LOVE 4 ever: πέθανε ο εικαστικός που οπτικοποίησε την αγάπη, Ρόμπερτ Ιντιάνα
Newsroom
Ο εικαστικόςκαλλιτέχνης που δημιούργησε το σήμα κατατεθέν την αγάπης, ο Ρόμπερτ Ιντιάνα που επινόησε ένα από τα πιο εμβληματικά και ευρέως αναπαραχθέντα καλλιτεχνικά έργα του 20ού αιώνα, δεν είναι πια κοντά μας. Ο Ιντιάνα πέθανε στο σπίτι του, στα 89 του χρόνια το Σάββατο.
Ο Ρόμπερτ Κλαρκ γεννήθηκε σε μια πόλη της Ιντιάνα από όπου εμπνεύστηκε το καλλιτεχνικό του ψευδώνυμομ "Ρόμπερτ Ιντιάνα".
Ο Ιντιάνα έκανε σπουδές τέχνης στις ΗΠΑ και τη Σκωτία και το 1961 συμμετείχε στην ομαδική έκθεση «The Art of Assemblage» στο MoMA. Τον επόμενο χρόνο το μουσείο αγόρασε για πρώτη φορά πίνακά του, το «The American Dream #» και πλέον το μουσείο έχει 28 έργα στη μόνιμη συλλογή του.
Την καριέρα του την καθόρισε το εμβληματικό έργο LOVE (με το O, στραβό), το οποίο το Junior Council του Museum of Modern Art παρήγγειλε να τυπώσει στην ευχετήρια κάρτα του μουσείου για τα Χριστούγεννα του 1965.
Το έργο συνάντησε ευρύτερο κοινό το 1973, όταν τα Αμερικανικά Ταχυδρομεία το έβαλαν σε γραμματόσημο (έως σήμερα έχουν τυπωθεί πάνω από 300 εκατομμύρια γραμματόσημα με το LOVE του Ρόμπερτ Ιντιάνα).
«Το "LOVE" με "δάγκωσε"» είπε, στο National Public Radio, το 2014. «Ήταν μια υπέροχη ιδέα, αλλά ήταν κι ένα τρομερό λάθος. Έγινε πολύ δημοφιλές, έγινε πολύ δημοφιλές. Και υπάρχει κόσμος που δεν του αρέσει η δημοφιλία. Είναι καλύτερα να είσαι εκλεκτικός κι απόμακρος. Βλέπετε, γι αυτόν τον λόγο βρίσκομαι σε ένα νησάκι στ' ανοικτά των ακτών του Μέιν».
Ο Ιντιάνα δεν ήταν ικανοποιημένος με τη σύνδεση του έργου με την Pop Art.
"Πικάσο ναι, Ρόθκο όχι"
«Θα ήθελα να ήμουν ένας καλλιτέχνης πιο πολύ σαν τον Πικάσο παρά σαν τον Ρόθκο» εξομολογήθηκε, σε συνέντευξη που έδωσε το 1963. «Δεν αισθάνομαι καθόλου ότι πρέπει να βαδίσω σε έναν ευθύ, στενό δρόμο. Θέλω να δουλέψω στη γραφιστική τέχνη».
Παρ' όλα αυτά, η εικόνα του ως καλλιτέχνης και η καλλιτεχνική ταυτότητά του έμειναν προσδεδεμένες στο «LOVE».
Για το οποίο, ο ίδιος, σε συνέντευξη που έδωσε το 1977, είπε: «Το "LOVE", καθαρά είναι ένας σκελετός όλων όσων η λέξη σημαίνει σε όλες τις ερωτικές και θρησκευτικές πλευρές του θέματος. Και το να την φέρνεις στην πραγματική δομή της ίδιας της καλλιγραφίας είναι σαν σκελετός. Είναι να την περιορίζεις στην ουσία της. Στην πραγματικότητα, ήταν μια διύλιση».
PHOTO 1 / 20
Photo 1/20
1. Φωτογραφία από το περιοδικό TOILETPAPER: Maurizio Cattelan & Pierpaolo Ferrari - Η ετήσια έκθεση ”Kyotographie” στο Κιότο είναι στη λίστα με τις πιο συναρπαστικές εκθέσεις τέχνης της Ιαπωνίας.
Photo 2/20
4. Φωτογραφία από το περιοδικό TOILETPAPER: Maurizio Cattelan & Pierpaolo Ferrari – Στην έκθεση συμπεριλαμβάνονται έργα τέχνης που αψηφούν το «κλισέ».
Photo 3/20
5. Φωτογραφία από το περιοδικό TOILETPAPER: Maurizio Cattelan & Pierpaolo Ferrari – Επίσης παρουσιάζονται έργα, τα οποία εκφράζουν τα πιο κοινά συναισθήματα με έναν παράτυπο τρόπο.
Photo 4/20
3. Φωτογραφία από το περιοδικό TOILETPAPER: Maurizio Cattelan & Pierpaolo Ferrari – Γιορτάζει τον πέμπτο χρόνο λειτουργίας του έχοντας ως θέμα την «αγάπη».
Photo 5/20
2. Η Emmy και ο Ben στο κρεβάτι (2013), Hanne van der Woude - Περιγράφεται ως «ένα από τα πραγματικά διεθνή γεγονότα της Ιαπωνίας».
Photo 6/20
6. Emmy και Ben (2011), Hanne van der Woude – Τα εκθέματα θα κάνουν το γύρο της πόλης.
Photo 7/20
8. Camp Leakey, Borneo, Primates series (2015), Isabel Muñoz – Η Ισπανίδα φωτογράφος κέρδισε το βραβείο National Photography το 2016. Η συγκεκριμένη σειρά φωτογραφιών αντικατοπτρίζει την ομοιότητα του οικογενειακού συναισθηματικού δεσίματος μεταξύ ανθρώπων και πιθήκων.
Photo 8/20
10. Ken Moody και Robert Sherman (1984), Robert Mapplethorpe – Προβάλλονται επίσης και στρατηγικές για τη διάδοση του γένους.
Photo 9/20
9. Sans titre, de la serie “Budapest” (1997), Martin Parr – Το θέμα της «αγάπης» σε μία ανακοίνωση Τύπου περιεγράφηκε ως μία προβολή «των διαφορετικών μορφών αγάπης».
Photo 10/20
11. The Eye of Love #535 (1953), René Groebli – Η έκθεση στοχεύει στην εξερεύνηση της αγάπης μέσα από διαφορετικά πλεονεκτικά σημεία.
Photo 11/20
12. Bester 1, Mayotte (2015), Zanele Muholi – «Τα συναισθήματα και οι ιδέες που ονομάζουμε αγάπη μπορούν να διαφέρουν ανά περίπτωση ανάλογα με το παρελθόν κάποιου, τη θρησκεία, την ιστορία, τη γεωγραφική θέση και το περιβάλλον διαμονής» αναφέρει η Lucile Reyboz και ο Yusuke Nakanishi, συνιδρυτές και διευθυντές της έκθεσης.
Photo 12/20
7. Nuit de Noël (1965), Malick Sidibé – Έχει φτάσει τον αριθμό των 250.000 επισκεπτών από την Ιαπωνία και όχι μόνο.
Photo 13/20
13. “Wedding Ceremony” (1870s), Yamamoto – Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα που χρονολογούνται 100 χρόνια πριν. Η συγκεκριμένη εικόνα είναι από έναν ιαπωνικό γάμο το 19ο αιώνα.
Photo 14/20
16. “Dancing Girl Showing Her Obi” (1890s), Ανώνυμος καλλιτέχνης – Νεαρή κοπέλα δείχνει την παραδοσιακή της ενδυμασία.
Photo 15/20
14. “Choros of Melodies” (2010), Chikako Yamashiro – Τραβηγμένη στην πόλη Itoman, η οποία έχει υποφέρει από απώλειες στη Battle of Okinawa, αυτή η εικόνα καταπιάνεται με την ύπαρξη ή μη της ανθρωπότητας.
Photo 16/20
15. “Front Gate of Yoshiwara” (1907-1911), Ανώνυμος καλλιτέχνης – Μία παλιά φωτογραφία της Yoshiwara στο Τόκυο, στο μέρος που οι επισκέπτες ψυχαγωγούνταν από γυναίκες συνοδούς, από παραδοσιακές ιαπωνικές θεατρικές παραστάσεις kabuki ενώ μπορούσαν να περάσουν το χρόνο τους και σε εστιατόρια ή σε τεϊοπωλεία.
Photo 17/20
17. “Mud Man” (2016), Chikako Yamashiro – Το “Mud Man” αφορά τις διαμαρτυρίες των πολιτών σχετικά με τις στρατιωτικές βάσεις.
Photo 18/20
18. “A Desktop Love” (2016), Nobuyoshi Araki – Η προσωπική συλλογή αγαλματίδιων του Nobuyoshi Araki συνδυάζεται συχνά με λουλούδια και φυτά σε γλάστρες ώστε να δημιουργούνται τέτοιες συνθέσεις.
Photo 19/20
19. “A Desktop Love” (2016), Nobuyoshi Araki – Είναι ένας από τους γνωστότερους φωτογράφους της μεταπολεμικής εποχής στην Ιαπωνία και φημίζεται για τις προκλητικές του φωτογραφίες με γυμνά μοντέλα και σκηνές δουλείας.
Photo 20/20
20. “A Desktop Love” (2016), Nobuyoshi Araki – Οι δεμένες γυναίκες σε υποτακτικό ρόλο είναι ένα συνηθισμένο στοιχείο στις φωτογραφίες του Araki και στη συγκεκριμένη φωτογραφία αυτές παρουσιάζονται πάνω σε ένα φίδι και θα δεχθούν επίθεση από δεινοσαύρους.