ΜΟΔΑ

Γιώργος Ελευθεριάδης: «Με τη δουλειά μου δεν κάνω μόνο μία αισθητική πρόταση αλλά λέω την αλήθεια»

Ο διάσημος, Έλληνας, Fashion Designer μιλάει αποκλειστικά στο CNN Greece.

Ένας από του πιο γνωστούς Έλληνες fashion designers, o Γιώργος Ελευθεριάδης, μιλάει αποκλειστικά στο CNN Greece για τη νέα του συλλογή με τίτλο «A new sun rise», για το κατά πόσο ήταν αναμενόμενο να βιώσουμε αυτήν την υγειονομική κρίση με τον τρόπο που φερόμασταν έως τώρα στον πλανήτη, για τον όρο βιωσιμότητα και το κατά πόσο μπορεί να αλλάξει το τοπίο στη μόδα μόνο από τις μικρές, ανεξάρτητες επιχειρήσεις. Ο «πατέρας» των σύγχρονων, γεωμετρικών γραμμών, των layers και των boxy σχεδίων, του μινιμαλισμού αλλά και της διαχρονικής θηλυκότητας, δημιουργεί ρούχα που αποδίδουν την έννοια του «κλασικού» με τον πιο «φρέσκο» τρόπο που έχουμε δει ποτέ, όσο οξύμωρο και αν ακούγεται αυτό. Φέτος εμπνέεται από τα 20s και ξεκινάει, μέσα από τις δημιουργίες του, έναν αισθητικό διάλογο για την εξέλιξη της θέσης της γυναίκας και την χειραφέτησή της τον τελευταίο αιώνα. «Πολλά πράγματα προσποιούμαστε πως τα έχουμε κατακτήσει», μας λέει και εμείς τον απολαμβάνουμε σε ένα μανιφέστο ειλικρίνειας… σε ό,τι αφορά την αισθητική αλλά και την κοινωνική μας συνειδητοποίηση.


«Εκατό χρόνια μετά, η εποχή μας βρίσκεται με αλλά δεδομένα στην ίδια ανάγκη, να προχωρήσουμε αλλά και να κρατήσουμε όλες τις αρχές και τις αξίες ως συμπεριφορά και αισθητική» αυτό λέτε στο δελτίο τύπου σας μιλώντας για τη συλλογή σας για τη σεζόν S/S 2021 με τίτλο «Α new sun rise». Η πανδημία μας έκανε να αναθεωρήσουμε πολλά από όσα πιστεύαμε για τη μόδα;
Είναι σαφές ότι ζώντας σε ένα κόσμο που οι αξίες και συνύπαρξη μας με το περιβάλλον έχει μπει στην άκρη για την λεγόμενη «ανάπτυξη» και στην πραγματικότητα την κατάχρηση της κοινωνίας των ανθρώπων και των φυσικών πόρων, ο ερχομός του COVID 19, απέδειξε περίτρανα την λανθασμένη πορεία μας ως είδος οδηγούμενου από πολιτικές που λειτουργούν προς όφελος μιας ολιγαρχίας που καταστρέφει τα πάντα στο όνομα του κέρδους. Η δημιουργία συλλογής σε μια τέτοια χρονική στιγμή για μένα πρέπει να περιέχει αυτήν την αναφορά, να κάνει μία συζήτηση με το κοινό της. Να μπορούμε να δούμε μέσα από τα ρούχα την αλλαγή στην νοοτροπία, την ουσία των επίλογων και της συμμετοχής μας μέσα σε αυτό το νέο «περιβάλλον». «Protect the earth we got only one», είναι το motto που φέρει η δουλειά μου από το 1992 και σήμερα είναι πιο επίκαιρο από πότε. Το πρόβλημα προϋπήρχε αν είχαμε τα μάτια ανοιχτά για να το δούμε.

Έχετε εμπνευστεί για αυτήν τη νέα collection από τις θηλυκές σιλουέτες των roaring twenties. Πώς τις εντάξατε στο χαρακτηριστικό, minimal-γεωμετρικό ύφος σας;
Προσπαθώ μέσα από την δουλειά μου να φέρω έκτος της αισθητικής πρότασης και την αλήθεια. Παρατήρησα ότι 100 χρόνια μετά, η γυναίκα ως ρόλος παρότι φαινομενικά έχει προχωρήσει και εξελιχθεί, ακόμα πολλά πράγματα είναι το ίδιο στάσιμα… τα προσποιούμαστε αντί να τα έχουμε κατακτήσει και αυτό ήθελα να το τονίσω. Ειδικά τώρα με όλο αυτό που συμβαίνει στις σύγχρονες κοινωνίες. Δημιουργικά οι ελεύθερες, boxy φόρμες της δεκαετίας τoυ ‘20, είναι και το ζητούμενο της δικής μας εποχής, ήταν το ιδανικό reference για να συνομιλήσω με το σήμερα. Οι φόρμες των 20s ταιριάζουν απόλυτα στη γεωμετρική, αφαιρετική, ελεύθερη και ανεπιτήδευτη αισθητική της δουλείας μου που εκφράζει την ίδια την ζωή.


Μετά την παντοδυναμία των loungewear για έναν ολόκληρο χρόνο ποια είναι η επόμενη τάση που θα «ανατείλει» στη μόδα;
Είμαι αντίθετος με το δεδομένο και τις τάσεις που απλά είναι μέρος marketing διότι λειτουργούν τις περισσότερες φόρες ως παραπλάνηση του κοινού και δεν έχουν ουσία. Στη δουλειά μου η ισορροπία ανάμεσα στη δημιουργικότητα και την ανάγκη υπάρχει τα τελευταία 20 χρόνια, πολύ πριν αυτό γίνει μια διεθνής τάση, η ζωή η ίδια μας δείχνει τον δρόμο! Το loungewear εξυπηρετεί μια ανάγκη και για αυτό υπάρχει. Η ανάγκη του να αλλάξουμε την αγοραστική μας συμπεριφορά νομίζω ότι θα είναι μεγαλύτερο στοίχημα και όχι απλά τάση της εποχής που έρχεται. Βιωσιμότητα, ανακύκλωση, χρήση υλικών που ήδη υπάρχουν, συνείδηση στην επιλογή μας, οικονομία στους φυσικούς πόρους… Οι αισθητικές προτάσεις τείνουν να είναι ομοιογενείς, δυστυχώς, μέσα από τις marketing τάσεις των πολυεθνικών, αρά μόνο τα παραπάνω έχουν αξία .

Η άνεση ήταν πάντα το ζητούμενο για τα δικά σας σχέδια. Μπορεί ένα oversized κομμάτι να είναι και διαχρονικά κομψό;
Η διαχρονικότητα είναι ορός ποιότητας και σε ό,τι άφορα ένα προϊόν πρέπει να τη φέρει στο σχεδιασμό, την κατασκευή και χρήση των υλικών, αν αυτά υπάρχουν τότε οτιδήποτε μπορεί να είναι, θεωρητικά, διαχρονικό .

Ποιες παραμέτρους εξετάζετε πριν δημιουργήσετε μία νέα collection;
Η εποχή και τι την επηρεάζει και χαρακτηρίζει τις ανάγκες μου ως άτομο που ζω την συγκριμένη χρονική στιγμή και ό,τι θεωρώ ότι μέσα από τη δουλειά και τις επιλογές μου πρέπει να «επικοινωνήσω» και στο κοινό που με παρακολουθεί.


Μία 100% βιώσιμη συλλογή είναι εφικτό να πραγματοποιηθεί από έναν Έλληνα, ανεξάρτητο σχεδιαστή μόδας;
Η βιωσιμότητα είναι μια σχέση συμφιλίωσης με το περιβάλλον είτε αυτό είναι το φυσικό είτε το κοινωνικό και υπάρχουν πολλοί τρόποι να την εντάξει όποιος θέλει στη δουλειά του. Από το πώς καταλαβαίνει κάποιος τον ορό «ανάπτυξη» παραδείγματος χάρη. Βιωσιμότητα σημαίνει πρώτα από όλα χώρος για όλους, αρά όριο στην προσωπική ανάπτυξη, χρήση υλών και μεθόδων κατασκευής και λειτουργιάς που είναι ουδέτερα για το περιβάλλον. Όλα αυτά είναι πιο εύκολα για μια μικρή επιχείρηση από ότι για μια μεγάλη ή μια πολυεθνική. Οι μικρές επιχειρήσεις πιστεύω ότι είναι το όχημα της βιωσιμότητας και δεν είναι καθόλου τυχαίο το ότι πρωτοστατούν στο εν λόγω κίνημα. Διότι κατανοούν με αμεσότητα την ανάγκη για αλλαγή περισσότερο από μια πολυεθνική που τις περισσότερης φόρες την χρησιμοποίει για να καλύψει τις καταστροφικές συνέπειες της λειτουργίας της σε όλα τα επίπεδα, από τη χρήση των υλών μέχρι την εκμετάλλευση των εργασιακών συνθηκών του ανθρώπινου δυναμικού, μέχρι το κλείσιμο των μικρών επιχειρήσεων που δεν μπορούν να τις ανταγωνιστούν, αυτό και αν είναι μη βιώσιμο! Όλα αυτά που βλέπουμε και καταγγέλλονται γύρω είναι αποτέλεσμα αυτών πρακτικών των πολυεθνικών, όχι των επιχειρήσεων του μεγέθους σαν το δικό μου. Αυτό πρέπει να είναι ξεκάθαρο για την κοινωνία που γίνεται, χωρίς σκέψη, μέρος αυτό του προβλήματος μέσω των επίλογων της και βεβαίως είναι και οι πρώτη που θα υποστεί και τις συνέπειες αυτής της κρίσης που είναι ήδη εδώ.

Ποιες διαφορές παρατηρείτε στο στυλ των Ελληνίδων από όταν ξεκινήσατε την καριέρα σας στη μόδα μέχρι και σήμερα;
Οι Ελληνίδες είναι γυναίκες που αγαπούν τη μόδα και τους αρέσει να ντύνονται. Eείναι γενικά κλασικές και δεν τολμούν εύκολα. Σε ό,τι άφορα την εξέλιξη, αυτό που παρατηρώ είναι ότι σιγά-σίγα γίνονται πιο χαλαρές σε ό,τι αφορά το στυλ τους. Δεν βλέπουμε πια τα έντονα χτενίσματα, το υπερβολικό make up, υπάρχει μία ισορροπία στην εμφάνιση. Τώρα σε ό,τι έχει να κάνει γενικά με την αισθητική, αυτή γενικά λείπει από τη χωρά και είναι περισσότερο θέμα κουλτούρας και καλλιέργειας. Ξεχωριστό στυλ μπορείς να πεις ότι έχουν συγκεκριμένα άτομα, δεν χαρακτηρίζει την κοινωνία μας συνολικά η οποία είναι mainstream, θα έλεγα.


Πείτε μας τα πέντε κομμάτια που πρέπει να έχει ιδανική capsule wardrobe (και τα χρώματά τους).
Ένα φόρεμα μαύρο, ένα κουστούμι σε αντρικό στυλ και μπλε-navy απόχρωση, μια σχεδιαστική φούστα σε καμηλό απόχρωση, ένα πουκάμισο με λεπτή ρίγα σε βασικά χρώματα όπως γαλάζιο και λευκό. Όλα τα παραπάνω είναι ιδανικά όταν οι γραμμές στο καθένα από αυτά ταιριάζουν στο άτομο που τα έχει αγοράσει, αυτό είναι το πιο σημαντικό .

Τα virtual fashion shows είναι το μέλλον της μόδας ή μία παρωδική λύση ανάγκης;
Πιστεύω ότι εκεί θα πάνε τα πράγματα λόγω των συνθηκών, τα περισσότερα θα γίνονται virtual από εδώ και μετά.

Το φετινό καλοκαίρι πού θα σας βρει…
Σε μια παραλία ερημική εύχομαι.

Ιnfo: www.yiorgoseleftheriades.com

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης