ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

59η Μπιενάλε Βενετίας: «Στον δρόμο για τον Κολωνό» με το καρουσέλ της Λουκίας Αλαβάνου

59η Μπιενάλε Βενετίας: «Στον δρόμο για τον Κολωνό» με το καρουσέλ της Λουκίας Αλαβάνου
ΑΠΕ/ΜΠΕ

Δεκαπέντε καθίσματα, κάτι μεταξύ πολυθρόνας τηλεόρασης και καρέκλας γραφείου, κάτω από τέσσερις ημισφαιρικούς θόλους περιμένουν από 23 Απριλίου τους θεατές στο ελληνικό περίπτερο της 59ης Μπιενάλε Βενετίας να δουν και να βιώσουν σε εικονική πραγματικότητα 360 μοιρών την ταινία «Στον δρόμο για τον Κολωνό» της Λουκίας Αλαβάνου, διάρκειας 20'. Πρωταγωνιστούν ερασιτέχνες Ρομά ηθοποιοί από τον Ασπρόπυργο.

Η καλλιτέχνις που εκπροσωπεί την Ελλάδα στο μεγάλο διεθνές εικαστικό γεγονός της Μπιενάλε Βενετίας (23/4-27/11) στήνει αυτές τις μέρες στο ελληνικό περίπτερο της Μπιενάλε ένα φαντασιακό καρουσέλ και προτείνει ένα ταξίδι στον χώρο και τον χρόνο.Από το παρελθόν του αρχαίου δράματος του Σοφοκλή στο παρόν των Ρομά του Θριάσιου και στο ουτοπικό μέλλον που οραματίστηκε ο αρχιτέκτονας Τάκης Ζενέτος με την αναφορά της στο «ανατομικό κάθισμά» του για ψηφιακές προβολές και άυλα περιβάλλοντα.

«Η θέαση είναι ατομική αλλά η εμπειρία είναι συλλογική και δεν παύει να έχει θεατρικότητα. Είναι ένα δύσπεπτο έργο, καθόλου εύκολο στην παραγωγή του» χαρακτήρισε την δουλειά της η Λουκία Αλαβάνου σε σύνδεση από το ελληνικό περίπτερο της Βενετίας στη συνέντευξη Τύπου στην Εθνική Πινακοθήκη, φορέα υλοποίησης της έκθεσης.

H διοργάνωση έχει thn υποστήριξη του υπουργείου Πολιτισμού. Επιμελητής είναι ο Γερμανός Heinz Peter Schwerfel.

«Με ενδιαφέρει πολύ η θεατρικότητα αυτού του μέσου. Αν δεν κάνω λάθος, ο Αντονέν Αρτό ήταν που εισηγήθηκε τον όρο ''εικονική πραγματικότητα'' σε σχέση με το θέατρο της σκληρότητας. Και νομίζω πως υπάρχουν πολλές πτυχές αυτού του είδους της σκληρότητας στον τρόπο με τον οποίο δουλεύω» είπε η 43χρονη καλλιτέχνις μιλώντας μεταξύ άλλων για το κάστινγκ με τους Ρομά «οι ρόλοι βρήκαν τους ανθρώπους τους», την δυσκολία μέχρι να την αποδεχτούν και να δουλέψει μαζί τους.

«Το έργο της Λουκίας Αλαβάνου, πέρα από την καλλιτεχνική του ιδιότητα η οποία ισορροπεί την βαριά ελληνική κληρονομιά με το παρόν και το μέλλον, με έντονο τεχνολογικό χαρακτήρα που όμως δεν υπονομεύει αντίθετα συνεπικουρεί τον ανθρώπινο χαρακτήρα του, θίγει το πολύ σημαντικό ζήτημα: εκείνο της αλληλεπίδρασης των Ρομά με τον υπόλοιπο πληθυσμό.Μόνο οι κοινωνίες με αυτοπεποίθηση μπορούν να το κάνουν αυτό και είναι δείγμα ωριμότητας και υγείας» επεσήμανε ο υφυπουργός Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης, στη συνέντευξη Τύπου της ελληνικής συμμετοχής στην Μπιενάλε.

Η πρώτη έκδοση της ταινίας «Στον δρόμο για τον Κολωνό» έγινε με ανάθεση του Onassis Culture και ανήκει στη Συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση.

Η Μπιενάλε της Βενετίας έχει εφέτος θέμα το «Γάλα των ονείρων» (The Milk of Dreams) από το ομώνυμο παιδικό βιβλίο που έγραψε και εικονογράφησε τη δεκαετία του 50 η σουρεαλίστρια ζωγράφος Λεονόρα Κάρινγκτον, μούσα του Μαξ Ερνστ. Στη σκιά του πολέμου της Ουκρανίας, η 59 έκδοση της Μπιενάλε με επικεφαλής την Ιταλίδα επιμελήτρια Τσετσίλια Αλεμάνι «προσπαθεί να φανταστεί άλλους τρόπους συνύπαρξης και μεταμόρφωσης. Φιλοδοξεί να είναι μια αισιόδοξη έκθεση, που γιορτάζει την τέχνη και την ικανότητά της να δημιουργεί εναλλακτικές κοσμολογίες και νέες συνθήκες ύπαρξης» έχει πει η ίδια.