ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Πόσο μειώνεται η τιμή του ηλεκτρικού αυτοκινήτου με την επιδότηση της αγοράς;

Πόσο μειώνεται η τιμή του ηλεκτρικού αυτοκινήτου με την επιδότηση της αγοράς;
(AP Photo/Martin Meissner)

Ο πρωθυπουργός παρουσίασε και επίσημα τα μέτρα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, που περιλαμβάνουν πέρα από τα ήδη ισχύοντα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης, μηδενικά τέλη κυκλοφορία) και την επιδότηση της αγοράς τους. Η οποία για τα ιδιωτικής χρήσης επιβατικά φτάνει το 15%.

Στην πράξη αυτό σημαίνει πως ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κοστίζει σήμερα π.χ. 30.000 ευρώ θα πωλείται ενδεικτικά με την εφαρμογή της επιδότησης προς 25.500 ευρώ, που σημαίνει πως παραμένει πιο ακριβό σε σχέση με ένα αντίστοιχο συμβατικό.

Η διαφορά όμως αμβλύνεται κι άλλο αν λάβει κανείς υπόψη του τόσο τα πολύ μειωμένα λειτουργικά έξοδα του ηλεκτρικού, όσο και τις πολύ μικρές ανάγκες συντήρησής του.

Χωρίς επιδότηση μένουν μόνο τα δύο τελευταία στοιχεία που προφανώς από μόνα τους δεν επαρκούν για να κάνουν το οποιοδήποτε ηλεκτρικό μοντέλο ελκυστικό, οπότε το bonus στην τιμή αγοράς είναι ο μόνος τρόπος προκειμένου η ηλεκτροκίνηση να αρχίσει να μπαίνει πιο δυναμικά και ουσιαστικά στη ζωή μας. Με τα οφέλη που επιφέρει τόσο στην προστασία του περιβάλλοντος όσο και στην ποιότητα της ζωής μας, ειδικά στα αστικά κέντρα, με τη μείωση του επιπέδου θορύβου.

Το επιθυμητό θα ήταν η επιδότηση αγοράς να ανανεωθεί και μετά την παρέλευση του 18μηνου ή την εξάντληση των πόρων του προγράμματος. Και αυτό γιατί η πράξη έχει αποδείξει πως όταν σταματήσει η επιδότηση -ένα ενδεικτικό παράδειγμα για αυτό είναι η Δανία- οι πωλήσεις των ηλεκτρικών μοντέλων πέφτουν και πάλι σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

Ιδανικό θα ήταν αν μπορούσε στο μέλλον να υπάρχει και μια επιδότηση για την αγορά και plug-in υβριδικών, όπως ανακοινώθηκε για τα ταξί, καθώς η ανανέωση του στόλου που είναι από τους πιο γερασμένους στην Ευρώπη είναι επιτακτική ανάγκη.

Για λόγους ασφάλειας αλλά και προστασίας του περιβάλλοντος.

Το σχέδιο της κυβέρνησης για την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση

Ο εθνικός στόχος, όπως είπε ο πρωθυπουργός είναι «ένα στα τρία νέα οχήματα στην Ελλάδα του 2030 να είναι ηλεκτρικό», και εξέφρασε την ελπίδα η τεχνολογία αλλά και η επιθυμία των καταναλωτών να κινηθεί στην ίδια κατεύθυνση βοηθώντας να αναθεωρηθεί αυτός ο στόχος σε ακόμη πιο φιλόδοξη κατεύθυνση.

«Η Ελλάδα, λοιπόν, επιτέλους ετοιμάζεται να μπει και αυτή …στην πρίζα του μέλλοντος» είπε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός.

Το πρώτο σκέλος του σχεδίου το οποίο θα εξειδικευτεί σύντομα από τους συναρμόδιους υπουργούς και από τη γενική γραμματέα περιλαμβάνει, όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, σημαντικά οικονομικά κίνητρα για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης.

Συγκεκριμένα θα επιδοτείται σε πρώτη φάση με 100 εκατομμύρια ευρώ και για 18 μήνες η αγορά αυτοκινήτων νέου τύπου. Υπολογίζεται -σύμφωνα με τον κ. Μητσοτάκη- ότι έτσι θα καλυφθεί το 25% του κόστους για περίπου 14.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Γιατί -όπως εξήγησε- το όφελος ανά μονάδα, αν συνδυαστεί με το οικολογικό bonus και τις σχετικές φοροαπαλλαγές, θα προσεγγίζει τις 10.000 ευρώ, κάτι που θα κάνει την ηλεκτροκίνηση, τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πιο προσιτά στο μέσο εισόδημα. «Αλλά και σίγουρα θα τα κάνει και πιο συμφέροντα. Διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι παρά το αρχικό αυξημένο κόστος της απόκτησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ένα αυξημένο κόστος το οποίο έρχεται τώρα η Πολιτεία να επιδοτήσει για να το κάνει πιο αποδεκτό, ο χρήστης ενός νέου τύπου αυτοκινήτου θα εξοικονομεί ετησίως κατά μέσο κοντά στα 2.000 ευρώ από ανεφοδιασμό, αλλά και από συντήρηση» είπε ο πρωθυπουργός.

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» το οποίο θα επιδοτεί κατά 15% την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά και ελαφρών φορτηγών. Και θα επιδοτεί επίσης -όπως είπε ο πρωθυπουργός- και κατά 25% την αγορά ηλεκτρικών ταξί.

Ο κ. Μητσοτάκης απέδωσε ιδιαίτερη σημασία στην γρήγορη αντικατάσταση του στόλου των ταξί -ειδικά στις μεγάλες πόλεις- και κάλεσε τους επαγγελματίες του κλάδου, να είναι από τους πρώτους οι οποίοι θα επωφεληθούν από τα γενναία κίνητρα που θα δοθούν.

Επίσης τα ηλεκτρικά οχήματα, θα κυκλοφορούν ελεύθερα παντού, και για δύο χρόνια θα απαλλάσσονται από τέλη στάθμευσης. Θα εξαιρούνται, επίσης, από το φορολογητέο εισόδημα οι δαπάνες για τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, και από τα εταιρικά έσοδα θα εκπίπτει το 50%, και το 70% στα νησιά, του κόστους αγοράς ή μίσθωσης ενός τέτοιου αυτοκινήτου. Οι ίδιες απαλλαγές θα ισχύουν και για τα έξοδα εγκατάστασης των εταιρικών σημείων φόρτισης, ενώ αυξάνεται και ο συντελεστής απόσβεσης παγίων σε όσες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα, όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης.

Πολιτική επιλογή η «πράσινη στροφή»

Ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε επίσης πως αποτελεί επιλογή, πρώτα απ' όλα πολιτική, η πράσινη στροφή, συμπληρώνοντας πως αφορά στο σύνολό της την ελληνική κοινωνία.

«Το Εθνικό Σχέδιο Μετάβασης στην Ηλεκτροκίνηση αποτελεί έναν από τους κεντρικούς πυλώνες της περιβαλλοντικής αντίληψης της κυβέρνησης για την εγκατάλειψη των ρυπογόνων καυσίμων. Ταυτόχρονα, όμως, αποτελεί κι ένα σχέδιο ολιστικό. Ένα σχέδιο το οποίο αφορά το κράτος, την τοπική αυτοδιοίκηση, τις περιφέρειες, τους δήμους, την αγορά, και -σε όλες τις εκφάνσεις της- και την κοινωνία των πολιτών. Γι' αυτό και συνοδεύτηκε από την «Πράσινη Συμφωνία» που υπέγραψαν 19 φορείς, το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών και το υπουργείο Ενέργειας & Περιβάλλοντος. Η συμφωνία θέτει το πλαίσιο της υποχρέωσης τού κάθε φορέα έτσι ώστε αυτό το εθνικό σχέδιο αυτό να γίνει πράξη το συντομότερο δυνατόν» τόνισε.

Η δεύτερη κατεύθυνση του Εθνικού Σχεδίου -όπως είπε ο πρωθυπουργός- ρυθμίζει την αγορά των υπηρεσιών φόρτισης, και οργανώνει, επίσης, τις υποδομές υποστήριξης των νέων οχημάτων.

Συγκεκριμένα το ρεύμα κίνησης θα παρέχουν οι Φορείς Εκμετάλλευσης Υποδομών Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων που θα αναπτύσσουν τα δίκτυα και τα σημεία φόρτισης σε όλη την Ελλάδα, όπως εξήγησε ο κ. Μητσοτάκης, θα είναι, δηλαδή, οι διάδοχοι ουσιαστικά των σημερινών «βενζινάδικων», και οι Πάροχοι Υπηρεσιών Ηλεκτροκίνησης θα συνεργάζονται με τη σειρά τους, με τους Φορείς Εκμετάλλευσης.

«Κίνητρα για εγκατάσταση μονάδων σε Δυτ. Μακεδονία και Αρκαδία»

Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε επίσης και στο πλαίσιο της προσέλκυσης επενδύσεων στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης, και τόνισε ότι θεσπίζονται κίνητρα για την εγκατάσταση παραγωγικών μονάδων στους νομούς της Δυτικής Μακεδονίας και της Αρκαδίας, όπου θα εξελίσσεται σταδιακά η απολιγνιτοποίηση, με σημαντική μείωση φόρων και άλλων βαρών.

Όπως ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης, μονάδες που θα εγκατασταθούν στους τόπους αυτούς θα έχουν μικρότερο φορολογικό συντελεστή κατά 5% και για 5 κερδοφόρες χρήσεις, μειωμένες εργοδοτικές εισφορές για κάθε νέα θέση εργασίας την οποία ιδρύουν, αυξημένους συντελεστές απόσβεσης παγίων και οι δαπάνες γι΄ αυτά θα αφαιρούνται από τα ακαθάριστα έσοδά τους, προσαυξημένες μάλιστα κατά 15%.

«Το master plan για την απόσυρση των ρυπογόνων λιγνιτικών μονάδων θα είναι σύντομα έτοιμο. Και θα παρουσιαστεί από τα συναρμόδια υπουργεία. Φιλοδοξούμε να κινητοποιήσει επενδύσεις που θα ξεπερνούν τα 5 δισεκατομμύρια για την απασχόληση, αλλά και για την αναμόρφωση της Δ. Μακεδονίας και της περιοχής της Μεγαλόπολης» είπε ο κ. Μητσοτάκης και προσέθεσε:

«Η χώρα μας ήδη έχει πετύχει να διεκδικήσει αυξημένο μερίδιο χρηματοδότησης από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Μετάβασης. Θυμίζω ότι στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το Recovery Fund οι πόροι που διατίθενται στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης τετραπλασιάζονται. Αυτό σημαίνει, κατ' ελάχιστον, τέσσερις φορές περισσότερα χρήματα για την Ελλάδα για να μπορέσουμε να χρηματοδοτήσουμε την δίκαιη μετάβαση από το λιγνίτη σε καθαρές μορφές ενέργειες. Οι στόχοι που έχουμε θέσει για τη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας συνολικά στη χώρα μας, είναι πολύ φιλόδοξοι. Και πρέπει να είναι φιλόδοξοι, καθώς η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα με κινητήριο δύναμη τον ήλιο, αλλά και τον αέρα, να μετατραπεί πραγματικά σε "μπαταρία" της νοτιοανατολικής Ευρώπης».