ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: το ΥΠΠΟΑ αναζητάει τον επόμενο καλλιτεχνικό του διευθυντή

Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: το ΥΠΠΟΑ αναζητάει τον επόμενο καλλιτεχνικό του διευθυντή

Σε δημόσια προκήρυξη για τη θέση καλλιτεχνικού διευθυντή στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) προχωρά το υπουργείο Πολιτισμού καθώς η θητεία της νυν καλλιτεχνικής διευθύντριας Κατερίνας Κοσκινά λήγει στις 4 Δεκεμβρίου 2018.

Η Κατερίνα Κοσκινά έχει ήδη ενημερωθεί από την υπουργό Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά και η σχετική διοικητική διαδικασία θα προχωρήσει με ταχείς ρυθμούς, ενημερώνει σε ανακοίνωση του σήμερα το ΥΠΠΟ.

Συγκεκριμένα τονίζεται ότι «η Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για τη θέση διευθυντή στο ΕΜΣΤ πρόκειται να δημοσιευθεί εντός των ημερών και η προθεσμία για την υποβολή των αιτήσεων και των απαραίτητων δικαιολογητικών ορίζεται αποκλειστικά στις 30 ημέρες. Την αξιολόγηση των υποψηφιοτήτων θα αναλάβει ειδική πενταμελής επιτροπή, η οποία θα συγκροτηθεί άμεσα με προσωπικότητες εγνωσμένου κύρους στον χώρο του πολιτισμού και των καλών τεχνών, μέλη ΔΕΠ/ΑΕΙ, διευθυντές μουσείων ή μεγάλων πολιτισμικών οργανισμών της ημεδαπής που εποπτεύονται από το ΥΠΠΟΑ».

«Σημαντικό ζητούμενο, που δείχνει και το πνεύμα της προκήρυξης» επισημαίνεται στην ίδια ανακοίνωση «είναι η υποχρέωση των υποψηφίων να υποβάλουν πρόταση-υπόμνημα όπου θα συνοψίζουν το όραμά τους αλλά και το πλαίσιο πραγματοποίησής του για τον συγκεκριμένο φορέα, καθώς και τις προτάσεις τους για τη βέλτιστη επίτευξη των σκοπών του έργου τους, όπως αυτοί επαναπροσδιορίζονται από τη σχετική Πρόσκληση, σύμφωνα με τον ιδρυτικό Νόμο του ΕΜΣΤ και τον εσωτερικό Κανονισμό λειτουργίας του.

Η πρόθεση της νέας ηγεσίας του ΥΠΠΟΑ να προχωρήσει στην πλήρωση θέσεων ευθύνης στους εποπτευόμενους φορείς του είτε με ανανέωση της πρώτης θητείας όπου η αρμονική και επιτυχής λειτουργία έχει πραγματοποιηθεί, είτε με δημόσιες προκηρύξεις και όχι με τη μέθοδο του διορισμού, ανοίγει μια καινούργια σελίδα στην πολιτισμική διακυβέρνηση.

Αποτελεί μια προσπάθεια για εκδημοκρατισμό και εξορθολογισμό στη λειτουργία των (40 συνολικά) εποπτευόμενων φορέων του ΥΠΠΟΑ.

emst2

Συγκεκριμένα όπως αναφέρεται στο κείμενο, ο/η Διευθυντής/ντρια του ΕΜΣΤ καλείται: «… να υπηρετεί μία διευρυμένη αντίληψη για ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης, ανοιχτό στην κοινωνία και σε διαφορετικές κατηγορίες κοινού, προκειμένου το Μουσείο να ισχυροποιήσει την ταυτότητά του, τη σχέση του με την πόλη και τη διεισδυτικότητά του στην καθημερινότητα των πολιτών». Είναι σημαντικό «να μεριμνά για την ισχυροποίηση της διασύνδεσης του Μουσείου με την καλλιτεχνική κοινότητα και να εργάζεται με στόχο τη διεύρυνση του κοινού –με ειδικό ενδιαφέρον για ομάδες πολιτών με περιορισμένη πρόσβαση στη σύγχρονη τέχνη– και για τη συγκρότηση δικτύων συνεργασίας με αντίστοιχα ιδρύματα και πολιτισμικούς φορείς, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό».

Ακόμη, πρέπει «να συμπορεύεται με το πνεύμα της εποχής μας που δεν αποδέχεται τα συμβατικά όρια ανάμεσα στις τέχνες, αλλά πρεσβεύει τη διαθεματικότητα, την συμπερίληψη, την παρέμβαση στη δημόσια σφαίρα και την ώσμωση των τεχνών, καθώς επίσης να επιδεικνύει ως προς τις επιλογές, μορφολογική, εκφραστική και θεωρησιακή πολυμέρεια, χωρίς ειδολογικούς και θεωρησιακούς αποκλεισμούς». Χρειάζεται όμως και κοντά στα άλλα προσόντα του να διαθέτει «επικοινωνιακές δεξιότητες και πνεύμα συνεργασίας» αλλά και «εμπειρία αποτελεσματικής λειτουργίας σε ομαδικά σχήματα».

Κρίσιμη είναι επίσης η συνεργασία του/της διευθυντή/ντριας με το Διοικητικό Συμβούλιο, καθώς όπως αναφέρεται στην προκήρυξη «είναι υπεύθυνος/η για τον στρατηγικό σχεδιασμό του οράματος, της φυσιογνωμίας και της βιωσιμότητας του Μουσείου σε συνεργασία με το Διοικητικό Συμβούλιο, την κατάρτιση, διαχείριση και εμπλουτισμό των συλλογών, τον σχεδιασμό των εκθέσεων, των εκπαιδευτικών, ερευνητικών και λοιπών προγραμμάτων και δράσεων, καθώς και για την περαιτέρω ανάπτυξη του ιδρύματος και την προσέλκυση πόρων από δημόσιες και ιδιωτικές πηγές».

Η θητεία του/της διευθυντή/ντριας του ΕΜΣΤ ορίζεται στην προκήρυξη τετραετής με δυνατότητα ανανέωσης για μία μόνο φορά, κάτι επίσης νέο για τα ελληνικά δεδομένα καταλήγει η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού.