Τέχνη 1821: Ανάλυση του έργου «Η αφύπνιση της Ελλάδας», Ange-René Ravault
Ζωγράφος και χαράκτης, ο Ange-René Ravault (1766-1845) σπούδασε στην École des Beaux-Arts στη Γαλλία και είχε δάσκαλο τον Joseph-Benoît Suvée. Στο έργο του χρησιμοποιεί την αλληγορία, μία μέθοδο ιδιαίτερα διαδεδομένη για την αφήγηση πολιτικών ή πολεμικών γεγονότων.
Η συγκεκριμένη λιθογραφία αντιπαραθέτει δύο κόσμους, αυτόν του πολιτισμού, τον οποίο συμβολίζει η Ελλάδα, με αυτόν της βιαιότητας και του χάους, τον οποίο συμβολίζει η Τουρκία. Πρόκειται για μία ιδιαίτερα διαδεδομένη αντίθεση, χάρη στο αφήγημα της βαρβαρότητας του Ισλάμ εναντίον του Χριστιανισμού - ένα αφήγημα που κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος στη Γαλλία του 19ου αιώνα.
Στα τέσσερα γωνιακά τρίγωνα του έργου διαφαίνονται γραμμένες οι αξίες της θρησκείας, της πατρίδας, της δόξας και της ευημερίας. Στη βάση του χαρακτικού, υπάρχει η επιγραφή: «Ξύπνημα της Ελλάδας. Η Ελλάδα εμπνευσμένη από το πνεύμα της ελευθερίας σηκώνεται, σπάει τα δεσμά της, και οι καταπιεστές της κεραυνώνονται».
Η τεχνική της λιθογραφίας, που είχε μπει στην υπηρεσία του φιλελληνισμού κατά την Επανάσταση του 1821, γνωρίζει ευρεία και σχετικά ευκολότερη διάχυση στο κοινό. Αυτό οφείλεται στο γεγονός πως είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή για να περνάει με άνεση τα διδακτικά μηνύματα και τις πιο παιδαγωγικές αναπαραστάσεις, γεγονός που εξυπηρετεί με τον καλύτερο τρόπο τους σκοπούς των δημιουργών.
Με τη συνδρομή της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης