Όσκαρ 2018: πως ο Νονός άλλαξε το Χόλιγουντ για πάντα
Newsroom
Μια σχέση αμφίσημη ξετυλίγεται τη μεγάλη βραδιά της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Σπάνια αλλά με θόρυβο κάποιοι star επιλέγουν τα Όσκαργια να σχολιάσουν την επικαιρότητα και να κάνουν πολιτική. Θα είναι φέτος μια χρονιά που θα προκαλέσει ντόρο στα πρωτοσέλιδα την επόμενη μέρα και ο Μάρλον Μπράντο θα έχει το διάδοχο του; Η Ακαδημία δεν θα το ήθελε όμως όσα έχουν συμβεί φέτος δεν εφησυχάζουν τα στελέχη της βιομηχανίας του θεάματος.
Ο Μάρλον Μπράντο άνοιξε τον δρόμο. "Οι ομιλίες, για μεγάλο χρονικό διάστημα, ήταν σχετικά ήρεμες, εν μέρει λόγω του ελέγχου που ασκούσε το σύστημα των κινηματογραφικών στούντιο" έγραφαν οι Τζέιμς Πιάτσα και Γκέιλ Κιν στο βιβλίο τους, του 2002, Τα Βραβεία της Ακαδημίας: Η Πλήρης Ιστορία των Όσκαρ. Για αυτούς τίποτα δεν θα ήταν ως έχει αν δεν υπήρχε ο Μάρλον Μπράντο.
Ο Μπράντο έσπασε, με ηχηρό τρόπο, τα ταμπού, όταν, στην τελετή απονομής του 1973, έστειλε στη θέση του την ηθοποιό Σατσίν Λιτλφέδερ (Μικρό Φτερό ήταν το επώνυμό της, γιατί ήταν Ινδιάνα) να διαμαρτυρηθεί για τη στάση του Χόλιγουντ απέναντι στους Ινδιάνους των ΗΠΑ.
Από τότε, πολλές και πολλοί, στις ομιλίες βράβευσής τους ανέδειξαν διάφορα καυτά ζητήματα. Την κλιματική αλλαγή ο Λεονάρντο ΝτιΚάπριο (The Revenant, 2016), το δικαίωμα στην έκτρωση ο Τζον Ίρβινγκ (Όσκαρ σεναρίου, το 2000), τις ίσες απολαβές για τις γυναίκες η Πατρίσια Αρκέτ (Όσκαρ δεύτερου γυναικείου ρόλου, το 2015, για το Boyhood).
Τι θα γίνει φέτος;
Μπορεί οι παραγωγοί του show της φετινής τελετής να έχουν δηλώσει ότι θέλουν να δώσουν έμφαση στις ταινίες αυτές καθαυτές όμως το κλίμα της επικαιρότητας δεν είναι μαζί τους.
Από τον Ντόναλντ Τραμπ που πολώνει στο κίνημα #MeToo και το #TimesUp οι φετινές τελετές απονομής κινηματογραφικών βραβείων ήταν γεμάτες από πολιτικά μηνύματα.
Οι νικήτριες στις Χρυσές Σφαίρες τον Ιανουάριο Λόρα Ντερν και Ρις Γουίδερσπουν ευχαρίστησαν "όλους όσοι έσπασαν τη σιωπή τους αυτόν τον χρόνο" αναφερόμενες στη συμπεριφορά απέναντι στις γυναίκες.
Η Όπρα Γουίνφρεϊ -τιμητική Χρυσή Σφαίρα-, σε έναν λόγο που έκανε πολλούς να την ενθαρρύνουν να θέσει υποψηφιότητα για Πρόεδρος, τόνισε ότι δεν άκουσαν ούτε πίστεψαν τις γυναίκες, που τολμούσαν να πουν την αλήθεια για την εξουσία αυτών των αντρών. Αλλά, ο χρόνος τους τέλειωσε. Ο χρόνος τους τέλειωσε. Ο χρόνος τους τέλειωσε".
Όμως κανείς δεν θα είχε τη δύναμη να κάνει κάτι τέτοιο αν ο Μπράντο δεν είχε δώσει το σύνθημα.
Marlon Brando's Best Actor Oscar win for "The Godfather" | Sacheen Littlefeather
Πριν τον Μπράντο, οι νικητές απέφευγαν τα σχόλια. Ο Γκρέγκορι Πεκ, παραδείγματος χάρη, που βραβεύτηκε με Όσκαρ 'Α Ανδρικού Ρόλου (To Kill a Mockingbird, 1963), δεν έβγαλε άχνα για το θέματα ρατσισμού τα οποία πραγματευόταν η ταινία, αν και σε συνεντεύξεις που έδινε ήταν λαλίστατος γι' αυτό.
Όταν ο Σίντνεϊ Πουατιέ έγινε ο πρώτος Αφροαμερικανός που κέρδισε το Όσκαρ 'Α Ανδρικού Ρόλου (Lilies of the Field, 1964), μίλησε για το "μεγάλο ταξίδι" που τον έφερε επί σκηνής, αλλά κουβέντα για το προκείμενο.
Η Τζέιν Φόντα, η πιο πολιτικοποιημένη από τις ηθοποιούς, όταν πήρε Όσκαρ το 1972 για το Klute το μόνο που βρήκε να πει ήταν "υπάρχουν πολλά να πει κανείς, αλλά δεν πρόκειται να τα πω απόψε. Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω πάρα πολύ".
Η Ακαδημία μπορεί να ενοχλείται με πολιτικές ομιλίες όμως όλοι ελπίζουμε ότι στις 4 Μαρτίου ο Μπράντο θα έχει διάδοχο ως οφείλει.
PHOTO 1 / 10
Photo 1/10
Μπορεί κατά τη διάρκεια των προβών, ο ηθοποιός John Marley, να «ξυπνούσε» με ένα ψεύτικο
κεφάλι αλόγου στο κρεβάτι του, όταν όμως οι κάμερες ξεκίνησαν να γράφουν και χωρίς να
το γνωρίζει ο ίδιος, τοποθετήθηκε στη θέση του ένα κεφάλι αλόγου πέρα ως πέρα αληθινό. Οι κραυγές του ήταν
πραγματικές. Πολλές οργανώσεις για τα δικαιώματα των ζώων ζήτησαν ανεπιτυχώς να κοπεί αυτή η σκηνή.
Photo 2/10
Τα πράγματα στην οθόνη μπορεί να ήταν εχθρικά, όμως πίσω από τις κάμερες οι ηθοποιοί
το διασκέδαζαν πολύ μεταξύ τους. Ο Μάρλον Μπράντο, ο Τζέιμς Καν και ο Ρόμπερτ
Ντουβάλ κέδειχναν συνεχώς τα οπίσθια τους στο φακό και μεταξύ τους για να προκαλέσουν, μέχρι που
ο Μπράντο αυτοσχεδίασε σε μία σκηνή δείχνοντας την πίσω όψη του και παίρνοντας τον
τίτλο του «Mighty Moon King».
Photo 3/10
Ο Μάριο Πούζο, ο συγγραφέας του βιβλίου (στη μέση) εφηύρε τον όρο «Ο Νονός» για το μυθιστόρημα. λέει ο συγγραφέας του «The Godfather Effect» Τομ Σαντοπιέτρο (Tom Santopietro). Αυτό δεν είναι
το μόνο που εφηύρε ο Πούζο. Σύμφωνα με τον Κόπολα, ο όρος «Δον Κορλεόνε» είναι
λάθος. Στα ιταλικά, ο «Δον» είναι σαν να λέμε θείος. Η σωστή χρήση θα ήταν «Δον Μάικλ»
η «Δον Βίτο».
Photo 4/10
Ο Μπράντο συμφώνησε να υποδυθεί τον Βίτο Κορλεόνε με την προϋπόθεση να διώξουν απότην ταινία τον Μπαρτ Ρέινολντς ο οποίος θα υποδυόταν τον Σόνι.
Photo 5/10
Ο Μάρλον Μπράτο ήθελε να κάνει τον Δον Κορλεόνε να φαίνεται σαν «μπουλντόγκ» έτσι,
στην οντισιόν γέμισε με βαμβάκι το στόμα του. Στα γυρίσματα φορούσε ένα ειδικό
επιστόμιο που φτιάχτηκε από οδοντιάτρο. Επίσης περνούσε τουλάχιστον τρεις ώρες
καθημερινά στα καμαρίνια για να τον βάψουν, να του τοποθετήσουν τις ειδικές
οδοντοστοιχίες και να του βάλουν σταγόνες ρητίνης στο πηγούνι του για να πεταχτεί προς
τα έξω.
Photo 6/10
Πολλοί διαμαρτυρήθηκαν για την παραγωγή μέσω έμμεσων απειλών και κοινών μορφών
εκφοβισμού, αλλά το σημαντικότερο περιστατικό ήταν αυτό στο οποίο η γυναίκα στελέχους
της Paramount, και ηθοποιός του Χόλιγουντ Άλι ΜακΓκρόου δέχθηκε μία μυστηριώδη κλήση στο
ξενοδοχείο στο οποίο διέμεινε στη Νέα Υόρκη στο οποίο κάποιος της είπε: «Δεν θέλουμε να
σπάσουμε το όμορφο προσωπάκι σου, ούτε να βλάψουμε το νεογέννητό σου. Φύγε από
την πόλη και φρόντισε να διακοπούν τα γυρίσματα της ταινίας. Το κατάλαβες;». Όχι μόνο
τα γυρίσματα δεν σταμάτησαν αλλά σχεδόν κάθε μέρα παρακολουθούσαν τα γυρίσματα
μέλη της οικογένειας Γκαμπίνο.
Photo 7/10
Ο Αλ Πατσίνο πληρώθηκε μόλις 35,000 δολάρια για να πρωταγωνιστήσει στην πρώτη ταινία. Όσα κα οι Τζέιμς Κααν και Νταιάν Κίτον 1,000 δολάρια λιγότερα από τον Ρόμπερτ Ντουβάλ.
Ωστόσο με την επιτυχία του στο «Scarecrow» και το «Serpico» μετά τον Νονό, ο Πατσίνο
κατάφερε να πληρωθεί 600,000 δολάρια για το δεύτερο μέρος της ταινίας, καθώς και το
10% των εσόδων της ταινίας.
Photo 8/10
Ο Φρανκ Σινάτρα ήταν κατά των ταινιών από την αρχή τους και φέρεται να απείλησε να
σπάσει τα πόδια του Μάριο Πούζο το 1970, όταν οι δυό τους γνωρίστηκαν για πρώτη φορά
λόγω της ομοιότητάς του δεύτερου με τον Johnny Fontane. «Ο Σινάτρα ήταν εμμονικός με
την καριέρα του», είχε δηλώσει ο ιστορικός των ταινιών «Ο Νόνός» και συγγραφέας του
«The Godfather Effect», Τομ Σαντοπιέτρο. «Γνώριζε ότι ο Βίτο ήταν μεγάλος ρόλος και είδε
τον Κόπολα πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα, και του είπε: «Φράνσις, θα υποδυθώ τον Δον
Βίτο για εσένα. Όμως δεν θα το κάνω ποτέ για αυτούς στην Paramount, έλα να αγοράσουμε
τα δικαιώματα της ταινίας και να την κάνουμε μόνοι μας». Ο Κόπολα για άγνωστο μέχρι
σήμερα λόγο απέρριψε την προσφορά του Σινάτρα και σύμφωνα με τον Σαντοπιέτρο έκανε
τον τραγουδιστή να μισήσει περισσότερο την ταινία. Λέγεται ότι Ο Σινάτρα με επιτυχία
έκανε τον ιταλό-αμερικανό τραγουδιστή Vic Damone να εγκαταλείψει τον ρόλο του Johnny
Fontane. Ο ηθοποιός Τζιάνι Ρούσο τον χαρακτήρισε αλήτη. «Με πήρε τηλέφωνο και μο
Photo 9/10
Τζακ Νίκολσον, Γουόρεν Μπίτι, Ντάστιν Χόφμαν. Υπάρχουν πολλές ιστορίες για ηθοποιούς που πέρασαν από audition και κόπηκαν αλλά η πιο γνωστή είναι εκείνη του Όρσον Γουέλς. Λέγεται ότι ο
ηθοποιός δεσμεύτηκε να χάσει κιλά και πίεσε την παραγωγή για να πάρει τον ρόλο του Δον
Βίτο Κορλεόνε. Ο Κόπολα ήταν μεγάλος φαν του Γουέλς αλλά τελικά τον απέρριψε.
Photo 10/10
Οι αντιδράσεις στα γυρίσματα ξεκίνησαν με την ειρηνική διαμαρτυρία της Ιταλό-
Αμερικανικής Επιτροπής Πολιτικών Δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένης μίας πορείας στο
Madison Square Garden της Νέας Υόρκης όπου μαζεύτηκε το ποσό των 500,000 δολαρίων
για να σταματήσει η παραγωγή. Ένα ειρηνικό κίνημα που τελικά κατέληξε ως εκστρατεία
εκφοβισμού. Τελικά ο επικεφαλής της διαμαρτυρίας, ήταν ένας μαφιόζος και πρώην
εκτελεστής με το όνομα Τζόσεφ Κολόμπο.