Όσκαρ 2023: Ο θρίαμβος της 7ης Τέχνης
Οι δημιουργοί και το καστ της ταινίας «Τα Πάντα Όλα» επί σκηνής για την απονομή του Όσκαρ καλύτερης ταινίας AP Photo/Chris Pizzello
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Όσκαρ 2023: Ο θρίαμβος της 7ης Τέχνης

Μία ταινία που έμοιαζε να έρχεται από το πουθενά και να σαρώνει κάθε σημαντική απονομή βραβείων πριν από τα Όσκαρ, κυριάρχησε τελικά και στην 95η τελετή απονομής των βραβείων της Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών των ΗΠΑ.

Η ταινία «Τα Πάντα Όλα» (Everything Everywhere All At Once) των Ντάνιελ Κουάν και Ντάνιελ Σάινερτ, κάτι ανάμεσα σε οικογενειακό δράμα, κωμωδία, περιπέτεια πολεμικών τεχνών και φιλμ επιστημονικής φαντασίας, γύρω από τις τρελές περιπέτειες μιας Κινέζας μετανάστριας, μεσόκοπης ιδιοκτήτριας πλυντηρίου, που ξάφνου μεταπηδά από το ένα παράλληλο σύμπαν στο άλλο, χάρισε επίσης Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου και σκηνοθεσίας στους δύο δημιουργούς της, τρία βραβεία ερμηνείας στους ηθοποιούς της, ενώ κέρδισε και το Όσκαρ καλύτερου μοντάζ φτάνοντας συνολικά τα 7 βραβεία.

Βραβείο σκηνοθεσίας

Οι Ντάνιελ Σάινερτ και Ντάνιελ Κουάν, που κέρδισαν το Όσκαρ σκηνοθεσίας για το «Τα πάντα όλα» ευχαρίστησαν τις μητέρες τους και τους συντελεστές της ταινίας παραλαμβάνοντας το βραβείο τους. Οι υπόλοιποι διεκδικητές ήταν οι Στίβεν Σπίλμπεργκ («The Fabelmans»), Τοντ Φιλντ («Tar»), Μάρτιν Μακντόνα («Τα Πνεύματα του Ινισέριν») και Ρούμπεν Έστλουντ («Το Τρίγωνο της Θλίψης»).

Βραβείο Α' γυναικείου ρόλου

Η Μισέλ Γιο, 60 ετών, από τη Μαλαισία, με το Όσκαρ Α' γυναικείου ρόλου για το «Τα Πάντα Όλα» έγινε η πρώτη ηθοποιός από την Ασία που κερδίζει το βραβείο αυτό σε 95 χρόνια.

«Για όλα τα μικρά αγόρια και τα μικρά κορίτσια που μοιάζουν σαν εμένα και μας βλέπουν απόψε, αυτός είναι φάρος ελπίδας και πιθανοτήτων. Είναι απόδειξη πως μπορείς να κάνεις μεγάλα όνειρα και πως τα όνειρα μπορεί να γίνουν πραγματικότητα», είπε η Γιο παραλαμβάνοντας το βραβείο. «Και, κυρίες, μην αφήσετε κανέναν να σας πει ποτέ πως έχετε αφήσει πίσω τα καλύτερά σας χρόνια», πρόσθεσε.

Οι άλλες διεκδικήτριες του βραβείου ήταν οι Κέιτ Μπλάνσετ («Tar»), Άνα ντε Άρμας («Blonde»), Άντρια Ράιζμπορο («Leslie») και Μισέλ Γουίλιαμς («The Fabelmans»).

Η Γιο είχε αρχίσει την καριέρα της με ρόλους σε ταινίες δράσης που παράγονταν στο Χονγκ Κονγκ. Γνώρισε τεράστια εμπορική επιτυχία με την ταινία «Τίγρης και Δράκος», αλλά και την ταινία Τζέιμς Μποντ «Το Αύριο Ποτέ Δεν Πεθαίνει» στο πλευρό του Πιρς Μπρόσναν.

Βραβείο Α' ανδρικού ρόλου

Ο Καναδοαμερικανός ηθοποιός Μπρένταν Φρέιζερ, 54 ετών, έλαβε το βραβείο Α' ανδρικού ρόλου για την ενσάρκωση του Τσάρλι, του παχύσαρκου, απομονωμένου καθηγητή αγγλικών στο φιλμ του Ντάρεν Αρονόφσκι «Η φάλαινα» (The Whale).

Γνωστός για κωμωδίες και ταινίες δράσης στη δεκαετία του 1990, κυρίως για την τριλογία της «Μούμιας», στη συνέχεια βίωσε πολλά προβλήματα υγείας, απώλειες, ενώ κατηγορήθηκε για σεξουαλική επίθεση, αλλά κατάφερε θεαματική επιστροφή, αποσπώντας ένα από τα πιο περίβλεπτα βραβεία της Ακαδημίας.

Οι άλλοι υποψήφιοι ήταν οι Όστιν Μπάτλερ («Elvis»), Κόλιν Φάρελ («Τα Πνεύματα του Ινισέριν»), Πολ Μέσκαλ («Aftersun»), και Μπιλ Νάι («Αισθάνομαι Ζωντανός»).

Βραβείο Β' γυναικείου ρόλου

Η Αμερικανίδα ηθοποιός Τζέιμι Λι Κέρτις έλαβε βραβείο Όσκαρ Β' γυναικείου ρόλου για την ενσάρκωση στυφής εφοριακού στην αντισυμβατική κωμωδία «Τα πάντα όλα».

Η ελεύθερη ερμηνεία της Ντέιρντρε, μοναχικής και ψυχαναγκαστικής εφοριακού, που μεταμορφώνεται σε παθιασμένη ερωμένη σε εναλλακτικό σύμπαν όπου οι άνθρωποι έχουν... λουκάνικα για δάχτυλα, της χάρισε το αγαλματίδιο. Κέρδισε τις ανταγωνίστριές της Άντζελα Μπάσετ («Black Panther: Wakanda Forever»), Κέρι Κόντον («Τα πνεύματα του Ινισέριν») Χονγκ Τσάου («Η Φάλαινα») και Στέφανι Χσου («Τα Πάντα Όλα»).

Βραβείο Β' ανδρικού ρόλου

Ο Κε Χούι Κουάν, Αμερικανός ηθοποιός με καταγωγή από το Βιετνάμ, έλαβε το Όσκαρ Β' ανδρικού ρόλου για την ενσάρκωση του λιγάκι αδέξιου συζύγου με απρόσμενες δυνατότητες στο «Τα Πάντα Όλα».

«Η μητέρα μου είναι 84 ετών. Βλέπει (την τελετή) στο σπίτι. Μαμά, κέρδισα Όσκαρ!», είπε δακρυσμένος ο ηθοποιός που έκανε ντεμπούτο στα 12 χρόνια του, στην ταινία «Ο Ιντιάνα Τζόουνς και ο ναός του χαμένου θησαυρού» (1984).

Με τη νίκη του πήρε θριαμβευτική εκδίκηση από μια βιομηχανία που τον είχε ξεχάσει – αν δεν τον είχε παραμερίσει. Ως αυτό το φιλμ, είχε ούτε λίγο ούτε πολύ εγκαταλείψει το επάγγελμα, ελλείψει ρόλων στο Χόλιγουντ για Ασιάτες άνδρες ηθοποιούς.

Καλύτερη ξένη ταινία

Η μεταφορά στη μεγάλη οθόνη του αντιπολεμικού μυθιστορήματος του Έριχ Μαρία Ρεμάρκ «Ουδέν Νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο», συγκλονιστική αναπαράσταση της φρίκης του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, έλαβε βραβείο Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας.

Η παραγωγή του Netflix ήταν η τρίτη μεταφορά του αριστουργήματος της παγκόσμιας λογοτεχνίας στη μεγάλη οθόνη, όμως η πρώτη στη γερμανική γλώσσα, στην οποία το έγραψε ο δημιουργός του. Διαγωνιζόταν με τις ταινίες «Αργεντινή 1985», «Close», «EO» και «Το Ήσυχο Κορίτσι».

Καλύτερο ντοκιμαντέρ

Η ταινία «Ναβάλνι», για την δηλητηρίαση του Ρώσου αντιπολιτευόμενου και τη φυλάκισή του μετά την επιστροφή του το 2021 στη Μόσχα, κέρδισε Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ.

Επί σκηνής μαζί με τον Καναδό σκηνοθέτη Ντάνιελ Ρόχερ, η Γιούλια Ναβάλναγια, σύζυγος του 46χρονου Αλεξέι Ναβάλνι, κατήγγειλε πως «ο σύζυγός μου είναι στη φυλακή επειδή είπε την αλήθεια (...) επειδή υπερασπίστηκε τη δημοκρατία», προσθέτοντας «Αλεξέι, ονειρεύομαι τη μέρα που θα ανακτήσεις την ελευθερία σου, που η χώρα μας θα ανακτήσει την ελευθερία της. Μείνε δυνατός αγάπη μου».

Η ταινία των CNN Films/HBO Max ανταγωνιζόταν τα φιλμ «All That Breathes», «Όλη η Ομορφιά και η Αιματοχυσία», «Fire of Love» και «A House Made of Splinters».

Καλύτερη ταινία κινουμένων σχεδίων

Το φιλμ «Πινόκιο του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο», σκοτεινή εκδοχή του πασίγνωστου παιδικού βιβλίου που εκτυλίσσεται στην Ιταλία τα χρόνια του 1930, έλαβε Όσκαρ καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων.

«To animation είναι ο κινηματογράφος, και είναι έτοιμο να περάσει στο επόμενο στάδιο. Είμαστε όλοι έτοιμοι. Βοηθήστε μας κι εσείς παρακαλώ», είπε ο Μεξικανός σκηνοθέτης παραλαμβάνοντας το αγαλματίδιο.

Τα υπόλοιπα βραβεία

Πρωτότυπο Σενάριο: «Τα Πάντα Όλα»

Διασκευασμένο Σενάριο: «Γυναικείες Κουβέντες» (Women Talking)

Καλύτερη Φωτογραφία: «Ουδέν Νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο»

Καλύτερο Μοντάζ: «Τα Πάντα Όλα»

Καλύτερη Σκηνογραφία: «Ουδέν Νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο»

Καλύτερα Κοστούμια: «Black Panther: Wakanda Forever»

Καλύτερο Μακιγιάζ/Κομμώσεις: «Η φάλαινα»

Καλύτερη Μουσική: «Ουδέν Νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο»

Καλύτερο Τραγούδι: «Naatu Naatu» («RRR»)

Καλύτερος Ήχος: «Top Gun: Maverick»

Καλύτερα Οπτικά Εφέ: «Avatar: Ο Δρόμος του Νερού»

Καλύτερο Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους: «The Elephant Whisperers»

Καλύτερη Ταινία Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους: «The Boy, the Mole, the Fox, and the Horse»

Καλύτερη Ταινία Μικρού Μήκους: «An Irish Goodbye»

Viral στιγμές της τελετής απονομής

Η 95η τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ τα είχε όλα: λάμψη, συγκίνηση, γέλια... Οι πρώτες viral στιγμές της καταγράφηκαν πριν καλά καλά αυτή ξεκινήσει, στο κόκκινο χαλί, που φέτος δεν ήταν κόκκινο αλλά… σαμπανιζέ.

Εκεί ο Χιου Γκραντ που κλήθηκε να απαντήσει στις ερωτήσεις του μοντέλου Άσλεϊ Γκράχαμ, δεν έκρυψε ότι βαριόταν, ενώ έδειξε κάπως αγενής στην κάμερα με τις απαντήσεις του.

Ειδικότερα, στην ερώτηση αν περιμένει κάποιον συγκεκριμένο νικητή ή αν αναμένει κάτι από τη βραδιά, ο Βρετανός ηθοποιός απάντησε πως δεν περιμένει να δει κάτι συγκεκριμένο. Στη συνέχεια, όταν τον ρώτησε τι φοράει, εκείνος απάντησε το κοστούμι του, χωρίς να θυμάται τον σχεδιαστή. Η Γκράχαμ προσπαθώντας να αποσπάσει κάτι ενδιαφέρον από τον ηθοποιό, στο τέλος τον ρώτησε για το πώς ήταν η εμπειρία του στην ταινία «Glass Onion: Στα Μαχαίρια», με τον Γκραντ να απαντά πως μετά βίας ήταν στην ταινία, αφού συμμετείχε για λίγα δευτερόλεπτα.

Η αμηχανία, ωστόσο, δεν περιορίστηκε εκεί: παρουσιάζοντας ένα βραβείο αργότερα το βράδυ, μαζί με την Άντι Μακ Ντάουελ και κάνοντας σύγκριση στην εμφάνισή τους αναφορικά με το γήρας, επαίνεσε την ηθοποιό λέγοντας πως είναι ακόμα εκθαμβωτική, ενώ αναφέρθηκε στο πρόσωπό του ως όσχεο, κάνοντάς τον πιθανότατα τον πρώτο άνθρωπο που είπε τη λέξη «όσχεο» στα Όσκαρ.

Η εμφάνιση έκπληξη της Lady Gaga

Η Lady Gaga ήταν εκθαμβωτική στο σαμπανιζέ χαλί φορώντας μία εντυπωσιακή τουαλέτα με έναν διάφανο κορσέ του οίκου Versace. Μάλιστα έσπευσε να βοηθήσει έναν φωτογράφο, ο οποίος παραπάτησε στο χαλί και έπεσε.

Πάνω στη σκηνή εξέπληξε το κοινό, αφού εμφανίστηκε σχεδόν αμακιγιάριστη, ντυμένη στα μαύρα, με ένα T-shirt, σκισμένο τζιν και αθλητικά παπούτσια για να ερμηνεύσει το τραγούδι «Hold My Hand» από την ταινία «Top Gun: Maverick».

Γαϊδούρια, αρκούδες και ρακούν

Αλλά ο πραγματικός νικητής της βραδιάς; Τα ζώα, αληθινά και ψεύτικα.

Η Τζένι – το συμπαθέστατο γαϊδουράκι από την ταινία «Τα Πνεύματα του Ινισέριν» –έλαμψε στο πλευρό του οικοδεσπότη της βραδιάς, Τζίμι Κίμελ.

«Αν νιώθεις αναστατωμένος ή αν κερδίσεις ή αν νιώθεις άγχος ή αν απλά αγαπάς τα μουλάρια, έλα και δώσε της μια αγκαλιά», είπε ο Κίμελ.

Εκτός από την Τζένη, στη σκηνή εμφανίστηκε και η πρωταγωνίστρια της ταινίας «Cocaine Bear», ενός b-movie για μια αρκούδα εθισμένη στην κοκαΐνη (για την ακρίβεια, μια πολύ ρεαλιστική στολή αρκούδας που φορούσε κάποιος). Στάθηκε δίπλα στη σκηνοθέτιδα της, Ελίζαμπεθ Μπανκς, που ήταν στη σκηνή για να απονείμει ένα βραβείο.

Αυτή δεν ήταν η πρώτη δημόσια εμφάνιση της αρκούδας – είχε επίσης εμφανιστεί με την Μπανκς σε εξώφυλλο του περιοδικού Variety ένα μήνα νωρίτερα – και δεν έμελλε να είναι η τελευταία της.

Αργότερα κατέβηκε ανάμεσα στο κοινό και έδειξε ενδιαφέρον για την ακτιβίστρια Μαλάλα Γιουσαφζάι, βραβευμένη με το Νόμπελ Ειρήνης. «Cocaine Bear, άσε τη Μαλάλα ήσυχη!» είναι μια φράση που κανείς δεν πίστευε ότι θα ακουστεί ποτέ στα Όσκαρ.

Άλλα ζώα που ξεχώρισαν ήταν το ρακούν από την ταινία «Τα Πάντα Όλα» που εμφανιζόταν στην οθόνη πίσω από τον Ντέιβιντ Μπερν, όσο εκείνος ερμήνευε το υποψήφιο για Όσκαρ τραγούδι της ταινίας, αλλά και το σκυλάκι του Τσάρλι Μακέσι, ο οποίος κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους για το «The Boy, the Mole, the Fox and the Horse», και παραδέχτηκε στην ομιλία του ότι είχε αφήσει τον σκύλο του πίσω στο δωμάτιο του ξενοδοχείου.