Σε τι ύψος φτάνουν τα δάνεια των Αμερικανών για την αγορά αυτοκίνητων;
H αμερικάνικη αγορά είναι τελείως διαφορετική σε σχέση με όσα γνωρίζουμε τόσο για τη δική μας όσο και για την ευρωπαϊκή γενικά, μιας και βασίζεται σχεδόν καθολικά στην άμεση παράδοση και στην πλήρη χρηματοδότηση της αξίας του αυτοκινήτου.
Λογικά λοιπόν τα δάνεια των Αμερικάνων για την απόκτηση αυτοκινήτων είναι υψηλά, όμως το νούμερο που αποκάλυψε η εταιρεία χρηματοπιστωτικών αναλύσεων Motley Fool δεν είναι απλά συγκλονιστικό. Είναι ανατριχιαστικό, ακόμα και για τα δεδομένα μιας χώρας σαν τη δική μας που ανά τακτά χρονικά διαστήματα απειλείται με χρεωκοπία. Κι αυτό γιατί ανέρχεται ούτε λίγο ούτε πολύ σε 1,07 τρισεκατομμύρια δολάρια.
Τα οποία οι καταναλωτές των ΗΠΑ χρωστούν σε τράπεζες και εταιρείες leasing, πολλές από τις οποίες ανήκουν στις ίδιες τις αυτοκινητοβιομηχανίες και βέβαια όλοι έχουν αρχίσει να ανησυχούν σφόδρα. Όχι μόνο γιατί το συγκεκριμένο ποσό είναι με διαφορά το μεγαλύτερο ιστορικά που χρωστούν οι Αμερικανοί για την αγορά αυτοκινήτων αλλά γιατί το πρόβλημα διογκώνεται και από την αύξηση των επιτοκίων που ανακοίνωσε πριν λίγο καιρό η κεντρική τράπεζα των ΗΠΑ, η γνωστή FED.
Παράλληλα παρατηρείται και μια συμπίεση των εισοδημάτων των χαμηλότερα αμοιβομένων, γεγονός που δυσκολεύει και άλλο την αποπληρωμή των δανείων τους. Μάλιστα εταιρείες οικονομικών υπηρεσιών, όπως η Ally Finance, περιμένουν για το 2017 απώλειες από μη εξυπηρετούμενα δάνεια, της τάξης του 1,6%, από το 1,24% του 2016 και αυτό παρόλο που ο δανεισμός ατόμων με χαμηλά εισοδήματα έχει γίνει σαφώς πιο αυστηρός.
Ενδιαφέρον είναι, σύμφωνα με μελέτη της εταιρείας Experian, πως το μέσο ύψος δανείου αγοράς αυτοκινήτου έχει αυξηθεί στις 30.621 δολάρια, νούμερο αρκετά υψηλό αν αναλογιστεί κανείς πως το στάνταρ αμερικανικής κατασκευής μοντέλο είναι συγκριτικά φτηνό, ενώ η αντίστοιχη μηναία δόση έχει ανέβει στα 506 δολάρια, από τα 493 που ήταν το 2015. Το αποτέλεσμα είναι οι καταναλωτές να συνάπτουν δάνεια διάρκειας από 73 έως και 84 μήνες, που σημαίνει μεγαλύτερες επιβαρύνσεις σε τόκους και αναλογικά μικρή μείωσης της δόσης.
Όπως διαμορφώνεται η κατάσταση είναι βέβαιο πως θα επηρεάσει και τις πωλήσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών -μέσα στις χαλαρές προϋποθέσεις δανεισμού οι Ford και GM είδαν τις πωλήσεις του τα τελευταία χρόνια να αυξάνονται σημαντικά. Ήδη τους πρώτους μήνες του 2017 καταγράφεται μια μικρή διόρθωση, η οποία θα γίνει μεγαλύτερη ειδικά αν η FED ανεβάσει κι άλλο τα επιτόκια, όπως φημολογείται πως θα κάνει κατά τη διάρκεια της χρονιάς, αυξάνοντας ακόμα περισσότερο το κόστος του δανεισμού και κατά συνέπεια και των μηνιαίων δόσεων που καλούνται να πληρώσουν οι Αμερικανοί για τα αυτοκίνητά τους.