Η έκθεση μόδας Manus X Machina στο Met έκανε (δίκαια) ρεκόρ επισκεψιμότητας
Ο λαός της τέχνης μίλησε και έδωσε απάντηση στο τι θέλουν να βλέπουν οι φιλότεχνοι στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, το πιο δημοφιλές και επιδραστικό μουσείο τέχνης των ΗΠΑ.
"Αν υποθέσατε ζωγραφική ή γλυπτική, ή έστω μια φανταχτερή έκθεση σύγχρονης τέχνης, μαντέψατε λάθος. Η απάντηση είναι πολύ, πραγματικά πολύ ακριβά φορέματα" σχολιάζει το Art Net. Aφορμή η ανακοίνωση του Met που φέρνει την έκθεση "Manus x Machina: Μόδα στην Εποχή της Τεχνολογίας" την έβδομη πιο δημοφιλή όλων των εποχών.
Αυτή είναι η δεύτερη συνεχή χρονιά που το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης καταγράφει ρεκόρ επισκεψιμότητας με 752.995 επισκέπτες να αποφάσισαν ηχηρά ότι η μόδα είναι και πρέπει να αντιμετωπίζεται ως τέχνη.
"Η Κίνα: Μέσα από τον καθρέφτη" του περασμένου έτους εξακολουθεί να είναι η δημοφιλέστερη έκθεση του "The Costume Institute" με 815.992 επισκέπτες και είναι πέμπτη στην κατάταξη του ΜΕΤ.
Η "Manus x Machina" που έριξε αυλαία την Δευτέρα ξεπέρασε σε προσέλευση την έκθεση "Alexander McQueen: Savage Beauty" του 2011 που είχε φέρει 661.509 επισκέπτες στο Met. Τα media των τεχνών κάνουν λόγο για έναν μάγο, τον επιμελητή Andrew Bolton που έχει επιμεληθεί τις τελευταίες, ιδιαίτερα κερδοφόρες, εκθέσεις.
Ωστόσο καμία έκθεση δεν μπορεί να ξεπεράσει τους "Θησαυρούς του Τουταγχαμών". Μια έκθεση που είδαν 1.360.000 επισκέπτες το 1978 και αποδεικνύει ότι ο άνθρωπος διψάει για το παρελθόν ίσως (ελπίζω) για να χτίσει ένα καλύτερο μέλλον.
Αυτά είναι όλα όσα είπε ο Bolton στο CNN στις πρώτες μέρες του ετήσιου άθλου του, λίγο μετά την επίσημη πρεμιέρα της στις 5 Μαΐουμ με οικοδέσποινα την Anna Wintour στη γιορτή του Κόκκινου Χαλιού Met Gala.
"Περισσότερα από 120 κομμάτια εκτίθενται, ανάμεσα τους αριστουργήματα με ύφασμα από κλασικούς σχεδιαστές όπως οι Christian Dior και Coco Chanel αλλά και σύγχρονους μάστορες του είδους όπως οι Nicholas Ghesquiere, Miuccia Prada και Karl Lagerfeld. Σκοπός της να ανατρέψει την κυρίαρχη ιδέα ότι οτιδήποτε φουτουριστικό είναι κατασκευασμένο από μηχανή. Η Έκθεση αναδεικνύει την τέχνη του χειροποίητου με παραδείγματα όπως το φόρεμα της Iris van Herpen από τον Ιούλιο του 2013 που δεν θα μπορούσε να μοιάζει με κάτι από πουλί εάν το χέρι του ανθρώπου δεν ήταν δημιουργός του.
Manus vs Machina
Από την εφεύρεση της ραπτομηχανής μέχρι και σήμερα, ο διαχωρισμός αλλά και η ασυμφωνία μεταξύ της δημιουργίας κατασκευασμένης με χέρι (Μanus) και εκείνη της μηχανής (Machina) έχει απασχολήσει ιδιαίτερα τους ιστορικούς της μόδας αλλά και τους θιασώτες του στιλ με τους περισσότερους να εκτιμούν το χειροποίητο έναντι του βιομηχανικού -ίσως γιατί θεωρείται ότι έχει καλύτερη ποιότητα στα στάδια παραγωγής του. Ωστόσο με τα χρόνια οι διαφορές είναι δυσδιάκριτες και πολλοί υποστηρίζουν το ρόλο της μηχανής στη βιομηχανία της κομψότητας ονοματίζοντας το χειροποίητο παλιακό και τα ρούχα από μηχανή προοδευτικά.
Ο επιμελητής της έκθεσης Andrew Bolton εξήγησε στο CNN τι προσπάθησε να δημιουργήσει.
"Πολλές φορές τα κατασκευασμένα από μηχανή ρούχα είναι πιο δαπανηρά, πιο ακριβά και παίρνουν περισσότερο χρόνο στην κατασκευή τους από τα χειροποίητα" λέει.
"Η πλειοψηφία των κομματιών στις εκθέσεις είναι ένα αμάλγαμα από δημιουργίες στο χέρι και τη μηχανή. Είναι πολύ σπάνιο να έχουμε στα χέρια μας μια δημιουργία κατασκευασμένα εξολοκλήρου είτε από το ένα είτε από το άλλο, είτε στην haute couture, είτε στο ready to wear" συμπληρώνει.
Μέσα στην καρδιά της μόδας
Αναζητώντας τη δημιουργία στην απαρχή της, στα τέλη του 19ου αιώνα, ο Bolton έπρεπε να περιοριστεί σε αντιπροσωπευτικά δείγματα αυτής της συνεργίας.
"Επικεντρώθηκα σε σχεδιαστές που έχουν συμφιλιώσει το χειροποίητο με το βιομηχανοποιημένο στις δημιουργίες τους" λέει. Παραδόξως, αν και η έκθεση εξετάζει την αλληλεπίδραση μεταξύ της μόδας και της μηχανής, δεν φιλοξενεί δείγματα "φορέσιμης τεχνολογίας" (wearable technology).
"Δεν νιώθω ακόμη πολύ σίγουρος με τον τομέα της "φορέσιμης τεχνολογίας". Έχω την εντύπωση ότι, πέρα από την αμφίβολη αισθητική της, δεν συμπληρώνει την τέχνη της μόδας αλλά λειτουργεί ως ένα τέχνασμα εντυπωσιασμού" λέει.