Αμεντέο Μοντιλιάνι: έκλυτος & αστός o μποέμ ζωγράφος σκανδαλίζει Αθήνα & Λονδίνο
Έζησε στα όρια, ζωγράφιζε διεκδικώντας (και) ηδονή. Ο Αμεντέο Μοντιλιάνι που έγινε meme στην πολιτική επικαιρότητα της Ελλάδας για όλους τους λάθος λόγους, παραμένει εσαεί ο μαέστρος μιας τέχνης που σκανδαλίζει την Ευρώπη εδώ και δεκαετίες -είτε είναι σπουδαία, είτε όχι.
Ο Μοντιλιάνι πέθανε μόλις 36 ετών το 1920 και η μεγάλη αναδρομική έκθεση του στην Tate Modern του Λονδίνου έφερε ξανά στην επικαιρότητα το μυστήριο της γοητείας του που εκτιμάει το κοινό, όχι όμως και πολλοί ακαδημαϊκοί και κριτικοί της τέχνης που τον βρίσκουν "λίγο".
"Είναι μια υπέροχη έκθεση για έναν κάπως ανόητο καλλιτέχνη. Η αδυναμία του Μοντιλιάνι είναι ότι δεν διέθετε καν την ανησυχία και την επιθυμία για τη διαρκή αναζήτηση που χαρακτηρίζει τους σπουδαίους μοντερνιστές" σχολίασε η Guardian με άλλους δημοσιογράφους να σχολιάζουν για τα κακόγουστα εκθέματα και την ερασιτεχνική προσέγγιση της Tate Modern στο στήσιμο της έκθεσης.
Για την Tate και αναρίθμητα άλλα μουσεία και συλλέκτες ο Εβραίος αστός Αμεντέο Μοντιλιάνι που γεννήθηκε το 1884 στο Λιβόρνο της Ιταλίας είναι ένας καλλιτέχνης που γοήτευσε τη Μονμάρτρη και έγινε ο ζεν πρεμιέ ζωγράφος ενός φιλήδονου, μποέμικου Παρισιού.
"Θα ήθελα η ζωή μου να ήταν σαν πλουσιοπάροχο ποτάμι που κυλάει χαρμόσυνα πάνω στη γη" έλεγε ο Μοντιλιάνι που πέθανε στις 24 Ιανουαρίου 1920, στο Παρίσι, από φυματίωση.
Ο έρωτας της ζωής του, η Ζαν, αυτοκτόνησε όταν άκουσε την είδηση του θανάτου του. Ήταν έγκυος στο δεύτερο παιδί τους.
Ένας αιώνας σκανδάλων
Η έκθεση εγκαινιάστηκε έναν αιώνα μετά την απαγόρευση έκθεσης των γυμνών έργων του το 1917, στο Παρίσι. 100 χρόνια μετά, τα έργα του διάσημου καλλιτέχνη παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Tate Modern στη μεγαλύτερη έκθεση που έχει φιλοξενηθεί ποτέ στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Έως τις 2 Απριλίου 2018 δώδεκα γυμνά έργα καθώς και τα λιγότερο γνωστά αλλά εξίσου ριζοσπαστικά και τολμηρά γλυπτά του Μοντιλιάνι υποδέχονται τους επισκέπτες μιας έκθεσης που σπάει ταμεία.
Στην έκθεση αυτή, η Tate Modern συνεργάστηκε με την εταιρία HTC Vive για να αναβιώσει με την τεχνολογία της Εικονικής Πραγματικότητας το Παριζιάνικο ατελιέ του ζωγράφου όπου έζησε και εργάστηκε τους τελευταίους μήνες της ζωής του το 1919 και το 1920.
Περισσότερα από 60 αντικείμενα, έργα τέχνης και υλικά «ζωντανεύουν» με τη βοήθεια της τεχνολογίας εικονικής πραγματικότητας.