Άγνωστος πίνακας του Ελ Γκρέκο «αποκαλύφθηκε» - Αδύνατο να εκτιμηθεί η αξία του
Ανανεώθηκε:
Ένας μέχρι πρότινος άγνωστος πίνακας του Ελ Γκρέκο που απεικονίζει τον Χριστό να σηκώνει τον σταυρό, βρέθηκε σε ιδιωτική συλλογή.
Μετά από δύο χρόνια έρευνας, η ομάδα του Centro de Arte de Época Moderna (CAEM) του πανεπιστημίου της πόλης Λιέιδα στη βόρεια Ισπανία, επιβεβαίωσε ότι ο «άγνωστος, ξεχωριστός, υπέροχος πίνακας» αποδίδεται στον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο, ενώ εκτιμάται ότι ο Ελ Γκρέκο τον ζωγράφισε το διάστημα μεταξύ 1585 και 1590.
Αυτός ο μικρός καμβάς, με διαστάσεις 57,5 Χ 38,5 εκατοστά, έχει μεγάλη πρωτοτυπία, αυθορμητισμό και ευαισθησία. Το δυνατό πρόσωπο του Χριστού είναι καθηλωτικό, σιωπηλό και εκφραστικό», δήλωσε ο διευθυντής του CAEM, καθηγητής Σίμο Κομπάνι, στους Times.
Ο καθηγητής εξήγησε πως εκτιμάται ότι ο συλλέκτης- ένας Ισπανός που θέλησε να διατηρηθεί η ανωνυμία του- αγόρασε τον πίνακα σε μία αντικερί πριν από 10-15 χρόνια, πιστεύοντας ότι επρόκειτο για ένα από τα πολλά αντίγραφα των έργων του Ελ Γκρέκο.
Στη μελέτη συνέδραμε η Κάρμεν Γκαρίδο Πέρεζ, που είχε ιδρύσει την τεχνική μονάδα του Prado και ήταν κορυφαία ειδικός στον Ελ Γκρέκο. Η Πέρεζ πέθανε τον προηγούμενο μήνα. Η ομάδα ανέλυσε την υπογραφή του έργου, τη σύσταση των χρωμάτων και τα στοιχεία του καμβά με υπέρυθρη φωτογραφία.
Ο πίνακας φέρει υπογραφή που συνάδει με εκείνη του καλλιτέχνη, στο κάτω μέρος του σταυρού. «Αντιστοιχεί στην πιο παραδοσιακή υπογραφή που χρησιμοποιούσε ο Ελ Γκρέκο, με πεζά πλάγια γράμματα και ελληνικά, με πολύ αραιωμένο καφέ χρώμα», δήλωσε ο Κομπάνι.
Οι υπέρυθρες εικόνες δεν αποκάλυψαν προκαταρκτικό σχέδιο «μία ένδειξη ότι δεν είναι αντίγραφο αλλά η δουλειά ενός εξαιρετικού καλλιτέχνη», επεσήμανε ο καθηγητής. Αντιθέτως, οι εικόνες αποκάλυψαν «πινελιές που είναι πολύ χαρακτηριστικές» του Ελ Γκρέκο.
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι ο πίνακας μπορεί να είναι ένας που αναφέρεται σε κατάλογο που κατάρτισε ο γιος του ζωγράφου το 1614, εβδομάδες μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη, που περιγράφει έναν «μικρό Χριστό που κουβαλά τον σταυρό».
Μπορεί να είχε αποτελέσει μοντέλο για μεγαλύτερες συνθέσεις του Ελ Γκρέκο, όπως πίνακες που βρίσκονται στο Prado και το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης.
«Είναι το μικρότερο γνωστό έργο του Ελ Γκρέκο με αυτή τη διάταξη και μπορεί να είχε χρησιμοποιηθεί ως μοντέλο για τους 11 πίνακες αυτού του τύπου, των οποίων η αυθεντικότητα έχει πιστοποιηθεί», εξήγησε ο Κομπάνι.
Ο καθηγητής δήλωσε ότι είναι αδύνατο να εκτιμηθεί η αξία του πίνακα, αλλά εξέφρασε την πεποίθηση ότι αυτή μπορεί να είναι «τουλάχιστον 1 εκατομμύριο, αλλά ίσως 5, 10 ή 15 εκατομμύρια ευρώ, με δεδομένο ότι μπορεί να είναι πρόγονος αυτού του είδους».