ΜΟΔΑ

Οliviero Toscani: Η επιστροφή ενός προβοκάτορα εικονοκλάστη

Οliviero Toscani: Η επιστροφή ενός προβοκάτορα εικονοκλάστη

«Πιστεύουμε σε εικόνες που μπορούν να ‘νικήσουν’ την πραγματικότητα και αυτές ακριβώς θέλουμε να δημιουργήσουμε εδώ στην Fabrica», με τα λόγια αυτά ο Oliviero Toscani κήρυξε και επισήμως την έναρξη της νέας του εποχή στον Όμιλο Benetton και στο τιμόνι του πολιτιστικού εργαστηρίου της εταιρείας. 

O 75χρονος Ιταλός φωτογράφος σε μία κοινή συνέντευξη τύπου με τον ιδιοκτήτη του brand, Luciano Benetton, στην «καρδιά της Benetton» στο Treviso και συγκεκριμένα στο εμβληματικό κτήριο της Fabrica, μας παρουσίασε το όραμα του για την επάνοδό του μετά την αποχώρησή του από την εταιρεία το 2000.

Μέσα στην κατάμεστη «Agora», στην κεντρική αυλή της Villa Pastega Manera (πρόκειται για τη σημερινή Fabrica η οποία είναι ένα οίκημα του 17ου αιώνα που δημιουργήθηκε από την οικογένεια Pastega από το Veneto και ανακαινίσθηκε πλήρως την δεκαετία του 1990 από τον Ιάπωνα αρχιτέκτονα Tadao Ando) ο Oliviero Toscani και ο ιδρυτής της Benetton, Luciano Benetton, ανέβηκαν στο βήμα και παρουσίασαν τη νέα πορεία του πολιτιστικού εργαστηρίου του Ομίλου.

«Το ταξίδι της αναζήτησης νέων καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο με δίδαξε πολλά», είπε ο Luciano Benetton, «Γι’ αυτό αισθάνομαι σαν στο σπίτι μου εδώ στη Fabrica».

Ξεκινώντας από σήμερα, η Fabrica θα φιλοξενήσει έναν συνεχή κύκλο δραστηριοτήτων που θα συμπεριλαμβάνουν συνέδρια, παραστάσεις, προβολές, εργαστήρια, κονσέρτα και εκθέσεις με ποικιλία θεμάτων, από ανθρωπιστική κουλτούρα, επικοινωνία, τροφή, κινηματογράφο, τέχνη, ποίηση, δημοσιογραφία, σχεδιασμό, πνευματικότητα, φύση, μουσική, πολιτική, οικονομία, νευροεπιστήμες, ψυχολογία, συγγραφή, θέατρο.

Κατά τη διάρκεια της χρονιάς, η “Fabrica Circus 24/7x52” θα προσφέρει μια σειρά από εκδηλώσεις, μεταξύ των οποίων τέσσερα πολυ-επιστημονικά εποχιακά φεστιβάλ (το πρώτο θα πραγματοποιηθεί στις 23-25 Μαρτίου) και έναν συνεχή κύκλο συνεδρίων, παραστάσεων, "ομολογιών", εργαστηρίων, συναυλιών και εκθέσεων, που όλα έχουν ως στόχο τον πειραματισμό πάνω στη σύγχρονη επικοινωνία.

Ανάμεσα στα πρώτα ονόματα που θα παρευρεθούν είναι ο καλλιγράφος Luca Barcellona, ο σκηνοθέτης Andrea Segre, ο μουσικός Michael Nyman, η εικονογράφος Olimpia Zagnoli, η σχεδιάστρια Patricia Urquiola και η αστροναύτης Samantha Cristoforetti. Θα πραγματοποιηθούν επίσης τέσσερα θεματικά φεστιβάλ, και το πρώτο από αυτά θα ξεκινήσει την Άνοιξη.

«Δεν θα υπάρχουν ξεχωριστά τμήματα», τόνισε ο Toscani, «Kαι αυτή η ενοποίηση έχει ήδη ξεκινήσει, όλοι θα ασχολούνται με όλα, όπως ακριβώς γινόταν και στα καλλιτεχνικά εργαστήρια στην Αναγέννηση. Η Fabrica πλέον δεν θα είναι σαν ένας ‘ναός στην έρημο’, αλλά θα είναι ο τόπος που ο καθένας θα μπορεί να επισκεφτεί, και θα είναι πάντα ανοιχτός».

Πάνω στην σκηνή που είχε στηθεί στο κέντρο της «Agora» (πρόκειται για έναν υπαίθριο χώρο συνεδριάσεων που θυμίζει την Αγορά των Ρωμαίων) ανέβηκαν και πολλοί παλιοί συνεργάτες της Benetton, όπως ο διευθυντής σύνταξής του περιοδικού COLORS, που ανακοίνωσαν διάφορα νέα projects στο οποία θα συμμετάσχουν. Παραδείγματος χάριν έγινε γνωστή η ψηφιακή επανέκδοση του περιοδικού, περιεχόμενο του οποίου θα δημοσιεύεται καθημερινά στο διαδίκτυο. Ταυτόχρονα ανακοινώθηκε κι ένα σχέδιο ενσωμάτωσης νέων καλλιτεχνών που θα ξεκινήσει από ένα κέντρο φιλοξενίας μεταναστών στο Bresso, κοντά στο Μιλάνο, που διευθύνεται από τον Ερυθρό Σταυρό, και στη συνέχεια θα επεκταθεί και στον υπόλοιπο κόσμο.

«Αυτοί οι άνθρωποι, οι μετανάστες, βρίσκονται εδώ για να φαντάζονται μία καλύτερη ζωή», είπε ο Toscani. «Χρησιμοποιώντας κάποιος τη φαντασία του είναι ελεύθερος και ταυτόχρονα μπορεί να δημιουργήσει πλούτο. Η μόδα δεν είναι ένα προϊόν που μπορεί να μείνει στάσιμο, αλλά πρέπει συνεχώς να τροφοδοτείται από τη φαντασία και να εξελίσσεται».

Μετά το τέλος της παρουσίασης «της νέας εποχής για την Fabrica (ειδικά) και την Benetton (γενικά) είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε κατ’ ιδίαν με τον ευφυή καλλιτέχνη. Μας κατέστησε για ακόμα μια φορά σαφές ότι «η Fabrica δεν θα γίνει ένα σχολείο, μία ακαδημία δια βίου μάθησης, αλλά ένας τόπος όπου κάθε καλλιτέχνης θα μπορεί να εκφράζει το όραμά του και να εμπνέεται από το έργο του διπλανού του».

Μιλώντας για τα social media και την επίδρασή τους στην καθημερινότητά μας, εστίασε στο ότι δεν πρέπει να φοβόμαστε την κριτική και ότι ίδιος νιώθει άνετα είτε ως κριτής είτε ως κρινόμενος.

«Βλέπω πολλούς νέους καλλιτέχνες κάθε μέρα, δεν σημαίνει ότι μου αρέσουν όλοι. Σημαντικό είναι κάθε ένας από αυτούς να εκφράζει αυτό που νιώθει κι ας μην μου αρέσει εμένα. Θα το σεβαστώ. Μπορεί να πιω και ένα φίνο κρασί και να μην το απολαύσω, δεν σημαίνει ότι αυτό δεν είναι καλό». Κλείνοντας, εξήγησε γιατί η επιστροφή του στην Benetton θα στεφθεί με επιτυχία: «γιατί έχω συγκεντρώσει δίπλα μου τους καλύτερους, άτομα πιο έξυπνα και ταλαντούχα από εμένα. Κι αυτό δεν μπορεί να αποτύχει».

Ολοκληρώνοντας τη συνομιλία μας περιηγηθήκαμε στον χώρο της Fabrica όπου μας περίμενε ένα απόγευμα γεμάτο διαλέξεις, εκθέσεις και κονσέρτα. Θαυμάσαμε την δουλειά του Γερμανού φωτογράφου Daniel Stier στα ντεκ των DJs, ο οποίος μελετά τη σχέση ανάμεσα στην ανθρώπινη ύπαρξη και την τεχνολογία· την φωτογραφική έκθεση της Noa Jansma, μαθήτριας από την Ολλανδία που δημιούργησε τον λογαριασμό @dearcatcallers στο Instagram, και σκοπό έχει να μας ευαισθητοποιήσει σχετικά με την “αντικειμενικότητα των γυναικών” όταν παρενοχλούνται στην καθημερινότητά τους· τον μεξικανό μουσικό Wakal, που ζει στο Παρίσι και αναλύει τους ήχους των δρόμων αναμιγνύοντάς τους με διάφορους ρυθμούς και πολλά είδη ηλεκτρονικής μουσικής, και επίσης τους Ackeejuice Rockers, ένα ντουέτο DJ/παραγωγών που τους ανακάλυψε ο Kanye West και είχαν να παρουσιάσουν μία δουλειά που σε καθήλωνε μουσικά και αισθητικά.

Η Fabrica περνάει σε μία νέα εποχή δημιουργικότητας και εξωστρέφειας και ο Toscani μας πιάνει από το χέρι και μας οδηγεί να την γνωρίσουμε από την αρχή με όρεξη και διάθεση για φαντασία, άλλωστε αυτή είναι το μόνο «που μας έχει μείνει και είναι κοινό και δωρεάν για όλους μας».