ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Έσπασε ταμεία» σπάνιος πίνακας του Μεσαίωνα που ήταν κρεμασμένος στην κουζίνα ηλικιωμένης

TWITTER / @INTERENCHERES

Τα ίχνη του αγνοούνταν εδώ και οκτώ αιώνες και έμελλε να ανακαλυφθεί πριν από μερικούς μήνες, κρεμασμένος στην κουζίνα ενός σπιτιού στη Γαλλία. Ο λόγος για τον αριστουργηματικό πίνακα του Ιταλού ζωγράφου Τσιμάμπουε, ο οποίος πωλήθηκε έναντι του ποσού των 24,2 εκατ. ευρώ, σε δημοπρασία που έγινε στην περιοχή Σενλίς, βόρεια του Παρισιού.

«Ο Χριστός εμπαιζόμενος», ο πίνακας του Φλωρεντίνου ζωγράφου, υπολογίζεται πως πωλήθηκε σε τιμή τουλάχιστον τέσσερις φορές μεγαλύτερη σε σύγκριση με την αρχική εκτίμηση πώλησής του.

Μια ηλικιωμένη γυναίκα από τη γαλλική κωμόπολη της Κομπιένης φύλαγε το σπάνιο αυτό έργο τέχνης – το οποίο πίστευε πως επρόκειτο για ελληνορθόδοξη βυζαντινή εικόνα – στην κουζίνα της.

Η ανυποψίαστη ιδιοκτήτρια της εικόνας δεν γνώριζε από πού είχε προέλθει ο διαστάσεων 25,4 εκ. επί 20,34 εκ. πίνακας, σύμφωνα με τον ειδικό εκτιμητή έργων τέχνης, Ζερόμ Μονκουκίλ, από τον οποίο ζητήθηκε η επαλήθευση του γνησίου για το συγκεκριμένο έργο, φέτος το καλοκαίρι.

Σε δηλώσεις του στο CNNi, ο Μονκουκίλ τόνισε πως «δεν μας πήρε πολύ χρόνο να καταλάβουμε ότι επρόκειτο για ένα έργο τέχνης φτιαγμένο από τον Ιταλό ζωγράφο Τσιμάμπουε. Θεωρείται πατέρας της ζωγραφικής και γι’ αυτό γνωρίζουμε το έργο του πολύ καλά».

«Υπάρχουν μόνο 11 από τους πίνακές του στον κόσμο. Είναι σπάνιος», πρόσθεσε ο Γάλλος εκτιμητής.

Όπως επισήμανε ο Μονκουκίλ το έργο αποτελεί μέρος ενός δίπτυχου που είχε φτιάξει ο Φλωρεντίνος ζωγράφος το 1280, όταν ζωγράφισε οκτώ σκηνές που επικεντρώνονταν στα Άγια Πάθη και τη Σταύρωση του Χριστού.

Η τεχνοτροπία του ταμπλό, το χρυσό του υπόβαθρο και τα ίχνη από την παλιά κορνίζα του ήταν τα στοιχεία που βοήθησαν τους ειδικούς να ταυτοποιήσουν το έργο αυτό, αναφέρεται σε ανακοίνωση που εξέδωσε ο οίκος δημοπρασιών Acteon, πριν από τη δημοπρασία του πίνακα.

Στην ίδια ανακοίνωση, αναφέρεται πως το στρώμα εικονογράφησης παραμένει σε «εξαιρετική κατάσταση» παρά τη συσσώρευση σκόνης.

Η Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο φιλοξενεί ήδη ακόμη μία σκηνή από το έργο του Τσιμάμπουε, με την ονομασία «Η Παρθένος και το Τέκνο μετά Δύο Αγγέλων», το οποίο είχε αποκτηθεί το 2000. Είχε χαθεί για αιώνες, προτού ένας Βρετανός αριστοκράτης το ανακαλύψει στο πατρικό του σπίτι στο Σάφολκ, σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Άλλος ένας πίνακας, «Η Φραγγέλωσις του Χριστού» υπάρχει στη Συλλογή Φρικ, στη Νέα Υόρκη.

«Είναι όλοι κατασκευασμένοι με την ίδια τεχνοτροπία πάνω στο ίδιο ξύλινο ταμπλό, ώστε μπορεί κανείς να ακολουθήσει τους κόκκου ξύλου διαμέσου των διαφορετικών σκηνών», είπε ο Μονκουκίλ. «Χρησιμοποιήσαμε επίσης υπέρυθρο φως, για να είμαστε σίγουροι πως οι πίνακας δημιουργήθηκε από το ίδιο χέρι. Μάλιστα, μπορεί κανείς να δει ως και τις διορθώσεις που έκανε ο ζωγράφος».

Ποιος ήταν ο ζωγράφος

Ο Τσιμαμπούε (Cimabue, Σεπτέμβριος 1240 - 24 Ιανουαρίου 1302), γνωστός επίσης με το πραγματικό του όνομα Τσέννι ντι Πέπο (Τζοβάννι) Τσιμαμπούε (Cenni di Pepo (Giovanni) Cimabue) ή Μπενβενούτο ντι Τζουζέππε (Benvenuto di Giuseppe), ήταν Ιταλός ζωγράφος με καταγωγή από τη Φλωρεντία. Θεωρείται ο τελευταίος σημαντικός Ιταλός καλλιτέχνης που ακολούθησε τη βυζαντινή τεχνοτροπία, η οποία κυριάρχησε στην πρώιμη μεσαιωνική ιταλική ζωγραφική.

Από το σύνολο του έργου του ξεχωρίζουν τα ψηφιδωτά που φιλοτέχνησε, ενώ ο ίδιος θεωρείται ως ο καλλιτέχνης που ανακάλυψε τον Τζιότο του οποίου υπήρξε πιθανά δάσκαλος. Το έργο του έθεσε τις βάσεις πάνω στις οποίες στηρίχθηκαν μεταγενέστεροι ζωγράφοι, όπως ο Τζιότο και ο Ντούτσιο, κατά τη διάρκεια του 14ου αιώνα.

Ο σύγχρονός του, Δάντης, εκτιμούσε ιδιαίτερα το έργο του και τον είχε κατατάξει ανάμεσα στους μείζονες Ιταλούς ζωγράφους της εποχής, όπως έκανε πολύ μεταγενέστερα και ο Τζόρτζιο Βαζάρι.

Medieval masterpiece found in French kitchen sells for over $26M - by Jack Guy, Saskya Vandoorne - CNN Style

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης