ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: οι 14 ταινίες του διαγωνιστικού έργα τέχνης με ρίζες ψυχής

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: οι 14 ταινίες του διαγωνιστικού έργα τέχνης με ρίζες ψυχής

Οι 14 ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έγιναν το υλικό μιας πρωτότυπης έκθεσης με τίτλο "Το Ρίζωμα: 14 ταινίες, 14 ιδέες, 14 ρίζες της ψυχής" σε μια έκθεση που φέρνει τις εικαστικές τέχνες σε πρώτο πλάνο.

Με αφορμή τη φετινή επιλογή των ταινιών του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος με πυξίδα "Το ρίζωμα" της γαλλίδας φιλοσόφου Σιμόν Βέιλ το Φεστιβάλ ανέθεσε σε 14 νέους έλληνες εικαστικούς να δουν ο καθένας από μια ταινία του τμήματος και να φιλοτεχνήσουν ένα έργο εμπνευσμένο από αυτήν.

"Είναι ένα πείραμα που προσπαθούμε να κάνουμε φέτος, για να δούμε τον κινηματογράφο αλλιώς" είπε ο διευθυντής του ΦΚΘ και επιμελητής της έκθεσης Ορέστης Ανδρεαδάκης, την χαρακτήρισε πυρήνα του φετινού Φεστιβάλ.

"Όταν ξεκινήσαμε να επιλέγουμε τις ταινίες του Διαγωνιστικού τμήματος μαζί με τον υπεύθυνο προγράμματος Γιώργο Κρασσακόπουλο, σκεφτήκαμε να κάνουμε κάτι διαφορετικό· να επιλέξουμε, όχι μόνο με βάση το προσωπικό μας γούστο, το πόσες φορές έχει προβληθεί το φιλμ ή αν θα κάνει πρεμιέρα ή όχι, αλλά να πάρουμε για πυξίδα μας ένα βιβλίο: ένα από τα σημαντικότερα φιλοσοφικά έργα του 20ου αιώνα, Το ρίζωμα της Σιμόν Βέιλ. Έπειτα, αναθέσαμε σε 14 έλληνες εικαστικούς να σχολιάσουν ο καθένας από μία ταινία, προσπαθώντας κάθε φορά να βρούμε έναν καλλιτέχνη που θα του ταίριαζε ή θα τον προκαλούσε το συγκεκριμένο φιλμ" πρόσθεσε ο ίδιος.

Ο Ανδρεαδάκης στάθηκε στο θέμα της καλλιτεχνικής πρόκλησης, επισημαίνοντας ότι αυτό τελικά δημιούργησε έναν γόνιμο και δημιουργικό διάλογο μεταξύ της ταινίας και του δημιουργού κάθε έργου. Περιγράφοντας τη δομή της έκθεσης, ο ίδιος σημείωσε ότι δίπλα σε κάθε έργο υπάρχει μια οθόνη όπου παίζονται αποσπάσματα ή το τρέιλερ κάθε ταινίας. Πρόσθεσε επίσης ότι ο ίδιος και οι συνεργάτες του είχαν σκεφτεί να οργανώσουν την έκθεση σε έναν μεγαλύτερο χώρο, αλλά τελικά επέλεξαν μια μικρότερη αίθουσα, αυτή της πρώην Αποθήκης Στρατού, γιατί όπως εξήγησε "οι ρίζες που αποτελούν τις ταινίες διαπλέκονται. Η μία ταινία μαζί με το έργο της, συνδιαλέγεται με την άλλη. Μια συνομιλία που θα συνεχίζεται όλες τις ημέρες του 58ου Φεστιβάλ".

Κλείνοντας, ο Ανδρεαδάκης -που πέρα από διευθυντής του ΦΚΘ ήταν και ο επιμελητής της ελληνικής συμμετοχής στην 57η Μπιενάλε Βενετίας τον Μάιο του 2017, του "Εργαστηρίου Ονείρων" του Γιώργου Δρίβα τόνισε ότι η συγκεκριμένη διαδικασία επιλογής ταινιών αλλά και διαλόγου με εικαστικά δημιουργήματα επιχειρείται για πρώτη φορά, ζητώντας από τους καλεσμένους και το κοινό να μοιραστούν τις επιδοκιμαστικές ή ακόμη και τις αποδοκιμαστικές απόψεις τους.

Η έκθεση θα συνεχιστεί ως την Κυριακή 12 Νοεμβρίου 2017, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό στην Πρώην Αποθήκη Στρατού (Προβλήτα 1, Λιμάνι Θεσ/κης) και υποστηρίζεται από την 6η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, τον ΟΛΘ και τη Samsung.