Ο κοροναϊός απειλεί την κινεζική αλλά και την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία
Η κατάσταση για την αυτοκινητοβιομηχανία στην Κίνα αυτή την περίοδο θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί με τη φράση ήταν που ήταν στραβό το κλίμα το έφαγε όχι ο γάιδαρος αλλά ο... κοροναϊός.
Πέρυσι η κινεζική αγορά αυτοκινήτου σημείωσε πτώση έπειτα από 2 δεκαετίες συνεχούς ανόδου, πολλές φορές με διψήφια ποσοστά σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ενώ ταυτόχρονα άλλαξαν οι επιδοτήσεις κάθε είδους για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητο προκειμένου να ευνοηθούν τα πιο εξελιγμένα και μέσου κόστους.
Και εκεί που όλοι στην Κίνα έλπιζαν και εύχονταν για φέτος μια οριακή αύξηση της τάξης του 1% για την εσωτερική αγορά της χώρας, ήρθε η επιδημία του κοροναϊού. Η οποία έχει σαν επίκεντρο την επαρχία Hubei και κυρίως την πρωτεύουσα της Wuhan, που μεταξύ άλλων αποκαλείται και «motor city», μιας και αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά κέντρα της κινεζικής παραγωγής αυτοκινήτων.
Στο Wuhan έχουν εργοστάσια η Nissan και η Honda, δυναμικότητες 1,5 εκατομμυρίων και 700 χιλιάδων μονάδων ετησίως αντίστοιχα, η General Motors, η Kia και η Peugeot, καθώς και πολλοί εγχώριοι κατασκευαστές, όπως π.χ. η Dongfeng που μεταξύ άλλων συνεργάζεται στενά με τη Nissan.
Το Wuhan θυμίζει έρημη πόλη, καθώς κανείς δεν κυκλοφορεί και τίποτα δεν κινείται, ενώ τα εργοστάσια, μεταξύ αυτών και αυτά των αυτοκινητοβιομηχανιών είναι επίσημα κλειστά μέχρι σήμερα 9 Φεβρουαρίου. Η παράταση της απαγόρευσης λειτουργίας του θεωρείται βέβαιη, ενώ την εξάπλωση του ιού ακολουθεί και η εξάπλωση απαγόρευσης λειτουργίας, που ήδη ισχύει και για τη Σαγκάη. Που είναι ακόμα μεγαλύτερο «motor city»…
Μέχρι στιγμής οι ειδικοί υπολογίζουν πως η ετήσια παραγωγή της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας για φέτος έχει μειωθεί κατά 1 εκατομμύριο οχήματα, που αντιστοιχούν σε δύο εβδομάδες κανονικής λειτουργίας των εργοστασίων. Το τελικό νούμερο, εφόσον η κατάσταση αρχίζει σιγά σιγά να ομαλοποιείται προς το Μάρτιο, αναμένεται να φτάσει ή και να ξεπεράσει τα 1,7 εκατομμύρια οχήματα.
Από την κατάσταση στην Κίνα θα επηρεαστούν ιδιαίτερα και οι ευρωπαίοι κατασκευαστές. Ο όμιλος Volkswagen για παράδειγμα έχει συνολικά 24 εργοστάσια στη μεγάλη ασιατική χώρα. Πηγή: Audi
Πέρα όμως από τα εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων υπάρχουν και αυτά που παράγουν εξαρτήματα και ανταλλακτικά (μεταξύ άλλων έχουν εργοστάσια και οι Bosch, ΖF, Valeo), που επίσης έχουν κατεβάσει ρολά, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται προβλήματα και σε άλλες αυτοκινητοπαραγωγές χώρες. Ο όμιλος της Hyundai π.χ. αναγκάστηκε να κλείσει εργοστάσιά του στην Νότιο Κορέα ελλείψει εξαρτημάτων κινεζικής προέλευσης.
Συνολικά η Κίνα παράγει ετησίως ανταλλακτικά και εξαρτήματα αξίας 70 δισεκατομμυρίων δολαρίων, εκ των οποίων το 20% εξάγεται στις ΗΠΑ, οπότε μπορεί κανείς να φανταστεί τη ζημιά. Όχι μόνο σε τοπικό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Αναλυτές λένε χαρακτηριστικά πως ο κοροναϊός θα κοστίσει π.χ. στους ομίλους της Volkswagen (έχει συνολικά 24 εργοστάσια στην Κίνα) και της BMW -που όπως και οι άλλες εταιρείες έχουν απομακρύνει τα στελέχη τους από την Κίνα- το 5% των κερδών τους για το πρώτο εξάμηνο του 2020. Κάτι ανάλογο σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό ισχύει για όλες σχεδόν της αυτοκινητοβιομηχανίες, την ίδια στιγμή που η εξάπλωση του ιού συνεχίζεται ακάθεκτη…