Ο Στάθης Σαμαντάς δημιουργεί παπούτσια με γεωμετρική συμμετρία και εκλεπτυσμένη αισθητική
Ανανεώθηκε:
Ή αλλιώς «πώς οι εφαρμοσμένες τέχνες συναντούν την τέχνη της υποδηματοποιίας» .
Ο Στάθης Σαμαντάς ασχολείται με την τέχνη της υποδηματοποιίας σχεδόν τα τελευταία 15 χρόνια και μετράει στο ενεργητικό του συνεργασίες με όλους τους Α-List σχεδιαστές μόδας της χώρας μας (Mi-Ro, Σίλια Κριθαριώτη, Στέλιο Κουδουνάρη, Deux Hommes, Liana Camba και άλλους) έχοντας αφιερώσει όλη του την ενέργεια και τη δημιουργικότητα στο να σχεδιάζει παπούτσια με τον τρόπο που ένας καλλιτέχνης δουλεύει το έργο του.
Ασχολείται αποκλειστικά και μόνο ο ίδιος με τον design και το συνολικό στήσιμο της συλλογής του πράγμα που της δίνει ένα αναγνωρίσιμο στυλ και προσωπικό χαρακτήρα. Κυριαρχεί μια σχεδιαστική αυστηρότητα, γεωμετρία και αναπάντεχα σχεδιαστικά «τρικ» παντρεμένα με διαφορετικά υλικά και διχρωμίες ή τριχρωμίες.
Τα παπούτσια κατασκευάζονται από τον υπεύθυνο παραγωγής της θρυλικής βιοτεχνίας χειροποίητου υποδήματος «Μουριάδης» με δέρματα και υλικά πολυτελείας από την Ιταλία και είναι γνωστά για την υψηλή ποιότητά τους και την άνεση τους. Μιλώντας στο CNN Greece ο Έλληνας shoe designer που έκανε την αγάπη του για τις εφαρμοσμένες τέχνες, statement αξεσουάρ, μας εξηγεί πώς το κατάλληλο ζευγάρι παπούτσια μπορεί να κάνει τη ζωή μας καλύτερη….
Μιλήστε μας λίγο για το background σας. Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με τη μόδα και συγκεκριμένα με τον σχεδιασμό παπουτσιών;
Πιστεύω πως αρχή είναι το ασυνείδητο μας από το οποίο πηγάζει η επιθυμία μας, αναζητώντας αυτό που της λείπει. Σε διάφορα θέματα είτε είναι επαγγελματικά είτε είναι προσωπικά. Πιστεύω στις ασυνείδητες επιλογές οι οποίες γίνονται συνειδητές όταν πια τις πραγματοποιούμε και έτσι βιώνουμε την απόλαυση. Αυτό είναι και για μένα. Βιώνω την απόλαυση υπηρετώντας την ομορφιά. O Massimo Vignelli Ιταλός γραφίστας είχε πει. Η ζωή ενός σχεδιαστή είναι μια ζωή μάχης ενάντια στην ασχήμια. Θυμάμαι τον εαυτό μου να ανακαλύπτει αυτή την επιθυμία από τα χρόνια της σχολής ακόμα, σπουδάζοντας βιομηχανικό σχέδιο. Οι συμφοιτητές μου έλεγαν συνεχώς πως κάτι έπρεπε να κάνω με το παπούτσι μιας και είχαν βαρεθεί να βλέπουν στα θρανία γόβες σχεδιασμένες με στυλό. «Μάλιστα…ήταν ο Σαμαντάς εδώ;» Ξεκίνησα να κάνω ειδικές παραγγελίες σε μέλλουσες νύφες. Ασχολήθηκα καιρό με τα παπούτσια κατόπιν παραγγελίας και ήταν το ξεκίνημα μου στο χώρο του παπουτσιού. Αργότερα όσο έβρισκα τον εαυτό μου, ήθελα να εκφραστώ περισσότερο μέσα από την εφαρμοσμένη τέχνη την οποία υπηρετώ και έστησα μια πιο ολοκληρωμένη συλλογή με ετοιμοπαράδοτα παπούτσια. Οι ειδικές παραγγελίες βέβαια στα μέτρα της πελάτισσας εξακολουθούν και αποτελούν μέρος της δουλειάς μου.
Πιστεύετε ότι κάθε σχέδιό σας «έχει να πει μία συγκεκριμένη ιστορία»;
Μέσα σε κάθε κουτί παπουτσιών ανά σεζόν υπάρχει και μια ιστορία γραμμένη από μένα προσπαθώντας να ερμηνεύσω τη σχέση των γυναικών με τα αγαπημένα τους αντικείμενα, τα παπούτσια εξετάζοντας την ψυχολογική και ερωτική έννοια αυτών των αντικειμένων γενικότερα και όχι συγκεκριμένα για κάθε σχέδιο ξεχωριστά. Η σχέση αυτή για ορισμένες γυναίκες συνδέεται και με ερωτικά στοιχεία. Ό, τι θα διαβάσετε είναι βασισμένο σε πραγματικές αφηγήσεις γυναικών συνδυασμένες με προσωπικές αναζητήσεις. Θα έλεγα καλύτερα πως πρόκειται για ανάμικτες σκέψεις, για έναν διάλογο ανάμεσα σε μένα και στις γυναίκες και στους διαλόγους υπάρχει μια ελευθερία απόψεων οι οποίες είναι πάντα υπό συζήτηση.
Μία στιγμή της καριέρας σας που ξεχωρίζετε και γιατί…
Πάντα θυμάμαι με αγάπη την συμμετοχή μου στην 12η Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών της Μεσογείου στην Ιταλία. Είχα καταθέσει την πρόταση μου στον διαγωνισμό και με είχαν επιλέξει από όλη την Ελλάδα να εκπροσωπήσω την χώρα μας στον τομέα της μόδας σε αυτή την μεγάλη διοργάνωση. Ήμουν σχεδόν στο ξεκίνημα μου και μου είχε δώσει μεγάλη ψυχική ώθηση. Πιστεύω πως ήταν ένας μεγάλος λίθος σε αυτό που είχα ξεκινήσει να χτίζω.
Tι μπορεί να προσδώσει (και τι να αφαιρέσει) ένα ζευγάρι παπούτσια στο στυλ μίας γυναίκας;
Τα παπούτσια έχουν μεγάλη δύναμη. Είναι εκείνο το κομμάτι του παζλ το οποίο αν δεν μπει σωστά, δεν λύνεται! Η αλήθεια είναι πως πρέπει να είσαι δυνατός λύτης για να έχεις ένα καλό αποτέλεσμα. Το παπούτσι έχει σχήμα, ύψος και χρώμα. Και τα τρία αυτά χαρακτηριστικά πρέπει να δέσουν με τις γραμμές του υπόλοιπου στυλ. Μόνο έτσι θα προσδώσει οπτική ισορροπία ή αντιθέτως δεν θα δείχνει κατάλληλο, δεν θα κουμπώνει στο παζλ. Και αυτή η εικόνα είναι ένα μέσο επικοινωνίας με τους άλλους ανθρώπους.
Από πού εμπνέεστε; Αν ψάξω τώρα το mood board σας τι θα βρω για το φετινό καλοκαίρι;
Πάντα εμπνέομαι από την μάχη που δίνουν στο χαρτί οι γραμμές που μπλέκονται μεταξύ τους και δίνουν νέες άλλες ή νέα άλλα σχήματα σε συνδυασμό με τα χρώματα και το πώς όλα αυτά έρχονται και κάθονται στο καλαπόδι με σκοπό να στολίσουν το γυναικείο πόδι. Αυτό το κάνω διότι με ενδιαφέρει να βρίσκω νέους ή εναλλακτικούς τρόπους σχεδιασμού του παπουτσιού ή λεπτομερειών του. Όμως θα ήθελα να επισημάνω το εξής. Σχεδιάζω γυναικεία παπούτσια. Αυτό σημαίνει πως σχεδιάζω για τις ενδυματολογικές ανάγκες των γυναικών. Κάποια χρώματα, ορισμένες φόρμες παπουτσιών και κάποια τακούνια εξυπηρετούν την καθημερινότητα τους και αυτό είναι αναπόσπαστο κομμάτι της δουλειάς μου. Αυτό ίσως, κάποιες φορές να μην συμβαδίζει με την τρέχουσα μόδα. Κάποιες φορές ίσως και να συμβαδίζει. Δεν το θεωρώ όμως απαραίτητο.
Oι γυναίκες αγοράζουν παπούτσια εν μέσω πανδημίας;
Ορισμένες ναι. Δεν έχουν σταματήσει όλες οι εργασίες. Πολλές γυναίκες συνεχίζουν να δουλεύουν κανονικά και να έχουν τον επαγγελματικό τους κύκλο. Βλέπετε επιμένω στην καθημερινή ζωή. Η καθημερινότητα μας είναι η ζωή μας και πρέπει να φοράμε τα ρούχα και τα παπούτσια μας. Να τα χαιρόμαστε. Να χαιρόμαστε με τις επιλογές μας, να τις ζούμε.
Θεωρείτε ότι θα αλλάξει ο τρόπος που αντιμετωπίζουμε τη μόδα μετά από αυτήν την περίοδο της υγειονομικής κρίσης; Θα γίνουν οι αγορές μας πιο στοχευμένες, πιο «περιεκτικές»;
Πιστεύω πως το τι θεωρεί κάποιος πιο «περιεκτική» αγορά είναι υποκειμενικό. Για μια γυναίκα η αγορά δύο τσαντών σε μια σεζόν μπορεί να είναι αρκετή. Για μια άλλη γυναίκα μπορεί να μην είναι. Ποιος μπορεί να το κρίνει αυτό; Θα ήθελα όμως να σταθώ σε κάτι άλλο: αυτή η υγειονομική κρίση ίσως δώσει την ευκαιρία να γίνει μια μεγαλύτερη στροφή στην δημιουργικότητα. Παρατηρώ τι γίνεται γύρω μου στην αγορά και αυτό που βλέπω είναι το εξής. Στον βωμό του ταμείου, έχει χαθεί η έμπνευση, η δημιουργία και ακόμα χειρότερα η ποιότητα. Βλέπεις ένα σωρό τσάντες, παπούτσια, ρούχα και δεν καταλαβαίνεις σε ποιον σχεδιαστή ανήκουν διότι είναι όλα ίδια μεταξύ τους. Όλα ακολουθούν πιστά την μόδα και το τι πουλάει χωρίς να υπάρχει κανένα στοιχείο προσωπικότητας. Νομίζω πως εκεί μιλάμε απλά για εμπόριο, όχι για σχεδιασμό και πρόταση.
Πείτε μου έναν shoe designer του εξωτερικού που θαυμάζετε και γιατί;
Είναι σίγουρα ο Manolo Blahnik διότι τα παπούτσια του είναι πραγματικά «φορέσιμα» έργα τέχνης και διότι έχει μια αριστοκρατική αισθητική η οποία μεταφέρεται στην γυναίκα που τα φοράει.
Πώς θα περιγράφατε τη γυναίκα που επιλέγει τις δημιουργίες σας;
Σκέφτομαι πως είναι ένα ανεξάρτητο πνεύμα, μια γυναίκα η οποία κινείται με βάση την επιθυμία της η οποία είναι ξεκάθαρη. Την ελκύει το ωραίο και το ποιοτικό στην ζωή.
Γιατί κάποια να επιλέξει ένα custom ζευγάρι παπούτσια και περισσότερα από διάφορα economy brands;
Πιστεύω πως τα custom ζευγάρια έρχονται πολύ κοντά στον εαυτό σου, τις επιλογές σου και τον χαρακτήρα σου. Όταν έχεις παραγγείλει ένα ζευγάρι παπούτσια αυτό σημαίνει πως τα αγαπάς και πως είναι μια καθαρή έκφραση της εικόνας του εαυτού σου.
Ποια είναι τα επόμενα επαγγελματικά σας σχέδια;
Έχω κάποια πράγματα στο μυαλό μου όσον αφορά την επέκταση των δραστηριοτήτων μου αλλά για να είμαι ειλικρινής όπως είναι η τρέχουσα κατάσταση ίσως σε λίγο καιρό να έχουν αλλάξει και να δώσω προτεραιότητα αλλού. Πραγματικά είναι δύσκολο να προγραμματίσεις. Επίσης εκτός απροόπτου, ετοιμάζω μια συνεργασία με έναν σχεδιαστή μόδας η οποία θα δημοσιοποιηθεί προς το καλοκαίρι.
Στυλ είναι….
Στυλ είναι η παρουσία μας στον χώρο και πως συμπεριφερόμαστε στους ανθρώπους. Αυτό είναι που δημιουργεί καλές αναμνήσεις στους άλλους.
Photo Credit
Φωτογραφίες profile: Θάνος Χούτος