Έφυγε ο Μπιλ Κάνινγκχαμ, ο φωτογράφος των NYT που εκδημοκράτισε το στιλ
Για τον Μπιλ Κάνινγκχαμ (Bill Cunningham) κάθε Νεοϋορκέζος ή περαστικός από το πεζοδρόμιο της πόλης που δεν κοιμάται ποτέ γιατί συνέχεια περπατάει, ήταν ένα fashion icon της στιγμής.
Ο εμβληματικός φωτογράφος που εδώ και περίπου μισό αιώνα απαθανάτιζε το καθημερινό στιλ της μητρόπολης έφυγε σε ηλικία 87 ετών μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο στη Νέα Υόρκη. Την είδηση και την απώλεια για τον κόσμο της φωτογραφίας και της μόδας αλλά και της φωτογραφίας μόδας επιβεβαίωσαν οι New York Times, ο εργοδότης και το podium του από το 1978. Τότε που η εφημερίδα δημοσίευσε την πρώτη φωτογραφία του Κάνινγκχαμ για να γίνει το δημοκρατικό βλέμμα της μόδας.
Η περίπτωση του ήταν μοναδική. Πάντα επάνω στο ποδήλατο του, με τη φωτογραφική μηχανή πανέτοιμη να απαθανατίσει το φευγαλέο, ο φωτογράφος Κάνινγκχαμ ποτέ δεν πρόδωσε το όπλο του. Στους καιρούς των smartphone εκείνος όπλιζε το φακό και πέρναγε στην ιστορία την καθημερινότητα της πόλης που αγαπούσε από τότε που εγκαταστάθηκε εκεί, μετά την αποχώρηση του από το Χάρβαρντ το 1948.
Μια ζωή σαν μυθιστόρημα, εκκεντρική και ασκητική, η ζωή του Κάνινγκχαμ μοιάζει να αποδεικνύει ότι ήταν ένα είδος υπό εξαφάνιση. Ειλικρινής στις προθέσεις του, ποτέ δεν ενδιαφερόταν για τους διάσημους αν και το 1978 ήταν εκείνος που απαθανάτισε τη Γκρέτα Γκάρμπο στους δρόμους της Νέας Υόρκης προκαλώντας χαμό. Ο ίδιος επέμενε πάντα ότι δεν την αναγνώρισε. "Ήταν τυχαίο" έλεγε και όντως, έτσι δούλευε. Με την τύχη και την υπομονή, ο Κάνινγκχαμ δημιούργησε το λεύκωμα της Νέας Υόρκης στο δρόμο.
Φρόντισε την Τζάκι Κένεντι, ενθουσίασε τον Γουόρχολ
Κάποτε είχε βάψει ένα κόκκινο ταγιέρ της Τζάκι Κένεντι μαύρο, για να το βάλει στην κηδεία του συζύγου της, δολοφονημένου προέδρου των ΗΠΑ, JFK. Μετά δημιούργησε καπέλα, ο Άντι Γουόρχολ τον θαύμαζε, το WWD του έκανε πρόταση για δουλειά ως φωτογράφος, ο Κάνινγκχαμ είπε ναι, παράτησε επίδειξη μόδας του Oscar De La Renta για να απαθανατίσει μια διαμαρτυρία κατά του πολέμου στο Βιετνάμ και οι New York Times τον υποδέχθηκαν. Η στήλη του "On The Street" του ντυμένου πάντα με μπλε ελεκτρίκ σακάκι ποδηλάτη ήταν ένας πυλώνας της εφημερίδας και της πόλης της ίδιας.
Andy Warhol, Christie's
"Άφησα το δρόμο να μιλήσει για μένα" είπε σε ένα ντοκιμαντέρ αφιερωμένο στο βλέμμα και τη ζωή του. Ο Κάνινγκχαμ δεν ήταν ένας φωτογράφος της μόδας. Ήταν κριτικός απέναντι στη βιομηχανία, είχε κατηγορήσει τους Giorgio Armani και Isaak Mizrahi ότι αντιγράφουν συναδέλφους τους, έλεγε ότι οι πλούσιοι στήνουν παγίδες, απεχθανόταν τους διάσημους με δανεικά ρούχα και όταν έδινε το παρόν σε επιδείξεις μόδας καθόταν πάντα στην τελευταία σειρά. Εαν κάποιος παραπονιόταν ότι από εκεί δεν μπορείς να διακρίνεις και πολλά, ο Κάνινγκχαμ απαντούσε: "Οι άνθρωποι στις τελευταίες σειρές λένε πάντα την αλήθεια".
"Όλοι ντυνόμαστε για τον Μπιλ" είχε σχολιάσει η Anna Wintour. Τώρα η Νέα Υόρκη πρέπει να βρει ένα λόγο να επιμένει ότι είναι η πόλη που δεν κοιμάται ποτέ γιατί περπατάει, με στιλ, στους δρόμους που ανήκουν στον δωρικό Μπιλ Κάνινγκχαμ για πάντα.