ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Αυτοκίνητο: Αν πρέπει να μετακινηθούμε στην κακοκαιρία, να το κάνουμε με ασφάλεια

Αυτοκίνητο: Αν πρέπει να μετακινηθούμε στην κακοκαιρία, να το κάνουμε με ασφάλεια

Κάθε κακοκαιρία, ειδικά αν είναι σφοδρή όπως η «Μήδεια» προκαλεί προβλήματα, σε πολλά σημεία ιδιαίτερα σοβαρά, στις μετακινήσεις μας. Η σωστή σύσταση και από την πλευρά της πολιτείας είναι να αποφεύγονται οι όποιες μετακινήσεις, όμως κάποιες φορές, π.χ. για λόγους υγείας ή εργασίας, είναι αναγκαίες.

Για αυτές τις περιπτώσεις λοιπόν θα πρέπει το αυτοκίνητό μας να είναι σε καλή κατάσταση -ειδικά τα ελαστικά του. Αν αυτά είναι παλιά -αν δηλαδή τα έχουμε πάνω από τετραετία- φθαρμένα και ταλαιπωρημένα, τότε το πιο φρόνιμο είναι να το ξανασκεφτούμε.

Αν από την άλλη είναι σωστά συντηρημένο τότε ξεκινάμε απομακρύνοντας όσο περισσότερο μπορούμε το χιόνι από πάνω του και καθαρίζουμε τα παμπρίζ και τα παράθυρα -πάντα με ξύστρα και ποτέ με ζεστό νερό μιας και υπάρχει κίνδυνος θραύσης του- καθώς και τους προβολείς και τα πίσω φώτα. Προκειμένου και να βλέπουμε αλλά και να μας βλέπουν.

Επίσης, γιατί ποτέ κανείς δεν ξέρει τι θα συμβεί, καλό είναι να έχουμε και αρκετό καύσιμο στο ρεζερβουάρ καθώς και φορτισμένο κινητό. Επίσης για τον ίδιο λόγο τοποθετούμε αλυσίδες, «κουβέρτες» ή κάποιο άλλο αντίστοιχο βοήθημα στο πορτμπογκάζ. Το οποίο καλό είναι να γνωρίζουμε να το τοποθετούμε και όχι να μάθουμε μέσα στο κρύο. Για τον ίδιο λόγο πρέπει να έχουμε μαζί μας και ένα καλό μπουφάν, σκούφο καθώς και γάντια -ακόμα καλύτερα αν είναι και αδιάβροχα.

Στο δρόμο έχουμε τα φώτα μας σε λειτουργία και όπου χρειάζεται και τους προβολείς ομίχλης, κινούμαστε με μικρή ταχύτητα, δεν το παίζουμε οδηγοί αγώνων γιατί δεν είμαστε και διατηρούμε μεγαλύτερες αποστάσεις ασφαλείας από τα οχήματα που προπορεύονται. Επίσης κάνουμε όσο το δυνατόν πιο ήρεμες κινήσεις, δεν φρενάρουμε απότομα και στρίβουμε όσο πιο ομαλά γίνεται προκειμένου να μην προκαλέσουμε υποστροφή, ενώ αξιοποιούμε για την επιβράδυνση και τον κινητήρα έχοντας μικρή σχέση στον κιβώτιο. Ακόμα και 1η αν χρειαστεί.

Τα αυτοκίνητα με κίνηση στους εμπρός τροχούς ίσως να δυσκολευτούν, λόγω μετατόπισης βάρους, στις ανηφόρες. Αν μπορείτε να γυρίσετε και να ανεβείτε με όπισθεν θα διαπιστώσετε πως θα ανέβετε πολύ πιο εύκολα. Στα πισωκίνητα ίσως χρειαστεί για λόφους πρόσφυσης να προσθέσουμε επιπλέον βάρος στο πορτμπαγκάζ.

Έτσι διευκολύνεται και η εκκίνηση, ενώ αν και πάλι υπάρχει πρόβλημα λόγω της χαμηλής πρόσφυσης προσπαθήστε να ξεκινήσετε με 2α αντί για 1η, ενώ στην πορεία χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή σε σημεία που δεν τα βλέπει ο ήλιος και κρατούν πάγο. Ακόμα πιο επικίνδυνος ο λεγόμενος «μαύρος πάγος» που δεν φαίνεται.

Όσο κινείστε καλό είναι να μην αυξάνεται πολύ τη θερμοκρασία στο σύστημα θέρμανσης γιατί μπορεί να μειωθούν τα αντανακλαστικά σας, ενώ αν χρειαστεί να βάλετε αλυσίδες θα πρέπει να θυμόσαστε πως μπαίνουν στους εκάστοτε κινητήριους τροχούς -στους εμπρός στα προσθιοκίνητα, στους πίσω στα προσθιοκίνητα. Στα τετρακίνητα μπαίνουν στους εμπρός για να έχουμε καλύτερο σύστημα διεύθυνσης εκτός και αν αναγράφεται κάτι άλλο ρητά στο εγχειρίδιο (manual) του αυτοκινήτου.

Αν χρησιμοποιείτε «κουβέρτες» θα πρέπει να έχετε υπόψη πως πρέπει να αφαιρεθούν άμεσα μόλις πατήσετε και πάλι καθαρή άσφαλτο, γιατί αλλιώς θα καταστραφούν.

Επίσης αν έχετε τετρακίνητο ναι μεν υπάρχει πλεονέκτημα από πλευράς πρόσφυσης αλλά και πάλι δεν είναι… ερπυστριοφόρο και ισχύουν χωρίς εξαίρεση οι νόμοι της φυσικής. Ειδικά αν τα λάστιχά σας είναι κοινά και οι πολύ χαμηλές εξωτερικές θερμοκρασίες τους έχουν κάνει ακόμα πιο σκληρή της γόμα τους με αποτέλεσμα το πέλμα να μην προσφέρει πρόσφυση. Παράλληλα μπορεί να έχει και «μπουκώσει» από τον πάγο.

Εδώ τα πιο κατάλληλα λάστιχα είναι τα χειμερινά, που έχουν τόσο κατάλληλη όσο και μαλακή γόμα που διατηρεί τα χαρακτηριστικά της ακόμα και κάτω και από τους -20 βαθμούς Κελσίου.

Αν τυχόν κολλήσετε στο χιόνι μην πατάτε πολύ το γκάζι, γιατί θα χωθείτε ακόμα πιο βαθιά. Στρίψτε τους τροχούς μερικές φορές αριστερά και δεξιά προκειμένου να απομακρύνετε το χιόνι και προσπαθήστε να απεγκλωβιστείτε με όσο το δυνατό πιο μαλακές κινήσεις.

Σε περίπτωση που δε το καταφέρετε ειδοποιείστε με το φορτισμένο όπως προαναφέραμε τηλέφωνό σας τις αρχές -ΕΛ.ΑΣ 100, Πυροσβεστική 199, Ε.Κ.Α.Β. 166, ευρωπαϊκός αριθμός έκτακτης ανάγκης 112. Δεν χρειάζεται πανικός. Παραμείνετε στο αυτοκίνητό σας και λειτουργείστε κάθε ώρα τον κινητήρα για 10 λεπτά προκειμένου να μην παγώσετε, έχοντας από πριν βεβαιωθεί πως η εξάτμιση δεν είναι κλεισμένη από χιόνι.