ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Oskar Schlemmer: υπόκλιση στο Bauhaus σύμπαν του επαναστάτη των τεχνών

Oskar Schlemmer: υπόκλιση στο Bauhaus σύμπαν του επαναστάτη των τεχνών

Με αφορμή το σημερινό επετειακό Google Doodle κάνουμε μια κατάδυση στο εντυπωσιακό σύμπαν του ρηξικέλευθου Γερμανού γλύπτη, ζωγράφου, χορογράφου και πυλώνα του επαναστατικού κινήματος του Bauhaus Όσκαρ Σλέμερ (Oskar Schlemmer) που γεννήθηκε σαν σήμερα 130 χρόνια πριν.

Ο Σλέμερ (1888-1943) έκανε επανάσταση με το φημισμένο πρωτοποριακό έργο του "Τριαδικό Μπαλέτο", ένα χορευτικό πείραμα που επαναπροσδιόρισε την τέχνη και την άλλαξε δραστικά από το 1922.

Για να τιμήσει αυτή την κληρονομιά αυτή το Κέντρο Pompidou-Metz στο Παρίσι αφιέρωσε μια έκθεση με τίτλο "Oskar Schlemmer: Ο Χορευτικός Καλλιτέχνης" σε αυτόν τον ακαδημαϊκό του Bauhaus υπογραμμίζοντας τις ανθρωπιστικές ιδέες πίσω από τα κοστούμια/γλυπτά που δημιούργησε ο Γερμανός πρωτοπόρος.

Το αποτύπωμα της τέχνης του μπορεί να αναγνωρισθεί και σε ψήγματα της σύγχρονης κουλτούρας.

Από τις ογκώδεις σιλουέτες στην πασαρέλα του καταραμένου παιδιού της βρετανικής μόδας για την Άνοιξη/Καλοκαίρι 2010, του Alexander McQueen στους χαρακτήρες στο video clip "True Faith" των New Order ή τα κοστούμια της Bjork, η επιρροή του Σλέμερ είναι φανερή.

Ο Σλέμερ κατάφερε να αναγεννήσει την ανθρώπινη φιγούρα ως απλά γεωμετρικά σχήματα με το "Τριαδικό Μπαλέτο" του ωστόσο αυτό ήταν μόλις η κορυφή του παγόβουνου ενός ταλέντου που άλλαξε τον 20ο αιώνα, πιστεύει ο Torsten Blume, ερευνητικός συνεργάτης στο Bauhaus Dessau που ειδικεύεται στο Oskar Schlemmer και στη σχολή Bauhaus.

"Τότε άρχισε να μεταμορφώνει τα σώματα των χορευτών σε γλυπτά καλύπτοντάς τα με μεγάλα σφαιρικά και ασύμμετρα κομμάτια κοστουμιών που περιορίζουν τις κινήσεις στην παράσταση. Τα κοστούμια του καθόριζαν τη χορογραφία" αναφέρει.

Με τρεις χορευτές, 12 κινήσεις και 18 κοστούμια, ο Schlemmer προσέγγισε τη σχέση μεταξύ σώματος και χώρου με νέους και συναρπαστικούς τρόπους. Περιέγραψε την απόδοση ως "καλλιτεχνικά μεταφυσικά μαθηματικά" και "ένα κόμμα με μορφή και χρώμα".

Οι ιδέες του Σλέμερ για την τέχνη ήταν σύνθετες, προκλητικές ακόμη και για το προοδευτικό κίνημα Bauhaus, του οποίου ήταν εκπρόσωπος.

Το έργο του, ωστόσο, παρουσιάστηκε ευρέως τόσο στη Γερμανία όσο και εκτός της χώρας.

Μικρή βιογραφία ενός μεγάλου άντρα

Ο Σλέμερ γεννήθηκε στις 4 Σεπτεμβρίου του 1888 και ήταν ο νεότερος των έξι παιδιών που παρακολούθησαν σχολή τέχνης πριν ταξιδέψουν στη Βαϊμάρη της Γερμανίας για να συμμετάσχουν στο avant-garde Bauhaus του Walter Gropius, όπου έγινε διευθυντής σκηνικής έρευνας και παραγωγής.

Ο Σλέμερ επίσης πειραματίστηκε με τη ζωγραφική, τη γλυπτική, αλλά ήταν τα δημιουργικά του έργα τέχνης που θυμούνται περισσότερο, επηρεάζοντας τους μελλοντικούς καλλιτέχνες όπως ο David Bowie.

Στη ζωγραφική, ξεκινώντας από την κυβιστική αντίληψη, ανάπτυξε μια τεχνοτροπία συγγενική με το πνεύμα της σχολής του Παρισιού, και κατάληξε σ’ έναν επιτυχημένο συνδυασμό αρχιτεκτονικής και ζωγραφικής στις τοιχογραφίες που ονόμασε ακριβώς "Mauerbild".

Την τελευταία περίοδο της δράσης του στράφηκε προς την αφηρημένη τέχνη