ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Aquarius: μανιφέστο 150 επιφανών Γάλλων για το νέο ψυχόδραμα στην απάνθρωπη Μεσόγειο

Aquarius: μανιφέστο 150 επιφανών Γάλλων για το νέο ψυχόδραμα στην απάνθρωπη Μεσόγειο

Την ίδια ημέρα που η γαλλική Liberation καταγγέλει τη σταδιακή εγκατάλειψη των επιχειρήσεων διάσωσης μεταναστών στη Μεσόγειο από τα ανθρωπιστικά πλοία των ΜΚΟ και αποκαλύπτει τις αιτίες που την προκάλεσαν, 150 διανούμενοι και καλλιτέχνες της Γαλλίας παίρνουν θέση με ένα μανιφέστο ανθρωπισμού αρνούμενοι κάθε "υπαναχώρηση" απέναντι στις αντιλήψεις της ακροδεξιάς, σε μια περίοδο που κορυφώνεται στην Ευρώπη η συζήτηση για το μεταναστευτικό.

"Η εποχή των αποδιοπομπαίων τράγων επιστρέφει" γράφουν στο κείμενο αυτό, που δόθηκε στη δημοσιότητα από τα μέσα ενημέρωσης Regards, Politis και Mediapart, μία ημέρα μετά το νέο ευρωπαϊκό ψυχόδραμα για να βρεθεί ένα λιμάνι όπου θα αποβιβάζονταν οι 58 μετανάστες που επιβαίνουν στο πλοίο Aquarius. Το σκάφος θα ελλιμενιστεί τελικά στη Μάλτα, αφού τέσσερις χώρες δέχτηκαν να παραλάβουν τους ανθρώπους αυτούς.

Το κείμενο υπογράφεται μεταξύ άλλων από τους συγγραφείς Ανί Ερνό και Πατρίκ Σαμουαζό, τον ακτιβιστή και παρουσιαστή Γιασίν Μπελατάρ, τον κωμωδιογράφο Γκιγιόμ Μερίς, τις ηθοποιούς Ρομάν Μπορινζέ και Ζοζιάν Μπαλασκό, αλλά και τον οικονομολόγο Τομά Πικετί. Μέχρι το μεσημέρι σήμερα είχε συγκεντρώσει 3.000 υπογραφές μέσω του ιστοτόπου change.org.

"Είναι ψευδαίσθηση να πιστεύουμε ότι θα μπορέσουμε να περιορίσουμε, πολλώ δε μάλλον να εμποδίσουμε, τις μεταναστευτικές ροές" προειδοποιούν οι υπογράφοντες, συνηγορώντας υπέρ της ελεύθερης μετακίνησης των προσώπων.

"Τις επόμενες δεκαετίες, οι μεταναστεύσεις, εθελοντικές ή αναγκαστικές, θα ενταθούν" και "οι πρόσφυγες, ωθούμενοι από τους πολέμους και τις κλιματολογικές καταστροφές, θα είναι πολύ περισσότεροι" συνεχίζουν.

"Τι θα κάνουμε; Θα συνεχίσουμε να κλείνουμε τα σύνορα και να αφήνουμε τους φτωχότερους να φιλοξενούν τους ακόμη φτωχότερους;. Αυτό είναι από ηθικής άποψης αναξιοπρεπές και από λογικής άποψης ανόητο. Δεν θα συμβιβαστούμε με τις αξίες της ακροδεξιάς", προσθέτουν, τονίζοντας ότι "δεν πρέπει να γίνει καμία παραχώρηση σ' αυτές τις αντιλήψεις που επέβαλε η ακροδεξιά, τις οποίες συχνά υιοθετεί η δεξιά και που βάζουν σε πειρασμό ακόμη και ένα μέρος της αριστεράς".

"Δεν είναι οι μετανάστες εργάτες που επιβαρύνουν το μισθολογικό κόστος, αλλά ο όλο και πιο καθολικός κανόνας της ανταγωνιστικότητας, της αποδοτικότητας, της εργασιακής ανασφάλειας", καταλήγει το κείμενο.

Διαβάστε το εδώ.

Η Liberation καταγγέλει

Μετά την ανακοίνωση και του Παναμά ότι θα αποσύρει τη σημαία του από το γνωστό πλοίο Aquarius, αυτό θα είναι το τελευταίο που θα υποχρεωθεί να σταματήσει τις ανθρωπιστικές του επιχειρήσεις στη Μεσόγειο μόλις επιστρέψει στο λιμάνι, γράφει η γαλλική εφημερίδα Liberation.

Το 2014 περίπου 20 πλοία διέσχιζαν εναλλάξ τη θάλασσα κατά μήκος των ακτών της Λιβύης και στο Αιγαίο.

Την άνοιξη του 2017, 10 πλοία ΜΚΟ επιχειρούσαν συγχρόνως στη Μεσόγειο.

Οι ΜΚΟ που λειτουργούσαν τα πλοία αυτά προβάλλουν διάφορους λόγους για την εγκατάλειψη των δραστηριοτήτων τους: την έλλειψη πόρων για το Lifeboat, ακατάλληλες πολιτικές υποδοχής και στις δύο πλευρές της Μεσογείου, σύμφωνα με τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα ή τη Save the Children, πίεση από τις ιταλικές αρχές σύμφωνα με τη Jugend Rettet ή από τις μαλτέζικες, σύμφωνα με τις Sea Watch και Sea Eye.

Γενικά όλες οι οργανώσεις εκφράζουν τη λύπη τους για την «ποινικοποίηση» των δραστηριοτήτων τους από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, οι οποίες τις κατηγορούν ότι παίζουν το παιχνίδι των διακινητών.

Η ΕΕ προτιμά να χρηματοδοτεί τους ακτοφύλακες της Λιβύης, παρά τις βιαιότητες που σημειώθηκαν στη χώρα αυτή κατά των μεταναστών από την υπόλοιπη Αφρική, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Το άρθρο της Liberation αναφέρεται στη συνέχεια λεπτομερώς στο ιστορικό κάθε πλοίου και στον αριθμό μεταναστών και προσφύγων που διέσωσε, σύμφωνα με τα στοιχεία των ΜΚΟ.

H θέση της Ελλάδας

Λύση για το πλοίο Aquarius, το οποίο κάνει προσπάθειες να ελλιμενιστεί σε ευρωπαϊκό λιμάνι και να αποβιβάσει 58 μετανάστες που έχουν διασωθεί στη Μεσόγειο, αναζητά η ΕΕ, μετά και την άρνηση της Γαλλίας να το δεχθεί στη Μασσαλία, ενώ συντονιστής των Γιατρών Χωρίς Σύνορα που βρίσκεται πάνω στο πλοίο έκανε λόγο για απόρριψη αντίστοιχων αιτημάτων από Μάλτα, Ιταλία και Ελλάδα.

Όπως είπε μιλώντας στο Euronews ο Aloys Vimard, Μάλτα και Ιταλία αρνήθηκαν ευθύς αμέσως, η Ελλάδα αρνήθηκε επίσης το αίτημα, ενώ αναμένεται απάντηση από Ισπανία και Γαλλία.

2018 09 25T073956Z 671884106 RC16A6006140 RTRMADP 3 EUROPE MIGRANTS AQUARIUS

REUTERS/Guglielmo Mangiapane

Σε ό,τι αφορά την ελληνική πλευρά, το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, με το οποίο επικοινώνησε το CNN Greece ξεκαθάρισε πως δεν έχει γνώση για υποβολή τέτοιου αιτήματος από επίσημη Αρχή.

Σύμφωνα, πάντως, με τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα το πλήρωμα του πλοίου απευθύνθηκε δύο φορές στις ελληνικές Αρχές. Το πρώτο αίτημα κατατέθηκε το Σάββατο. Το πλοίο βρισκόταν κοντά στην Τυνησία και οι ελληνικές αρχές απάντησαν ότι θα πρέπει να αποταθεί για ελλιμενισμό στο πλησιέστερο λιμάνι.

Το δεύτερο έγινε το βράδυ της Δευτέρας και σύμφωνα με τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα δεν έχει δοθεί ακόμη απάντηση.

Απανθρωπιά στη Μεσόγειο

«Από χθες οι υπουργοί Εσωτερικών της ΕΕ εργάζονται αδιάκοπα, ελπίζω να έχουμε μια απάντηση εντός της ημέρας», δήλωσε στον ραδιοσταθμό Sud Radio, η υπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Γαλλίας Ναταλί Λουαζό, εκφράζοντας την ελπίδα ότι η ΕΕ θα καταλήξει σε μια λύση για το πλοίο Aquarius.

Η Λουαζό μάλιστα υπενθύμισε ότι κι άλλες παρόμοιες κρίσεις επιλύθηκαν τους τελευταίους μήνες μέσω μιας συμφωνίας για το μοίρασμα της υποδοχής των προσφύγων μεταξύ πολλών ευρωπαϊκών χωρών.

Μετά το κλείσιμο των ιταλικών λιμανιών στους μετανάστες, τα πλοία που έχουν διασώσει μετανάστες στην Μεσόγειο αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες δυσκολίες για την αποβίβασή τους στην Ευρώπη.

Σε αντίθεση με την Ισπανία, η Γαλλία δεν έχει δεχθεί ποτέ την αποβίβαση μεταναστών από πλοία διάσωσης, επιχειρηματολογώντας ότι βάσει του δικαίου της θάλασσας οι ναυαγοί πρέπει να αποβιβάζονται στο πιο κοντινό «ασφαλές λιμάνι».

Διερωτήθηκε μάλιστα αν έχει κανένα νόημα να μένουν για πέντε μέρες στη θάλασσα άνθρωποι που θα μπορούσαν να μείνουν μόνο μία, όταν η Ευρώπη δεσμεύεται ήδη από την αποβίβαση (...) για τη διανομή των αιτούντων άσυλο.

«Η Ευρώπη είναι δέκα φορές πιο αλληλέγγυα από ό,τι ήταν προηγουμένως, αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ξαναλέμε στην Ιταλία ότι η ιδέα να κλείσει τα λιμάνια της σε ανθρώπους που βρίσκονται σε κίνδυνο είναι αντίθετη με το δίκαιο, είναι αντίθετη με την ανθρωπιά», πρόσθεσε η Λουαζό και κατέληξε λέγοντας πως «αυτό για το οποίο λυπόμαστε είναι που ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες έχουν θέσει εαυτόν εκτός της ευρωπαϊκής αυτής αλληλεγγύης η οποία είναι απαραίτητη».