Τι συνέπειες μπορεί να έχει το Brexit για τη βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία;
Το Brexit προκαλεί αναταράξεις σε όλους τους τομείς και σε όλες τις δραστηριότητες της βρετανικής οικονομίας, φυσικά και της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία τα τελευταία χρόνια γνωρίζει μια άνθηση.
Με παραγωγή ύψους 1.600.000 αυτοκινήτων σε ετήσια βάση, εκ των οποίων το 40% εξάγεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με 730.000 εργαζόμενους και με έναν κύκλο εργασιών της τάξης των 60 δισεκατομμυρίων λιρών.
Στο σημείο αυτό μια διευκρίνιση είναι απαραίτητη: τα πραγματικά καλά χρόνια της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας βρίσκονται κάποιες δεκαετίες πίσω. Σήμερα όλες οι μεγάλες παραδοσιακές βρετανικές μάρκες έχουν περάσει στα χέρια άλλων: η Mini και η Rolls Royce ανήκουν στο γερμανικό όμιλο της BMW, η Bentley στον επίσης γερμανικό της Volkswagen, η Jaguar και η Land Rover στον ινδικό της Tata, με όλους όμως να έχουν εργοστάσια επί βρετανικού εδάφους.
Θερμοπύλες με τη γενική έννοια φυλάσσει –από τους πιο μεγάλους, καθώς υπάρχουν και οι μικρότεροι McLaren, Lotus, Morgan, Caterham και TVR- στην ουσία η Aston Martin, που παρεμπιπτόντως συνεργάζεται πλέον στενά με τη Mercedes, ενώ παραγωγή στη Μεγάλη Βρετανία έχουν εδώ και πολλές δεκαετίες η Toyota, η Nissan και η Honda.
Μέχρι στιγμής λοιπόν δεν υπάρχουν ούτε έντονες αντιδράσεις, ούτε κινδυνολογία από πλευράς των περισσοτέρων κατασκευαστών που δραστηριοποιούνται με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο στη Μεγάλη Βρετανία. Το κυρίαρχο θέμα είναι η μη επιβολή δασμών της τάξης του 10% -κάτι που ισχύει π.χ. για τα αυτοκίνητα που εισάγονται στην Ε.Ε. από τις ΗΠΑ- στα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στη χώρα και αυτό ήταν το πρώτο που τόνισε ο επικεφαλής της Aston Martin Andy Palmer, παρακαλώντας την κυβέρνηση να το διασφαλίσει, δείχνοντας με τον τρόπο αυτό την αγωνία του.
Το πιθανότερο πάντως είναι ότι μια απαλλαγή δασμών θα επιτευχθεί, μιας και αναμένεται να υπογραφούν ανάλογες συμφωνίες μεταξύ Μεγάλης Βρετανίας και ΕΕ. Αν πράγματι γίνει αυτό πράξη τότε στην ουσία δεν θα υπάρχουν και ουσιαστικές συνέπειες για τα ήδη υπάρχοντα εργοστάσια. Μάλιστα αν η στερλίνα υποστεί κάποια μείωση στην ισοτιμία της σε σχέση με το ευρώ τα αυτοκίνητα από τη Μεγάλη Βρετανία θα γίνουν πιο ελκυστικά οικονομικά. Τουλάχιστον στη θεωρία.
Αν πάλι δεν ληφθεί μέριμνα ενδεικτικές είναι ως προς αυτό οι δηλώσεις του Carlos Ghosn, του επικεφαλής του ομίλου Renault Nissan, ο οποίος πολύ απλά είπε πως «εξετάζεται ήδη το ενδεχόμενο μετεγκατάστασης των επενδύσεών μας στη Μεγάλη Βρετανία». Προφανώς για να πιέσει με το δικό του τρόπο προς την ίδια κατεύθυνση, ενώ όπως για όλα έτσι και για το θέμα αυτό η κατάσταση θα ξεδιαλύνει στο επόμενο χρονικό διάστημα.
Η Nissan κατασκευάζει στο εργοστάσιό της στο Sunderland 500.000 αυτοκίνητα ετησίως, με τη μερίδα του λέοντος να είναι Qashqai. Είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος κατασκευαστής της χώρα, πίσω από τις Jaguar/ Land Rover που ανήκουν στον ινδικό όμιλο της Tata. Πηγή: Nissan
Τα βέβαιο είναι πως η χώρα δεν θα είναι πλέον το ίδιο ελκυστική για νέες επενδύσεις στο συγκεκριμένο κλάδο, μιας και ένα κράτος μέλος της ΕΕ θα έχει σαφώς το προβάδισμα. Ειδικά από τη στιγμή που και το εργατικό κόστος στη Μεγάλη Βρετανία είναι ιδιαίτερα υψηλό.
Όσο για την εσωτερική της αγορά, που είναι από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη και με μεγάλο ποσοστό ακριβών μοντέλων, οι ειδικοί προβλέπουν μια πτώση των πωλήσεων της τάξης του 4,5% για το σύνολο του 2016.
Ενδιαφέρον πάντως έχουν τα μεμονωμένα μοντέλα που παράγονται στη Μεγάλη Βρετανία. Έτσι λοιπόν η Nissan κατασκευάζει το δημοφιλές και στη χώρα μας Qashqai, μαζί με τα Leaf, Note, Juke και Infiniti Q30. Η Honda τα Civic (5θυρο, στέισον και Type-R) και CR-V, η Toyota τα Auris (5θυρο και υβριδικό) και Avensis, η Opel τα Astra (5θυρο και Sports Tourer) και Vivaro και η Mini τα 3θυρα και 5θυρα μοντέλα της καθώς και το Clubman.
Επίσης στη Μεγάλη Βρετανία κατασκευάζονται όλες οι Aston Martin, Bentley, Jaguar, Rolls Royce, Land Rover (και Range Rover) και McLaren, καθώς και αυτά των πιο μικρών Lotus, TVR, Caterham και Morgan.