ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Πώς μπορούμε να μετακινηθούμε με ασφάλεια με το αυτοκίνητό μας;

Πώς μπορούμε να μετακινηθούμε με ασφάλεια με το αυτοκίνητό μας;

Η ασφάλεια των μετακινήσεων ήρθε δυστυχώς στην επικαιρότητα με ένα από τα πιο τραγικά τροχαία που έχουν καταγραφεί και που κόστισε τη ζωή σε 4 ανθρώπους, ενώ είναι βέβαιο πως μετά από λίγες μέρες θα πάψει να απασχολεί την κοινή γνώμη. Μέχρι το επόμενο συμβάν.

Οι μετακινήσεις όμως δεν θα σταματήσουν. Είναι μέρος της καθημερινότητάς μας, είτε αυτό αφορά την εργασία είτε την ψυχαγωγία και τη διασκέδαση και για αυτό ο καθένας θα πρέπει να φροντίζει για την ασφάλεια τόσο του ίδιου όσο και της οικογένειάς του αλλά και όλων όσων κινούνται ταυτόχρονα με αυτόν στο ίδιο σημείο.

Το τραγικό τροχαίο απέδειξε πως όπως και σε πολλές άλλες εκφάνσεις της ζωής η συγκυρία, η «κακιά στιγμή» και οι συμπτώσεις έπαιξαν καθοριστικό ρόλο για τη μητέρα και το 3χρονο αγοράκι της. Όλα τα παραπάνω ούτε μπορούν να καθοριστούν ούτε να ελεγχθούν. Υπάρχουν όμως αρκετά άλλα που και ελέγχουμε και μπορούμε να κάνουμε ώστε να ελαχιστοποιήσουμε την έκθεση στον κίνδυνο.

Πρώτο και καλύτερο η κατάσταση του αυτοκινήτου μας. Ένα καλά συντηρημένο αυτοκίνητο, ειδικά αν είναι σύγχρονο και με όλα τα συστήματά του να λειτουργούν όπως πρέπει, βοηθά τον οδηγό. Τον υποστηρίζει στην όποια δύσκολη στιγμή. Εννοείται πως τα όποια συστήματα δεν μπορούν να ξεπεράσουν τους νόμους της Φυσικής, αλλά μέχρι να συμβεί αυτό τα περιθώρια είναι πιο μεγάλα από όσο νομίζουμε.

Η σωστή λειτουργία του αυτοκινήτου πάντως είναι στην ουσία ένα παζλ. Αποτελείται από πολλά επιμέρους στοιχεία και για να υπάρχει το επιθυμητό αποτέλεσμα πρέπει όλα να λειτουργούν τουλάχιστον ικανοποιητικά. Αν για παράδειγμα τα ελαστικά ή τα αμορτισέρ είναι φθαρμένα τα όρια ασφαλείας του οχήματος μειώνονται αυτόματα, ακόμα και αν όλα τα υπόλοιπα λειτουργούν άψογα. Για αυτό πρέπει να βλέπουμε το αυτοκίνητό μας ως σύνολο και να μην κάνουμε επιλεκτική συντήρηση ή αντικατάσταση εξαρτημάτων του.

Σημαντικό στοιχείο είναι ότι το αυτοκίνητο προειδοποιεί όταν για κάποιον λόγο αρχίζει να αποσταθεροποιείται. Είτε με το να αναβοσβήνει η ενδεικτική λυχνία του ESP στον πίνακα οργάνων -το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας είναι εδώ και χρόνια μέρος του βασικού εξοπλισμού όλων των καινούργιων αυτοκινήτων- είτε με το να αντιληφθεί ο οδηγός κάποια απώλεια πρόσφυσης. Αν το εμπρός μέρος του αυτοκίνητου «ανοίγει» προς το εξωτερικό της στροφής -η λεγόμενη υποστροφή, που εμφανίζεται πιο συχνά και έντονα στα μοντέλα με κίνηση στους εμπρός τροχούς- τότε καλό είναι να μειώσετε ταχύτητα. Το ίδιο θα πρέπει να κάνετε αν νοιώθετε να αποσταθεροποιείται το πίσω μέρος -εμφανίζεται κατά κύριο λόγο σε όσα έχουν κίνηση στους πίσω τροχούς.

Γενικά η πρόβλεψη και η πρόληψη ενδεχόμενα δύσκολων καταστάσεων είναι μια πολύ καλή τακτική. Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι ο οδηγός θα πρέπει να ξέρει καταρχήν τα δικά του όρια, καθώς και αυτά του αυτοκινήτου του. Συνήθως τα τελευταία είναι πιο υψηλά, οπότε, ακριβώς όπως συμβαίνει και με την οικονομία καυσίμου π.χ., ο άνθρωπος είναι ο καθοριστικός παράγοντας. Ή αν προτιμάτε ο αδύναμος κρίκος.

Έτσι λοιπόν αν μετά από κάποια ταχύτητα αρχίζει κανείς να μην αισθάνεται ασφαλής και να αγχώνεται δεν πρέπει να επιμείνει, αλλά να κόψει ρυθμό, μέχρις ότου νοιώσει και πάλι ότι έχει τα πάντα υπό έλεγχο. Ποια είναι αυτή η ταχύτητα; Καθώς υπεισέρχονται προσωπικοί παράγοντες μια ασφαλής απάντηση είναι τα προκαθορισμένα όρια, που στις περισσότερες περιπτώσεις -υπάρχουν φυσικά και οι εξαιρέσεις- δεν έχουν μπει τυχαία. Αν θέλουμε να μιλήσουμε με ποσοστά αν κινείστε μέχρι το 60 με 70% της εκάστοτε τελικής του αυτοκινήτου σας υπάρχουν ικανά περιθώρια ασφάλειας.

Από κει και πέρα ο οδηγός θα πρέπει να αντιλαμβάνεται τις συνθήκες. Καλή η γκρίνια και η μουρμούρα για την κατάσταση του δρόμου αλλά τη στιγμή που κινούμαστε σε αυτόν δεν υπάρχει περίπτωση να αλλάξει κάτι προς το καλύτερο. Οπότε αυτό που επιβάλλεται να γίνει είναι να προσαρμόσουμε την όλη μας κίνηση στα τρέχοντα δεδομένα. Με μείωση της ταχύτητας, με ενδεχόμενη μετατόπισή μας στα πλαίσια της λωρίδας κυκλοφορίας μας ώστε να αποφύγουμε τυχόν φθορές του οδοστρώματος, με τήρηση μεγαλύτερης απόστασης από το προπορευόμενο όχημα.

ford focus rs

Τα σύγχρονα αυτοκίνητα είναι εξοπλισμένα με ηλεκτρονικά συστήματα που υποστηρίζουν τον οδηγό ώστε να αποφύγει δύσκολες καταστάσεις. Σε κάθε περίπτωση πάντως το αυτοκίνητο προειδοποιεί για ενδεχόμενη αποσταθεροποίησή του και η σωστή κίνηση για μεγαλύτερη ασφάλεια είναι η προσαρμογή της ταχύτητας. Πηγή: Παναγιώτης Τριτάρης

Μεγαλύτερη απόσταση θα πρέπει να τηρούμε και όταν βρέχει, καθώς και οι αποστάσεις ακινητοποίησης αυξάνονται και τα περιθώρια πρόσφυσης μειώνονται, ενώ και εδώ απαιτείται προσαρμογή της ταχύτητας σε πιο χαμηλά επίπεδα. Μια καλή πρακτική είναι, εφόσον έχουμε τη δυνατότητα, να βλέπουμε όχι ένα αλλά πιο πολλά αυτοκίνητα πιο μπροστά, προκειμένου να έχουμε μεγαλύτερο χρόνο αντίδρασης. Αν φρενάρει ο οδηγός που βρίσκεται 5 αυτοκίνητα πιο μπροστά μας θα πρέπει να κάνουμε και εμείς το ίδιο, οπότε έχουμε χρόνο και να πάρουμε το πόδι από το γκάζι και να είμαστε έτοιμοι για επιβράδυνση. Αν περίμενουμε πότε θα φρενάρει ο ακριβώς μπροστά μας τα περιθώρια είναι εμφανώς μικρότερα και ο κίνδυνος σαφώς μεγαλύτερος, είτε κινούμαστε στην πόλη, είτε στην εθνική οδό, είτε στο επαρχιακό δίκτυο.

Ειδικά στο επαρχιακό δίκτυο, που στη χώρα μας σε πολλά σημεία χαρακτηρίζεται από αλλεπάλληλες στροφές που σε πολλές περιπτώσεις είναι και κλειστές, πρέπει, εκτός από την κατάσταση του οδοστρώματος, να λαμβάνουμε υπόψη μας τις τυχόν κάθετες οδούς -σε πολλά σημεία είναι υπερβολικά πολλές- αλλά και το ότι πίσω από τη στροφή και το οπτικό μας πεδίο μπορεί να υπάρχει το οτιδήποτε. Από κάποιο σταθμευμένο όχημα μέχρι ένα ζώο και να κινούμαστε ανάλογα.

Φυσικά εδώ τίθεται θέμα συγκέντρωσης του οδηγού και μη απόσπασης της προσοχής του, που αποτελεί καθοριστικό παράγοντα ασφάλειας. Αν π.χ. δεν μπορούμε να κλείσουμε το κινητό ή σταματάμε και μιλάμε ή χρησιμοποιούμε κάποιον από τους πολλούς τρόπους που υπάρχουν. Από τα ασύρματα ακουστικά μέχρι την πλήρη διασύνδεση του smartphone, ώστε να μην κάνουμε εκπτώσεις σε ότι αφορά την ασφάλειά μας.

Από κει και πέρα η πίεση χρόνου είναι στοιχείο που στρεσάρει και μοιραία οδηγεί σε λάθη, όπως ακριβώς και η πλήρης άγνοια της διαδρομής που ακολουθείται και ας υπάρχουν πλέον εξαιρετικοί ηλεκτρονικοί χάρτες και συστήματα πλοήγησης.

Επίσης σε περίπτωση που κινείται κανείς με πολλά πράγματα στο πορτμπαγκάζ ή και με σχάρα πρέπει να λαμβάνει σοβαρά υπόψη του την αλλαγή στη συμπεριφορά και στις επιδόσεις του αυτοκινήτου του και φυσικά πρέπει να αποφεύγεται η υπερφόρτωση. Παράλληλα εκτός από την κατανάλωση αλκοόλ και ουσίων πρέπει να αποφεύγεται και η χρήση φαρμάκων, ειδικά όσων προκαλούν κάποιου τύπου καταστολή ή υπνηλία.