ΜΟΔΑ

Μέσα στην έκθεση της μόδας, Manus X Machina, μετά το Met Gala

Μέσα στην έκθεση της μόδας, Manus X Machina, μετά το Met Gala

Mε τίτλο Manus x Machina: Fashion in an Age of Technology (Xέρι Χ Μηχανή: Η Μόδα Στα Χρόνια Της Τεχνολογίας) το Metropolitan Museum καλωσορίζει στις αίθουσες του την μόδα την Άνοιξη του 2016. Εστιάζοντας στο ρόλο του χειροποίητου και της μηχανής στην εξέλιξη της Υψηλής Ραπτικής, η έκθεση είναι γεμάτη από συμβολισμούς και σημειολογεί επάνω στην κομψή συμμαχία.

Με τις πόρτες της ανοιχτές στο κοινό από τις 5 Μαΐουμ έκανε την πρεμιέρα της με οικοδέσποινα την Anna Wintour την περασμένη Δευτέρα στη γιορτή του Κόκκινου Χαλιού Met Gala.

Περισσότερα από 120 κομμάτια εκτίθενται, ανάμεσα τους αριστουργήματα με ύφασμα από κλασικούς σχεδιαστές όπως οι Christian Dior και Coco Chanel αλλά και σύγχρονους μάστορες του είδους όπως οι Nicholas Ghesquiere, Miuccia Prada και Karl Lagerfeld. Σκοπός της να ανατρέψει την κυρίαρχη ιδέα ότι οτιδήποτε φουτουριστικό είναι κατασκευασμένο από μηχανή. Η Έκθεση αναδεικνύει την τέχνη του χειροποίητου με παραδείγματα όπως το φόρεμα της Iris van Herpen από τον Ιούλιο του 2013 που δεν θα μπορούσε να μοιάζει με κάτι από πουλί εάν το χέρι του ανθρώπου δεν ήταν δημιουργός του.

Manus vs Machina

Από την εφεύρεση της ραπτομηχανής μέχρι και σήμερα, η διάκριση αλλά και η ασυμφωνία μεταξύ της δημιουργίας κατασκευασμένης με χέρι (Μanus) και εκείνη της μηχανής (Machina) έχει απασχολήσει ιδιαίτερα τους ιστορικούς της μόδας αλλά και τους θιασώτες του στιλ με τους περισσότερους να εκτιμούν περισσότερο το χειροποίητο έναντι του βιομηχανικού, καθώς θεωρείται ότι έχει καλύτερη ποιότητα στα στάδια παραγωγής του. Ωστόσο με τα χρόνια οι διαφορές είναι δυσδιάκριτες και πολλοί υποστηρίζουν τη συμμετοχή της μηχανής στη βιομηχανία της κομωότητας ονοματίζοντας το χειροποίητο παλιακό και τα ρούχα από μηχανή προοδευτικά.

Ο επιμελήτής της έκθεσης Andrew Bolton εξήγησε στο CNN τι προσπάθησε να δημιουργήσει. "Πολλές φορές τα κατασκευασμένα από μηχανή ρούχα είναι πιο δαπανηρά, πιο ακριβά και παίρνουν περισσότερο χρόνο στην κατασκευή τους από τα χειροποίητα" λέει.

"Η πλειοψηφία των κομματιών στις εκθέσεις είναι ένα αμάλγαμα από δημιουργίες στο χέρι και τη μηχανή. Είναι πολύ σπάνιο να έχουμε στα χέρια μας μια δημιουργία κατασκευασμένα εξολοκλήρου είτε από το ένα είτε από το άλλο, είτε στην haute couture, είτε στο ready to wear" συμπληρώνει.

Μέσα στην καρδιά της μόδας

Αναζητώντας τη δημιουργία στην απαρχή της, στα τέλη του 19ου αιώνα, ο Bolton έπρεπε να περιοριστεί σε αντιπροσωπευτικά δείγματα αυτής της συνεργίας.

"Επικεντρώθηκα σε σχεδιαστές που έχουν συμφιλιώσει το χειροποίητο με το βιομηχανοποιημένο στις δημιουργίες τους" λέει. Παραδόξως, αν και η έκθεση εξετάζει την αλληλεπίδραση μεταξύ της μόδας και της μηχανής, δεν φιλοξενεί δείγματα "φορέσιμης τεχνολογίας" (wearable technology).

"Δεν νιώθω ακόμη πολύ σίγουρος με τον τομέα της "φορέσιμης τεχνολογίας". Έχω την εντύπωση ότι, πέρα από την αμφίβολη αισθητική της, δεν συμπληρώνει την τέχνη της μόδας αλλά λειτουργεί ως ένα τέχνασμα εντυπωσιασμού" λέει.

From sewing machines to 3D printers: How technology is transforming fashion