Όπου δεν μπορεί να πάει το ρώσικο Sherp ATV πας μόνο από αέρος
To περίεργο αυτό όχημα με τους τεράστιους τροχούς ήταν αρχικά μια ιδιοκατασκευή ενός ρώσου μηχανικού, του Alexei Garagashyan, προκειμένου να μπορεί να μετακινείται πρακτικά παντού. Από τις στέπες της πατρίδας του που όταν λειώνουν τα χιόνια μετατρέπονται σε βάλτους ή λίμνες, μέχρι και σε κανονικές λίμνες, μιας και είναι αμφίβιο.
Οι δυνατότητες του και η έξυπνη καθότι απλή κατασκευή του έφεραν την κανονική παραγωγή του, ενώ για το σκοπό αυτό απέκτησε και όνομα. Λέγεται Sherp ΑΤV, επωνυμία με έμπνευση μάλλον από τους σέρπας, τους οδηγούς των Ιμαλαϊων, που και αυτοί πάνε παντού.
Ουσιαστικά το Sherp είναι φτιαγμένο γύρω από τέσσερις θηριώδεις τροχούς χαμηλής πίεσης, ενώ από κει και πέρα οι λύσεις που έχουν εφαρμοστεί είναι όπως είπαμε απλές: ένα σωληνωτό πλαίσιο που καλύπτεται από ένα χοντρό έλασμα από ατσάλι που δημιουργεί μια μπανιέρα. Η μπανιέρα αυτή μαζί με τους τροχούς που λειτουργούν σαν μπαλόνια εξασφαλίζει την πλεύση του. Με ταχύτητα έως και 6 χλμ./ ώρα, ενώ στην περίπτωση αυτή τα λάστιχα που έχουν κάποιες μικρές ραβδώσεις λειτουργούν όπως οι τροχοί στα ποταμόπλοια που βλέπουμε στα γουέστερν.
Ο κινητήρας είναι ένας diesel 1.500 κυβικών και 44 ίππων της ιαπωνικής Kubota, ο οποίος είναι τόσο αξιόπιστος που πρακτικά θεωρείται αθάνατος, ενώ κινεί άξονες που τους έχει σχεδιάσει ο ίδιος ο εμπνευστής του Sherp και οι οποίοι είναι άμεσα συνδεδεμένοι με τους τροχούς. Και εδώ κυριαρχούν οι απλές λύσεις, οπότε δεν υπάρχουν π.χ. διαφορικά παρά μόνο αλυσίδες και γρανάζια.
Το Sherp ATV περνάει από παντού, ενώ είναι και αμφίβιο. Πηγή: ATV Sherp
Επίσης δεν υπάρχει και σύστημα διεύθυνσης με την κλασική έννοια, καθώς το ρώσικο ATV στρίβει με τη βοήθεια δύο μοχλών, σαν ερπυστριοφόρο, με τους τροχούς κάθε πλευράς να φρενάρουν ή να επιταχύνουν ανάλογα με τη στροφή που θέλει ο οδηγός του να πάρει. Αυτό του εξασφαλίζει και τη δυνατότητα να μπορεί να περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό του.
Πολυτέλειες στη βασική έκδοση πολύ απλά δεν υπάρχουν, ενώ αν θέλει κανείς π.χ. θέρμανση θα πρέπει να εγκατασταθεί άλλο κύκλωμα, καθώς ο Kubota εξασφαλίζει μόνο την κίνηση και τίποτα παραπάνω. Κάτι ανάλογο ισχύει και για τους καθαριστήρες, ενώ ο εξαερισμός εξασφαλίζεται πολύ απλά από το αναδιπλούμενο παρμπρίζ.
Πόσο κοστίζει το Sherp ATV που μπορεί να πάει παντού; Οι πληροφορίες λένε γύρω στις 70.000 δολάρια, ενώ καλό θα είναι να υπολογίσει κανείς και το επιπλέον κόστος ενός τρείλερ. Προκειμένου να μπορεί να φτάνει πιο άνετα και πιο γρήγορα στο σημείο που θα το χρησιμοποιήσει, γιατί αν πάει με το Sherp που μετά βίας πιάνει τα 45 χλμ./ ώρα και κατά πάσα πιθανότητα θα κάνει και δαιμονισμένο θόρυβο εξαιτίας των αλυσίδων και των γραναζιών του δεν θα έχει όρεξη αλλά και κουράγιο να πάει πουθενά αλλού.