H Smart με τα νέα EQ είναι ο πρώτος παραδοσιακός κατασκευαστής με αποκλειστικά ηλεκτρική γκάμα
Αν οι βασικές προδιαγραφές ενός αυτοκινήτου που προορίζεται αποκλειστικά για αστικές μετακινήσεις είναι οι μικρές διαστάσεις προκειμένου να είναι ευέλικτο και να παρκάρει σχεδόν παντού, οι άνετοι χώροι για δύο τουλάχιστον και κάποιες αποσκευές στο εσωτερικό και η όσο το δυνατόν μικρότερη επιβάρυνσης του περιβάλλοντος το σύνολο των μοντέλων της Smart και κυρίως το Fortwo τις καλύπτουν πλέον όλες.
Και λέμε πλέον γιατί στα πλαίσια της προγραμματισμένης ανανέωσής του η εταιρεία κατάργησε τις εκδόσεις με κινητήρες εσωτερικής καύσης και διατήρηση μόνο τις ηλεκτρικές. Έτσι γίνεται η πρώτη κλασική αυτοκινητοβιομηχανία που διαθέτει στην γκάμα της μόνο EVs (Electric Vehicles), τα οποία φυσικά ονομάζονται EQ ακολουθώντας την κωδικοποίηση της Mercedes.
Γεγονός είναι πως τα Smart είχαν ήδη από το 2007 ηλεκτρικές εκδόσεις στη γκάμα τους. Αυτό που έχει αλλάξει είναι πως η ηλεκτροκίνηση αποτελεί πια τη μόνη δυνατή επιλογή, τόσο για το Fortwo όσο και για το Forfour. Που για πρώτη φορά στην ιστορία της μάρκας διαφοροποιούνται μεταξύ τους στη μάσκα. Η οποία συνολικά κατέβηκε πιο χαμηλά, κάτω από τους προβολείς -LED πλέον- ενώ συνολικά και απλοποιήθηκαν όσο γινόταν οι γραμμές και υιοθετήθηκαν κάποια αισθητικά στοιχεία από τα μοντέλα της πρώτης γενιάς.
Στο εσωτερικό η βασική αλλαγή εντοπίζεται στην κονσόλα όπου πλέον δεν υπάρχει το συρταράκι της προηγούμενης γενιάς αλλά πρακτικές θέσεις για αναψυκτικά και μια βάση για smartphones πίσω από τον επιλογέα. Στην πορεία θα υιοθετηθεί και ένα νέο σύστημα infotainment που θα έχει τη δυνατότητα αξιοποίησης και της υπολογιστικής ισχύος του συνδεδεμένου με αυτό smartphone. Η οθόνη αφής πάντως μεγάλωσε ήδη στις 8,0 ίντσες και φυσικά υπάρχει μια βασική εφαρμογή (app) που πληροφορεί εξ αποστάσεων τον οδηγό για την κατάσταση και τη λειτουργία του αυτοκινήτου, καθώς και διάφορες άλλες βοηθητικές. Όπως π.χ. η ready to pack, που σου υποδεικνύει την άριστη τοποθέτηση συσκευασιών, αφού σκανάρεις τους κωδικούς τους, προκειμένου τα 220 λίτρα του πορτμπαγκάζ του Fortwo και τα 184 λίτρα του Forfour να είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμα.
To Forfour EQ μοιράζεται το ίδιο ηλεκτρικό σύστημα πρόωσης με το αντίστοιχο Fortwo, που αποτελείται από έναν ηλεκτροκινητήρα με μέγιστη ισχύ 60 kW και μια μπαταρία 17,7 kWh. Πηγή: Smart
Το ηλεκτρικό σύστημα πρόωσης των Smart EQ αποτελείται από έναν ηλεκτροκινητήρα με μέγιστη απόδοση 60 kW και από μια μπαταρία ενεργειακής χωρητικότητας 17,7 kWh, σε συνδυασμό φυσικά με δυνατότητες ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση και το φρενάρισμα καθώς και με ένα πρόγραμμα Eco. Η αυτονομία στο Fortwo κουπέ κυμαίνεται από 147 έως 159 χιλιόμετρα (Forfour: 140 έως 153), τιμή που με βάση τον αστικό χαρακτήρα είναι ικανοποιητική για τις μετακινήσεις ακόμα και δύο ημερών πριν χρειαστεί επαναφόρτιση. Η οποία με τον προαιρετικό, ενσωματωμένο στο αυτοκίνητο ταχυφορτιστή των 22 kWh και από το 10 έως το 80% της χωρητικότητας της μπαταρίας διαρκεί μόλις 40 λεπτά στην περίπτωση βέβαια που υπάρχει τριφασικό δίκτυο. Στο κοινό οικιακό δίκτυο και με το στάνταρ φορτιστή απαιτούνται 6 ώρες για την ίδια διαδικασία.
Στο δρόμο, οδηγώντας τα ανανεωμένα Smart ΕQ στην Βαλέντσια, στην Ισπανία, διαπίστωσα πως όχι μόνο ακολουθούν με άνεση την κίνηση στην πόλη αλλά χάρη στην απρόσκοπτη επιτάχυνση που τους εξασφαλίσει η άμεσα διαθέσιμη ροπή των 160 Nm είναι πολύ πιο σβέλτα από σημαντικά πιο ισχυρά μοντέλα από φανάρι σε φανάρι. Ταυτόχρονα το Fortwo εξακολουθεί να είναι ότι πιο ευέλικτο, πρακτικό και εύκολο στο παρκάρισμα μπορεί να αγοράσει κανείς σήμερα. Την ίδια στιγμή το Forfour μπορεί να είναι το πιο γρήγορο «σχολικό» για δύο μικρά παιδιά ή commuter για τέσσερις ενήλικες.
Πέρα από την εξωτερική εμφάνιση η Smart απλοποίησε και τη διαδικασία παραγγελίας των μοντέλων της, διατηρώντας και τις μεγάλες δυνατότητες εξατομίκευσής τους. Έτσι ο μελλοντικός κάτοχος μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε τρεις γραμμές (passion, pulse, prime) kai τρία πακέτα εξοπλισμού (Advanced, Premium, Exclusive) και ολοκληρώνει την όλη διαδικασία με την επιλογή του χρώματος για το αμάξωμα.
Η οθόνη του συστήματος infotainment -η νέα του γενιά θα παρουσιαστεί στην πορεία- μεγάλωσε στις 8,0 ίντσες, ενώ υπάρχουν πολλές και ενδιαφέρουσες εφαρμογές (apps). Πηγή: Smart
Το ποσό που θα κληθεί να καταβάλει στην Ελλάδα θα ξεκινά -τα ανανεωμένα Smart EQ θα είναι διαθέσιμα την άνοιξη- από τις 24.990 ευρώ για το Fortwo και από τις 28.490 ευρώ για το Forfour, ενώ το κάμπριο κοστολογείται από 28.490 ευρώ.
Κλείνοντας θα πρέπει να σημειώσουμε πως τα ανανεωμένο Smart EQ αποτελούν ένα μεταβατικό στάδιο, καθώς η εταιρεία Smart ανήκει πλέον και στην κινέζικη Geely που είναι και μεγαλομέτοχος της μητρικής της Daimler. Έτσι η επόμενη γενιά που αναμένεται το 2022 θα έχει γερμανικό design και κινέζικη τεχνολογία -ακούγεται περίεργο αλλά έτσι θα είναι- και θα κατασκευάζεται στην Κίνα.