Ποιες ομάδες έχουν δημιουργηθεί προκειμένου οι κατασκευαστές να γλιτώσουν τα πρόστιμα των ρύπων;
Ανανεώθηκε:
Το καλοκαίρι του 2013 το Ευρωκοινοβούλιο είχε αποφασίσει πως ο συνολικός μέσος όρος εκπομπής ρύπων για την αυτοκινητοβιομηχανία το 2020 θα πρέπει να είναι τα 95 γραμμάρια CΟ2 ανά χιλιόμετρο, ενώ από κει και πέρα όποια εταιρεία ξεφεύγει από το δικό της μέσο όρο θα πρέπει να καταβάλει τo αντίστοιχo πρόστιμo.
Παρά τις προσπάθειες που έγιναν, κυρίως από την πλευρά των γερμανών κατασκευαστών να δοθεί αναβολή στην ισχύ του μέτρου αυτό δεν έγινε εφικτό και έτσι εφαρμόζεται ήδη. Αυτό είχε δύο συνέπειες: καταρχήν την επίσπευση παρουσίασης ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών μοντέλων που πριμοδοτούνται (super credits) και μπορούν να καλύψουν ή να αμβλύνουν υπερβάσεις και κατά δεύτερον την εφαρμογή του pooling, που δεν απαγορεύεται.
Το pooling είναι η δημιουργία ομάδων κατασκευαστών, στις οποίες ένας τουλάχιστον παρουσιάζει πολύ καλή τιμή μέσου όρου εκπομπών ρύπων και έτσι επειδή προκύπτει ένα κοινός μέσος όρος βοηθά στη μείωση των τιμών των άλλων μελών της ομάδας. Που γλυτώνουν είτε συνολικά είτε σε πολύ μεγάλο βαθμό τα πρόστιμα. Φυσικά η παρουσία του «φιλικού προς το περιβάλλον κατασκευαστή» σε μια τέτοια ομάδα είναι με το αζημίωτο.
Η πρώτη από τις ομάδες που δημιουργήθηκαν είναι αυτή των Tesla και FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Η Tesla των αποκλειστικά ηλεκτρικών έχει μεγάλα περιθώρια, ενώ η FCA των ελάχιστων plug-in υβριδικών και ηλεκτρικών καθόλου, οπότε η δημιουργία της ομάδας επιφέρει πλεονεκτήματα και στους δύο. Στην FCA την εναρμόνιση με τις διατάξεις της Ε.Ε., στη δε Tesla κάποια δις όπως λέγεται, στο ταμείο της. Μάλιστα οι αυξημένες πωλήσεις των Tesla την τελευταία χρονιά δημιούργησαν και άλλο πλεόνασμα ρύπων για την αμερικανική εταιρεία, οπότε στην ομάδα της εντάχθηκε και η Honda. Και εδώ τα ποσά είναι ένα καλά φυλασσόμενο μυστικό.
Στη δεύτερη ομάδα οι «καθαροί» κατασκευαστές είναι η Volvo, που είδε τις πωλήσεις των plug-in υβριδικών της να αυξάνονται σημαντικά και η Polestar ενώ η τρίτη της παρέας είναι η Ford.
Ακολουθεί η ομάδα των Toyota και Mazda, ενώ μια δική τους ομάδα έχουν δημιουργήσει οι μάρκες του ομίλου PSA (Peugeot, Citroen, DS Automobiles, Opel). Η Renault που χάρη στην επιτυχία κυρίως του Zoe έχει περιθώρια έχει εκδηλώσει τη διαθεσιμότητά της για τη δημιουργία ομάδας, ενώ στην ομάδα του ομίλου Volkswagen πέρα από τις μάρκες του ομίλου μετέχει και ο κινεζικός όμιλος SAIC με την MG που δραστηριοποιείται στην Ευρώπη. Πρόσφατη προσθήκη και η Next.e.GO. Ναι η εταιρεία που θα κατασκευάζει στο μέλλον ηλεκτρικά αυτοκίνητα και στη χώρα μας. (φωτογραφία ανοίγματος: Gerd Altmann, Pixabay).