Haute technologie: Εκεί όπου η τεχνολογία συναντά την υψηλή ραπτική
Σχέδια τα οποία ήταν δύσκολο όχι μόνο να φανταστούμε αλλά και να τα κατανοήσουμε στο παρελθόν, βρίσκονται πλέον ένα κλικ από την αλυσίδα παραγωγής. Οι επιλογές όχι μόνο των υλικών ως έχουν αλλά και οι τρόποι ύφανσης τους, οι συνδυασμοί τους πλέον μοιάζουν και είναι άπειροι.
Ωστόσο, ακόμη και όταν το εύρος των μεθόδων αυτής της haute τεχνολογίας έχει επεκταθεί, ακόμη και αν η χρήση της διαδίδεται όλο και περισσότερο, οι σχεδιαστές μοιάζουν ανίκανοι να αντιληφθούν, πόσο μάλλον να υλοποιήσουν τις πραγματικές δυνατότητές τους.
Αν και η τεχνολογική πρόοδος έχει σαφώς επηρεάσει τους επαγγελματίες της μόδας στο παρελθόν, στα πρώτα χρόνια που η τεχνολογία συνάντησε τη μόδα, το φλερτ ήταν δειλό. Οι περισσότεροι σχεδιαστές χρησιμοποιούσαν την τεχνολογία ως ακόμη ένα μέσο δημιουργίας θεαματικών εφέ στην πασαρέλα και όχι στις ίδιες τις φτιαγμένες από ύφασμα και υλικά, δημιουργίες τους. Μέχρι σήμερα.
Οι πρώτοι καινοτόμοι
Ο Hussein Chalayan ήταν ένας από τους πρώτους του χώρου, που πειραματίστηκε με τεχνολογία που φοριέται σε περίπλοκα σχήματα και φόρμες. Η δουλειά του Chalayan επικεντρώνεται σε περισσότερα πράγματα από την απλή λειτουργικότητα. Επικεντρώνεται στην επέκταση των ορίων, στην πρόκληση της προκατάληψης που σχετίζεται με τον γενικότερο ορισμό της μόδας όπως το 2007. Το “Morphing Dress” του για την συλλογή του
Άνοιξη-Καλοκαίρι 2007 ήταν επενδυμένο με microcontrollers που το άλλαζαν, το εξέλισσαν, το διαμόρφωναν όσο εκείνο διέσχιζε το catwalk. Οι δημιουργίες του μάκραιναν, κόνταιναν, άλλαζαν χρώμα και σχήμα.
Προσφάτως, η σχεδιάστρια από το Πεκίνο Vega Zaishi Wang δημιούργησε μία συλλογή χρησιμοποιώντας ηλεκτροφωταυγές ύφασμα. Εμπνευσμένη από το σύμπαν, η μοναδική της συλλογή “Alpha Lyrae” ήταν ένα οπτικό θέαμα που ξεπερνούσε την παραδοσιακή προσέγγιση της μόδας όπως τη γνωρίζουμε σήμερα.
“Αρχικά ήθελα να τυπώσω μοτίβα νεφελωμάτων απευθείας πάνω στο ύφασμα αλλά στην συνέχεια συνειδητοποίησα ότι ο καλύτερος τρόπος για να συνδυάσω το φώς και το ένδυμα ήταν να χρησιμοποιήσω μία καθαρή λευκή επιφάνεια και να τη συνδυάσω με ηλεκτροφωταυγή υλικά που του προσέδωσαν μία φουτουριστική μπλε λάμψη” σχολίασε η Wang.
Από την πασαρέλα στην πραγματικότητα
Παρόλο που οι συλλογές του Chalayan και της Wang είναι σαφή παραδείγματα της αλληλεπίδρασης που προκύπτει από το αλισβερίσι μόδας και τεχνολογίας για να δημιουργήσουν κάτι καινούργιο, εξακολουθούν να είναι περιπτώσεις που περιορίζονται μόνο στην παρουσίαση. Πρέπει να βρεθεί ο συνδετικός κρίκος μεταξύ της υψηλής μόδας και της καθημερινής ζωής των ανθρώπων και ευτυχώς, νέοι σχεδιαστές που ανταποκρίνονται σε αυτή την ανάγκη αναδύονται ήδη.
Το Studio XO με έδρα του το Λονδίνο είναι καινοτόμο και δραστηριοποιείται στον τομέα της μόδας και της τεχνολογίας με κάτι από βιομηχανία του θεάματος. Έχοντας σχεδιάσει κοστούμια για σταρ της ποπ και άλλους διάσημους που λόγω επαγγέλματος αποζητούν τον προβολέα επάνω τους στις συναυλίες και τις δημόσιες εμφανίσεις τους, τα μυαλά του Studio XO πειραματίζονται και δοκιμάζουν τις επινοήσεις τους σε κάθε μία από τις δημιουργίες τους.
Από το ιπτάμενο φόρεμα της Lady Gaga στον ψηφιακό στηθόδεσμο γοργόνας για την rapper Azealia Banks, γεμάτο από κρυστάλλους που αστράφτουν σε πραγματικό χρόνο συνοδεία του ρυθμού στη φωνή και την κίνηση της μέχρι το Bubelle, ένα φόρεμα που αισθάνεται την διάθεση αυτού που το φοράει και αναλόγως αλλάζει χρώμα, οι δημιουργίες τους φέρνουν τον κόσμο του στιλ σε μία άλλη αντίληψη.
Η επανάσταση της πολυτέλειας
Οι πελάτες των οίκων πολυτέλειας ήταν από πάντα γοητευμένοι με τη φροντίδα, το χρόνο και την επιμέλεια που τα κατά παραγγελία αποκτήματα τους κουβαλάνε πίσω από το label τους. Τι θα συμβεί όταν η επανάσταση των 3D εκτυπωτών περάσει μία από τις πόρτες αυτών των πολύτιμων ετικετών;
Ο Karl Lagerfeld προσπαθεί να βρει απάντηση εδώ και καιρό αφού ήδη από το 2015 παρουσίασε τα αποτελέσματα των πειραματισμών του χρησιμοποιώντας 3D εκτυπωτές για να υφάνει ακόμη πιο περίτεχνα, εμβληματικά πάντα για τη Chanel, tweed δημιουργίες. Με έναν οίκο σαν αυτόν να πρωτοστατεί στην τεχνολογική επανάσταση με στιλ, αναμένουμε να δούμε τι θα φέρουν στην πασαρέλα οι υπόλοιποι οίκοι που ορίζουν την αισθητική στην εμφάνιση.
Χρησιμοποιώντας 3D εκτύπωση για ένα all time classic κομμάτι, το εμβληματικό σακάκι της Coco, ο Κάιζερ της μόδας Lagerfeld, χρησιμοποίησε την τεχνολογία για να φέρει ένα σχέδιο του 20ου αιώνα σε ένα κόσμο του 21ου αιώνα. Ο εκκεντρικός άντρας με τα γάντια δηλώνει με σαφήνεια ότι ο κόσμος της δικής του μόδας πηγαίνει μπροστά.
Δεδομένου ότι η βιομηχανία της μόδας αλλάζει συνεχώς, εξελίσσεται και προσαρμόζεται στο περιβάλλον της, μπορεί κανείς να περιμένει ότι η 3D εκτύπωση και άλλες νέες τεχνολογίες τελικά θα φέρουν νέα δεδομένα και θα προκαλέσουν αλλιώτικα δημιουργικά κύματα στα ατελιέ των οίκων της πολυτέλειας.
Haute couture στο σπίτι
Όσο υπερβολικό και αν έχει ακουστεί στο παρελθόν, η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας θα μας προσφέρει σύντομα αυτονομία και θα μας δώσει την δυνατότητα να σχεδιάζουμε και να εκτυπώνουμε χάρη σε 3D τεχνολογία τα δικά μας εξατομικευμένα αξεσουάρ και ρούχα από το σπίτι μας.
Οι σχεδιαστές σύντομα θα πωλούν έτοιμα προς εκτύπωση σχέδια απευθείας στον χρήστη και ενώ οι 3D εκτυπωτές δεν έχουν ακόμη εισβάλει στο μέσο σπίτι, είναι σίγουρα στον δρόμο για να γίνουν ένα gadget που θα ορίσει τη ζωή μας.
Ακριβώς όπως η εκβιομηχάνιση και ο εκσυγχρονισμός κάποτε θόλωσαν τα νερά μεταξύ χειροποίητων προϊόντων και βιομηχανικών προϊόντων, η τεχνολογία στο μέλλον θα είναι κομμάτι της μόδας. Ναι, παραμένει δύσκολο να προβλέψουμε το μέλλον αυτής της συνύπαρξης αλλά με σιγουριά να υποστηρίξουμε ότι η πολυπλοκότητα του στιλ θα αυξηθεί.
Σε αυτή τη νέα και περίπλοκη εποχή που ορίζεται από αέναη αλλαγή, η μόδα προχωράει μπροστά, ανακαλύπτοντας, καλύπτοντας, ξεγυμνώνοντας, φροντίζοντας το ανθρώπινο σώμα. Η οικεία αλληλεπίδραση μεταξύ της ρομποτικής, της δεξιοτεχνίας και του ανθρώπινου αγγίγματος θα είναι σύντομα στα χέρια και της γκαρνταρόμπας μας.
Haute technologie: The otherworldly designs shaping fashion's future by Theo-Mass Lexileictous