Πριν τη Νέα Υόρκη: οι Όρνιθες του Αριστοφάνη προσγειώθηκαν στην Κίνα
Ο Αριστοφάνης μιλάει μια παγκόσμια γλώσσα. Αυτό επιβεβαιώνει ξανά μετά τη Στέγη ο Εθνικό Κέντρο Τεχνών (NCPA) της Κίνας στο Πεκίνο που ανεβάζει τις "Όρνιθες" του σατιρικού ποιητή αυτήν την εβδομάδα.
Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που το έργο του Αριστοφάνη "λάμπει" με την οξυδέρκεια του επάνω στη σκηνή.
Η κωμωδία του Αριστοφάνη πρωτοπαίχθηκε στο NCPA τον Φεβρουάριο του 2008.
Δέκα χρόνια αργότερα ο θίασος Drama Ensemble θα παρουσιάσει στο κοινό μία νέα διασκευή των "Ορνίθων" που συνδυάζει το αρχαίο ελληνικό δράμα με τον κινεζικό πολιτισμό.
Την κινεζική εκδοχή των "Ορνίθων" σκηνοθέτησε ο γνωστός κινέζος θεατρικός σκηνοθέτης Λούο Τσινλίν σε συνεργασία με τον ειδικό για το αρχαίο ελληνικό θέατρο Λούο Τονγκ.
@Εθνικό Θέατρο, Όρνιθες (1979). Σκηνοθεσία: Αλέξης Σολομός. Αρχείο Εθνικού Θεάτρου.
Ο Αριστοφάνης έγραψε τις "Όρνιθες" απογοητευμένος από την τροπή του Πελοποννησιακού Πολέμου δράττοντας την ευκαιρία να διακωμωδήσει τους συκοφάντες και τους κόλακες του δήμου, καθώς και τις θεωρίες για νέα πολιτεύματα.
Το έργο πραγματεύεται τη φυγή δύο ανθρώπων από την τυραννία του κόσμου στο βασίλειο του παραμυθιού και συνενώνει την πιο τολμηρή φαντασία με την ποίηση.
Οι "Όρνιθες" πρωτοπαίχθηκαν το 414 π.Χ στα Διονύσια, χαρίζοντας στον δημιουργό της το δεύτερο βραβείο.
Και τον Μάϊο στη Νέα Υόρκη
Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση συνεχίζει την εκτός των συνόρων δράση της φέρνοντας τις Όρνιθες του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου στην Αμερική.
Μετά από τις sold out παραστάσεις σε Επίδαυρο και Αθήνα -το 2016 άλλωστε οι Όρνιθες της Στέγης ξεκίνησαν τη διεθνή καριέρα τους καθώς συνδέθηκαν 44.000 υπολογιστές από 110 χώρες σε κάθε γωνιά του πλανήτη για να παρακολουθήσουν την παραγωγή σε live streaming- οι Όρνιθες ανοίγουν τα φτερά τους για υπερατλαντική πτήση και παρουσιάζονται στον ετήσιο προγραμματισμό του St. Ann’s Warehouse στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης, από 2 έως 13 Μαΐου.
"Η Ελλάδα στα καλύτερά της. Σε αυτή τη φράση συμπυκνώνεται η αποστολή του Ιδρύματος Ωνάση, ειδικά όταν λειτουργούμε εκτός των ελληνικών συνόρων" σημειώνει η διευθύντρια πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση, Αφροδίτη Παναγιωτάκου.
"Στόχος μας παραμένει πάντα η απελευθέρωση δυνάμεων, ώστε να συντελούμε στη διαμόρφωση κοινωνιών απαρτιζόμενων από αφυπνισμένους πολίτες. Ο πολιτισμός, η υγεία, η παιδεία είναι τα οχήματα αυτής της αποστολής. Μέσω των τεχνών, επιχειρούμε όχι μόνο να παράγουμε πολιτισμό, αλλά και να αλλάζουμε τον πολιτισμό, να αλλάζουμε την κουλτούρα μας. Οι Όρνιθες του Αριστοφάνη, μέσα από τα μάτια του Νίκου Καραθάνου, έρχονται να μιλήσουν για μια κοινωνία ουτοπική, μια κοινωνία ανέφικτη. Έρχονται για να κινήσουν τη σκέψη και το συναίσθημα προς τις ιδέες της δημοκρατίας, της ελευθερίας, της ισοτιμίας, του οράματος για το οποίο πάντα αξίζει να αγωνιζόμαστε. Για όλα αυτά που είναι βαθιά ανθρώπινα σε ό,τι αφορά την προσωπική σφαίρα του καθενός, αλλά και τρομερά ευρεία σε ό,τι αφορά την κοινωνική διάστασή τους. Στο Ίδρυμα Ωνάση θέλουμε να σκεφτόμαστε και να πράττουμε ως ενεργοί πολίτες. Επιδιώκουμε την εκκίνηση συζητήσεων που μας βγάζουν από τη ζώνη της ασφάλειάς μας, που μάς κάνουν να συνειδητοποιούμε ότι τίποτα δεν είναι δεδομένο. Σε καιρούς σαν κι αυτούς, καλούμαστε να εργαστούμε όλοι, ώστε να βρεθεί στο κέντρο των μικρών και των μεγάλων αποφάσεων ο ίδιος ο άνθρωπος".
"Οι Όρνιθες διαθέτουν μια άγρια και ανατρεπτική δύναμη, που μου θύμισε το πρώτο ανέβασμα του Hair, με το χίπικο μανιφέστο τους και το ανακάτεμα πολύχρωμων, ετερόκλητων ηθοποιών και μουσικών σε ρόλους πτηνών και θεών, ανάμεσά τους και έναν παραολυμπιονίκη αθλητή στον ρόλο του Δία. Η μουσική του Άγγελου Τριανταφύλλου και ο εκπληκτικός ήχος πτηνών, που δημιουργεί μαζί με τους ηθοποιούς, έμειναν χαραγμένα στη μνήμη μου για πολύ καιρό αφότου είδα την παράσταση στην Αθήνα" είπε για τη "συμμαχία" η καλλιτεχνική διευθύντρια του St. Ann’s Warehouse, Susan Feldman.