ΜΟΔΑ

Τα παπούτσια του Άντι Γουόρχολ μετά τη γνωριμία του με τον Αλέξανδρο Ιόλα, αξίζουν 371.000 ευρώ

Τα παπούτσια του Άντι Γουόρχολ μετά τη γνωριμία του με τον Αλέξανδρο Ιόλα, αξίζουν 371.000 ευρώ

Μια σειρά από 16 λιθογραφίες σε κείμενο του ποιητή Ralph Pomeroy δημοπρατήθηκαν εχθές από τον οίκο Sotheby's διπλασιάζοντας την αρχική τιμή εκκίνησης τους. 

Ακόμη και σήμερα, περίπου 30 χρόνια από το θάνατο του, ο Andrew Warhola που άφησε πίσω του το Πίτσμπουργκ της Πενσυλβάνια για να αναδείξει τη λατρεία της ποπ εικόνας ενθουσιάζει, συλλέγεται, κάνει ρεκόρ και επιβεβαιώνει τον τίτλο του καρδινάλιου της ποπ αρτ.

Οι χειρόγραφες σημειώσεις της μητέρας του πλαισιώνουν τα σχεδόν σαν εικονογραφήσεις παραμυθιών για μεγάλα κορίτσια που αποπλανούνται από το Βασίλειο του Στιλ σκίτσα που δημιούργησε ο Γουόρχολ από το 1953 εως και το 1959, ως ελεύθερος επαγγελματίας που πούλαγε την τέχνη του σε περιοδικά και διαφημιστικές εταιρίες.

Οι λιθογραφίες είχαν δημιουργηθεί για τη νεουοκρέζικη εταιρία υποδηματοποιίας I. Miller και δημοπρατήθηκαν αντί 293,000 GBP στο Λονδίνο.

Ο Άντι Γουόρχολ ήταν θύμα της εφήμερης καταναλωτικής μας μανίας και εμείς εξακολοθούμε να είμαστε θύματα της τέχνης του πρώτου καλλιτέχνη που αισθητικοποίησε το εμπόρευμα και το προϊόν.

Κοσμικός και απρόσιτος, κυνικός και τρυφερός, o Γουόρχολ μεγάλωσε με μια μητέρα βαθιά θρησκευόμενη χαζεύοντας για ώρες τις εικόνες των αγίων του Καθολικισμού. Η θρησκεία του μετά έγινε η ηδονή και η τέχνη, το θεατρικό που έστησε από τη δεκαετία των 60s μέχρι το θάνατο του στα 80s στη Νέα Υόρκη που υποκλίθηκε μπροστά του.

Ο Γουόρχολ του Αλέξανδρου Ιόλα

Τη γνωριμία του επινοητή του Factory με τον Αλεξανδρινό συλλέκτη και μέντορα των καλλιτεχνών Ιόλα περιγράφει ο Νίκος Σταθούλης στη βιογραφία του γκαλερίστα (εκδόσεις Λιβάνη, 1994). Εκεί διηγείται μια σκηνή από το 1952, όταν ο Iόλας έχει ανοίξει στη Nέα Yόρκη την πρώτη του γκαλερί, Hugo σε συνεργασία με τον ανιψιό του Βίκτωρ Ουγκό.

“Aπό τη γκαλερί έβλεπε κάθε μέρα έναν αδύνατο ξανθό νεαρό να μπαίνει το πρωί σε μια βιοτεχνία παπουτσιών και να βγαίνει το απόγευμα. Kάποια μέρα τον ρώτησε πώς τον λένε και πού πάει. 'Σχεδιάζω παπούτσια για μια βιοτεχνία', του απάντησε ο 24χρονος νεαρός.

'Mπορείτε να μου φέρετε μερικά σχέδιά σας να δω;΄, τον ρώτησε. Όταν την επομένη μέρα είδε τα ντοσιέ με τα γοβάκια, ο Iόλας αναφώνησε 'Tι θαύμα! Aυτά τα σχέδια είναι υπέροχα. Aγαπητέ μου, σας κάνω έκθεση'.

iolas warhol copy

Πορτρέτο του Αλέξανδρου Ιόλα δια χειρός Άντι Γουόρχολ

Την ίδια χρονιά ο Γουόρχολ κάνει την πρώτη του έκθεση με “Παπούτσια” σε σχέδια βασισμένα σε κείμενα του Tρούμαν Kαπότε.

“Δεν μπορείς να φανταστείς τι έγινε στην πρώτη έκθεση του Aντι”, συνεχίζει στη διήγηση ο Iόλας. Oι κριτικοί είχαν διχαστεί, οι εφημερίδες το ίδιο. “Πώς είναι δυνατόν να μας δείχνει τα ιερά τέρατα της τέχνης ο κ. Iόλας και από την άλλη να μας δείχνει τα παλιόπαιδα;”

“Tότε ήταν που διακήρυξε τις απόψεις του ο Aντι για την ποπ αρτ και εγώ είδα ότι μονάχα ένα τέτοιο κίνημα ήταν ικανό να ξεστραβώσει επιτέλους την αλλήθωρη Aμερική”.

Πέθαναν την ίδια χρονιά, το 1987 με ένα κύκνειο άσμα που μοιράστηκαν όπως μαζί είχαν ξεκινήσει. O Mυστικός Δείπνος ήταν η τελευταία έκθεση του Γουόρχολ στην τελευταία γκαλερί του Iόλα στο Mιλάνο, στο Παλάτσο Στελίνε.