραβείο ανδρικού ρόλου για την ερμηνεία του στην ταινία «Broker» του Ιάπωνα σκηνοθέτη Χιροκάζου Κόρε-Έντα.

@ΑP Photo

Αγαπημένος ηθοποιός του συμπατριώτη του Μπονγκ-Τζουν-χο, και πρωταγωνιστής της ταινίας του «Παράσιτο», που κέρδισε το Χρυσό Φοίνικα το 2019, υποδύεται σε αυτήν την ταινία έναν άνδρα που εμπλέκεται σε εμπορία βρεφών.

Στις γυναίκες, η Ιρανή ηθοποιός Ζαρ Αμίρ Εμπραχίμι, η οποία αναγκάστηκε να φύγει από τη χώρα της για τη Γαλλία το 2008, μετά από ένα σεξουαλικό σκάνδαλο, απέσπασε το βραβείο για την ερμηνεία της στο θρίλερ του Αλί Αμπάσι «Holy Spider».

@ΑP Photo

Η ηθοποιός μίλησε στα φαρσί κατά την παραλαβή του βραβείου της. «Απόψε έχω την αίσθηση ότι είχα ένα πολύ μεγάλο ταξίδι πριν φτάσω εδώ σε αυτή τη σκηνή, ένα ταξίδι που σημαδεύτηκε από ταπεινώσεις», είπε, ευχαριστώντας τη Γαλλία που τη δέχθηκε.