Αυτοκίνητο: To αυτοκίνητο που λίγο έλειψε να είναι Golf στη θέση του VW Golf
To VW Golf έφτασε αισίως στην 8η γενιά του η οποία ήδη έχει παρουσιαστεί επίσημα και την έχουμε οδηγήσει στην επίσημη πρεμιέρα και φυσικά θέλει να συνεχίσει μια εξαιρετικά επιτυχημένη πορεία. Η οποία ξεκίνησε πριν από 45 ολόκληρα χρόνια, το 1974, ενώ μέχρι στιγμής έχουν πουληθεί περισσότερα από 35 εκατομμύρια Golf, πολλά από τα οποία εξακολουθούν να κυκλοφορούν στους δρόμους αυτού του κόσμου.
Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι το ότι το διαχρονικό best seller της VW λίγο έλειψε να μην υπάρχει. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή της όλης υπόθεσης που προσδιορίζεται κάπου στα μέσα της δεκαετίας του ’60.
Τότε που η Volkswagen ταλανιζόταν από πολλά οικονομικά προβλήματα και ο Σκαραβαίος, το μοντέλο που αποτελούσε τη βάση της είχε ήδη φτάσει στα όριά του -και ας είχε ακόμα χρόνια παρουσίας μπροστά του. Η ανάγκη για ένα καινούργιο και σύγχρονο μοντέλο, που θα διαδεχόταν στην ουσία του Beetle και θα ήταν πιο σπορτίφ, πιο άνετο, ασφαλές και πρακτικό, ήταν κάτι παραπάνω από επιτακτική.
Στη διαδικασία εξέλιξης μετείχε και η Porsche, η οποία και τότε αλλά και τώρα, αναλάμβανε ανάλογα πρότζεκτ ως εξωτερικός συνεργάτης, που παρουσίασε ένα πρωτότυπο με τον κωδικό EA 266. Που ικανοποιούσε όλες τις προϋποθέσεις που είχαν τεθεί και μια ακόμα, σύμφωνη με την παράδοσης της VW: είχε τον κινητήρα πίσω -ακριβέστερα προς το κέντρο, μιας και ήταν ακριβώς κάτω από το πίσω κάθισμα.
Ο κινητήρας αυτός καθαυτός δεν ήταν μπόξερ όπως στο Σκαραβαίο αλλά τετρακύλινδρος σε σειρά, 1.600 κυβικών, είχε ψεκασμό στοιχείο κάτι παραπάνω από πρωτοποριακό για την εποχή και απέδιδε 100 ίππους. Τιμή εντυπωσιακή κάτι που ίσχυε και για την τελική ταχύτητα των 190 χλμ./ ώρα.
Στα υπέρ του ΕΑ 266 και η πλήρης γκάμα αμαξωμάτων -λιμουζίνες σύμφωνα με την ορολογία της εποχής με 3 ή 5 πόρτες, ένα σπορ κουπέ, ένα ρόουντστερ και ένα λεωφορειάκι ως πρόδρομος των MPV- όμως από την άλλη υπήρχαν και πολλά προβλήματα: ο κινητήρας π.χ. στο κέντρο και με προσανατολισμό προς τα κάτω είχε σα συνέπεια το ψυγείο και η εισαγωγή να λειτουργούν σαν ηλεκτρικές σκούπες και να μαζεύουν πολύ σκόνη και πολλά σκουπίδια, με αποτέλεσμα τις συχνές βλάβες. Που για να επισκευαστούν, έπρεπε να «κατέβει» όλος ο κινητήρας, κάτι που ίσχυε και για τις πιο απλές εργασίες συντήρησης, γεγονός που και απαιτούσε και χρόνο αλλά και χρήμα.
Το πρωτότυπο και το μοντέλο παραγωγής του Golf που, ευτυχώς για τη VW, ήταν αυτό που επιλέχθηκε για να αντικαταστήσει στην πορεία το Σκαραβαίο. Πηγή: VW
Επίσης η εμφάνιση θύμιζε «τρομαγμένο βάτραχο», με αποτέλεσμα ο τότε νέος επικεφαλής της μάρκας Rudolf Leiding, που αποδείχθηκε πιο προοδευτικός από τους προκατόχους του, να απορρίψει το EA 266 και να επιλέξει το ΕΑ 337, την πρόταση της Italdesign του νεαρού τότε Giorgetto Giugiaro που δεν είναι άλλη από το Golf της 1ης γενιάς.
Τι θα γινόταν αν οι επικεφαλείς τότε της VW είχαν προχωρήσει τότε στην έγκριση και στην παραγωγή του ΕΑ 266; Κατά πάσα πιθανότητα θα είχαν προσθέσει μετά το Type 3 –πιο γνωστό ως VW 1500 και 1600- ένα ακόμα αποτυχημένο μοντέλο στη γκάμα και η εταιρεία πιθανότατα θα όδευε με μαθηματική ακρίβεια στην οικονομική καταστροφή.