Όμηρος, Αντιγόνη, Coco. Ο λόγιος Λάγκερφελντ αποθέωσε την Κλασική Ελλάδα
Με μια κίνηση ανατρεπτική ο σχεδιαστής μόδας Καρλ Λάγκερφελντ κατάφερε να κάνει αυτό που θα ήθελε ο ιταλικός οίκος Gucci -εάν και εφόσον το ΚΑΣ γνωμοδοτούσε θετικά για την αδειοδότηση του Παρθενώνα. Ο Κάιζερ της μόδας και του οίκου Chanel εν προκειμένω αποφάσισε να αποτίσει φόρο τιμής στην Αρχαία Ελλάδα σε ένα ταξίδι στο παρελθόν μας με όχημα τις μούσες και θεότητες του στο modeling.
Έχοντας περιπλανηθεί τις προηγούμενες χρονιές σε Κούβα, Ντουμπάι και Ρώμη για τις επιδείξεις μόδας των συλλογών Cruise του οίκου Chanel, ο Καρλ Λάγκερφελντ αποφάσισε να μείνει στο Παρίσι και να διοργανώσει ένα ταξίδι στον χώρο και στον χρόνο.
Εμπνευσμένη από την Αρχαία Ελλάδα η συλλογή Cruise 2018 του παρισινού οίκου μόδας με τίτλο "Η Νεωτερικότητα της Αρχαιότητας" (The Modernity of Antiquity) παρουσιάστηκε στο The Grand Palais σε ένα σκηνικό που συνδύαζε τον Παρθενώνα, τον Ναό του Ποσειδώνα, ιωνικού ρυθμού κίονες να υψώνονται μέσα από άμμο και μεσογειακό ηλιοβασίλεμα.
Σιλουέτες σε αρχαιοελληνικό στυλ με πτυχώσεις, ή με έναν ώμο, χρυσές πινελιές, σκουλαρίκια σε σχήμα αμφορέα, γυαλιά ηλίου διακοσμημένα με χρυσά φύλλα δάφνης συνέθεσαν τη συλλογή.
Σε αντιστοιχία με το φανταστικό σκηνικό, η χρωματική παλέτα περιελάμβανε χρώματα της Γης, ανοιχτούς μεταλλικούς τόνους, συμπεριλαμβανομένου του λευκού του καλοκαιριού και των ανοιχτόχρωμων παστέλ, με ψήγματα μπλε και μαύρου.
"Δεν έχει καμία σχέση με μια χώρα. Η πραγματικότητα δεν με ενδιαφέρει. Αξιοποιώ αυτό που μου αρέσει. Η δική μου Ελλάδα είναι μια ιδέα" τονίζει ο σχεδιαστής στις σημειώσεις για την επίδειξη μόδας, που δημοσίευσε ο οίκος Chanel.
"Η Ελλάδα πηγή ομορφιάς και πολιτισμού"
"Θεωρώ την Ελλάδα ως την πηγή της ομορφιάς και του πολιτισμού, όπου υπήρχε μια θαυμάσια ελευθερία κινήσεων που έκτοτε έχει εξαφανιστεί" εξήγησε.
"Τα κριτήρια της ομορφιάς στην αρχαία, τότε κλασική, Ελλάδα εξακολουθούν να ισχύουν. Ποτέ δεν υπήρξαν πιο όμορφες παραστάσεις γυναικών. Ή πιο όμορφες κολώνες. Όλη η αναγέννηση, στην πραγματικότητα, βασίστηκε στην αρχαιότητα. Είναι πραγματικά η νεότητα του κόσμου σε όλη της την ισχύ και το απρόβλεπτο - όπως ακριβώς και οι αμείλικτοι θεοί" σημειώνει ο Καρλ Λάγκερφελντ, διευθυντής δημιουργικού και βασικός σχεδιαστής του οίκου μόδας Chanel.
Το θέμα της συλλογής Cruise 2018 συνδέεται με την ιδρύτρια του οίκου Γκαμπριέλε "Κοκό" Σανέλ, η σχεδιάστρια μόδας που αποτελεί σταθερή πηγή έμπνευσης για τον Λάγκερφελντ από τότε που ανέλαβε καθήκοντα μόδιστρου το 1983.
© Collection Chanel, Photo Thierry Depagne
Η πρόσκληση για την επίδειξη ήταν ένα ελληνο-ρωμαϊκό άγαλμα της Αφροδίτης, που κοσμούσε το διαμέρισμα της Κοκό Σανέλ στην έδρα του οίκου στην Rue Cambon.
Η Σανέλ είχε σχεδιάσει τα κοστούμια για την αναβίωση της ελληνικής τραγωδίας "Αντιγόνη" από τον Ζαν Κοκτώ το 1922.
Εκφράζω μέσω της μόδας τη λατρεία που είχα από την παιδική ηλικία. Το πρώτο βιβλίο που διάβασα ήταν του Ομήρου" δήλωσε ο σχεδιαστής, ο οποίος ανακάλυψε την ιστορία του Τρωικού πολέμου, σε ηλικία επτά ετών σε μία σειρά τόμων, δερματόδετων σε λιλά απόχρωση με ελληνικά μοτίβα τυπωμένα σε χρυσό νεοκλασικό στυλ γραφικών.
Ο λόγιος Καρλ Λάγκερφελντ, ο οποίος έχει περισσότερα από 300.000 βιβλία έδωσε μία συμβουλή στις νεότερες γενιές καθώς τρέχουν προς ένα μέλλον με εμμονή στην τεχνολογία, ενώ η εδραιωμένη πολιτική τάξη καταρρέει γύρω τους.
"Προτείνω να επιστρέψετε πίσω για να κινηθείτε μπροστά. Για να δημιουργήσεις μέλλον πρέπει να δώσεις προσοχή στο παρελθόν" είπε ο Καρλ Λάγκερφελντ, σύμφωνα με το WWD.
Η Genica Athanasiou φοράει κοστούμι σχεδιασμένο από την Κοκό για την Αντιγόνη του Ζαν Κοκτό (1922) © Man Ray Trust, ADAGP Paris 2016, Photo Centre Pompidou, MNAM-CCI, DIST. RMN-Grand Palais