Oρφέας και Ευριδίκη: Η ελληνική μυθολογία εμπνέει ονειρικά την ιταλική μόδα
Ο πλούτος της ελληνικής μυθολογίας έχει τροφοδοτήσει κάθε μορφή τέχνης. Από τη μουσική, στον κινηματογράφο, τις εικαστικές τέχνες, τώρα τη μόδα.
Δεν είναι η πρώτη φορά που το σύμπαν του στιλ ανατρέχει στο θησαυρό της Ελλάδας για έμπνευση με πιο πρόσφατο παράδειγμα, όχι ακόμη μια σειρά ρούχων με γραμμές και φόρμες αρχαιοελληνικές αλλά ένα όργιο αισθήσεων σε φιλμ μικρού μήκους για τον οίκο Gucci.
Eπιστρέφοντας σε ένα μύθο δημοφιλή, η Gia Coppola του Palo Alto της γνωστής οικογένειας δημιουργών σκηνοθετεί για τον οίκο ένα ονειρικό έπος σε τέσσερα μέρη.
Ο μύθος του Ορφέα και της Ευρυδίκης περνάει από την όπερα, το σύγχρονο ροκ, την ελληνική μουσική στο Μιλάνο. Εύλογο για ένα μύθο με ήρωα τον “πατέρα των τραγουδιών” κατά τον Πίνδαρο (522-442 π.Χ.). Τον Ορφέα της τραγουδιστικής τέχνης και της λύρας που είτε δημιούργησε, είτε τελειοποίησε.
Κάποτε, στην Αρχαία Ελλάδα
Σύμφωνα με τον μύθο, μητέρα του ήταν η μούσα Καλλιόπη και γεννήθηκε στο χωριό Πιμπλεία, δίπλα στον Ολυμπο. Ο Ορφέας ήταν βασιλιάς των Κικόνων και σύμφωνα με τον μυθογράφο Κόνων και Βασιλιάς των Μακεδόνων.
Ο Ορφέας μαγεύει τα ζώα σε ψηφιδωτό στην Πάφο. Τα ψηφιδωτά της έπαυλης αυτής ανήκουν στον τρίτο αιώνα μ.Χ. και βρίσκονται δυτικά της Έπαυλης του Θησέα.
Από τον 6ο αιώνα π.Χ., ο Ορφέας θεωρήθηκε ένας από τους βασικούς ποιητές και μουσικούς της αρχαιότητας καθώς με τη μουσική και τα τραγούδια του μπορούσε “να γοητεύσει τα άγρια ζώα, να διεγείρει τα δένδρα και τους βράχους σε χορό, ακόμα και να σταματάει τη ροή των ποταμών”.
Το όνομά του δεν απαντά στον Ομηρο και τον Ησίοδο, γι' αυτό ο Αριστοτέλης αμφισβητούσε την ύπαρξή του αλλά ο μύθος επιβιώνει και επανέρχεται.
Η νύμφη Ευρυδίκη ήταν σύζυγος του Ορφέα. Καθώς ξέφυγε από τον Αρισταίο όμως δαγκώθηκε από ένα ερπετό και πέθανε. Εκείνος έπαιξε τόσο πένθιμες μελωδίες θλίψης που συγκίνησε θεούς και νύμφες που του επέτρεψαν να απαλύνει την καρδιά του Πλούτωνα στον Άδη στον Κάτω Κόσμο κερδίζοντας την αγάπη του πίσω στη ζωή, στον Πάνω Κόσμο.
Όμως όσο συνέβαινε η ανάβαση, εκείνος δεν έπρεπε να ρίξει βλέμμα πίσω. Ο Ορφέας δεν άντεξε, γύρισε να δει την Ευριδίκη και εκείνη επέστρεψε στις Πύλες του Άδη.
Ο Ορφέας πενθεί την Ευριδίκη, Ary Scheffer
Η συνέχεια της ιστορίας του, σκληρή. Σύμφωνα με μία περίληψη της Ύστερης Αρχαιότητας του Αισχύλου, ο Ορφέας στο τέλος της ζωής του περιφρόνησε την λατρεία όλων των θεών εκτός από του ήλιου, τον οποίο αποκαλούσε Απόλλωνα.
Ένα πρωινό ανέβηκε το όρος Παγγαίον (όπου ο Διόνυσος είχε ένα μαντείο) για να χαιρετήσει τον θεό κατά την ανατολή, αλλά σκοτώθηκε από Θρακικές Μαινάδες, επειδή δεν τιμούσε τον πρώην προστάτη του, το Διόνυσο.
Ο Οβίδιος (Μεταμορφώσεις XI) επίσης αφηγείται πως οι Θρακικές Μαινάδες, ακόλουθοι του Διονύσου, περιφρονημένες από τον Ορφέα, αρχικά του έριξαν ραβδιά και πέτρες ενώ έπαιζε, αλλά η μουσική του ήταν τόσο όμορφη που ακόμα και οι πέτρες και τα κλαδιά αρνιόντουσαν να τον χτυπήσουν. Εξαγριωμένες οι Μαινάδες τον έσκισαν σε κομμάτια κατά τη φρενίτιδα των Βακχικών τους οργίων.
Οι τέχνες εκθειάζουν το όνειρο
Ο ιταλός συνθέτης Jacopo Peri, για πολλούς ο εφευρέτης της όπερας που έγραψε την Euridice το 1600 σε λιμπρέτο του ποιητή Ottavio Rinuccini, ο Nick Cave και Bad Seeds με το album Abattoir Blues/The Lyre Of Orpheus, ο Μαρσέλ Καμί με τον κινηματογραφικό του Μαύρο Ορφέα (Orfeo Negro, 1959) και ο Μάνος Χατζιδάκις έχουν επιστρέψει ξανά και ξανά σε αυτό το ερωτικό δράμα.
Σειρά τώρα του οίκου Gucci να δημιουργήσει τη δική του εκδοχή, με τον Creative Director της Gucci Alessandro Michele να αποδεικνύει ότι ήρθε όχι μόνο για να αλλάξει την εικόνα και τις πωλήσεις του brand αλλά να υφάνει τον μύθο του με αναφορές στο παρελθόν και την ιστορία.
Η ελληνική μυθολογία είναι η έμπνευση που τίμησε παρουσιάζοντας τη συλλογή pre-fall 2016 με τη Lou Doillon και τον Marcel Castenmiller να ζουν αρχαία ιστορία στη Νέα Υόρκη των θεών και των ανθρώπων.