ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Το εμβληματικό αυτοκίνητο του Back to The Future, το DeLorean DMC-12 ξανά στην παραγωγή

Το εμβληματικό αυτοκίνητο του Back to The Future, το DeLorean DMC-12 ξανά στην παραγωγή
NASA

Είναι ένας μύθος σε τέσσερις τροχούς και ένα αμάξι που έγραψε ιστορία τόσο στον κινηματογράφο όσο και στην πραγματικότητα. Μετά από νόμο για τη μικρής κλίμακας παραγωγή, ο οποίος ψηφίστηκε από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση των ΗΠΑ το αυτοκίνητο θα κατασκευάζεται από την DeLorean Motor Company.

Η ονομασία βέβαια της εταιρίας είναι και η μόνη σχέση της με τον δημιουργό του αυτοκινήτου, τον John DeLorean. Η DeLorean Motor Company ιδρύθηκε από τον Βρετανό επιχειρηματία Stephen Wynne το 1995 και πλέον περνάει από την επισκευή και αποκατάσταση των υπαρχόντων μοντέλων του παρελθόντος στα μοντέλα του σήμερα καθώς με τη νέα νομοθεσία του Τέξας του επιτρέπεται να κατασκευάσει τα DMC-12 με τις προδιαγραφές του 1982.

Τα επερχόμενα DMC-12 θα κατασκευαστούν με τη χρήση του υπάρχοντος στοκ ανταλλακτικών τα οποία και επαρκούν για 300 κομμάτια και τα πρώτα μοντέλα αναμένεται να είναι διαθέσιμα το 2017. Η τιμή της νέας DeLorean δεν θα ξεπερνά τα $100.000 και αυτή είναι η ιστορία ενός θρύλου με αμάξωμα που επιστρέφει από το μέλλον στο τώρα.

Μια χρονομηχανή με γκάζια

Όταν ο Doc Brown αποκάλυψε το αμάξι που ταξίδευε στο χρόνο στα πρώτα κιόλας πλάνα του "Επιστροφή Στο Μέλλον" ο Marty McFly αναρωτήθηκε: “Θες να μου πεις ότι έφτιαξες μια χρονομηχανή από ένα DeLorean!;"

Σήμερα ένας από τους σεναριογράφους και παραγωγός της ταινίας, ο Bob Gale, εξηγεί πως έφτασαν στην επιλογή ενός τόσο ιδιαίτερου αμαξιού για να “πρωταγωνιστήσει” στη μεγάλη εμπορική επιτυχία των 80s. “Όταν προετοιμάζαμε το Επιστροφή Στο Μέλλον ο ιδρυτής της εταιρείας, ο John DeLorean, ήταν στα πρωτοσέλιδα. Ήταν οι μέρες που εκδικαζόταν η υπόθεση του, είχε κατηγορηθεί για διακίνηση κοκαΐνης και ξέπλυμα σε ναρκοδολάρια, λογικό επόμενο η εταιρεία του να κηρύξει πτώχευση. Στα μάτια μας όμως υπήρχε κάτι επικίνδυνα γοητευτικό σε αυτό το μοντέλο αυτοκινήτου, μια υπέροχη υποκουλτούρα. Επιπλέον ήμασταν ερωτευμένοι με τις gullwing πόρτες της”.

Ο λόγος για το DeLorean DMC-12 του 1981, το μόνο αμάξι που κατασκευάστηκε ποτέ από την εταιρεία DeLorean Motor Co. Συναρμολογήθηκε σε ένα προάστιο του Μπέλφαστ και έβγαλε μόλις 9.000 κομμάτια πριν σταματήσει την παραγωγή του. Από αυτά, περίπου 6.000 κυκλοφορούν ανάμεσα μας.

Επιστροφή στο μύθο

151015081400 10 delorean super 169 copy

Σήμερα οι ιδιοκτήτες ενός DeLorean τραβούν την προσοχή σαν να κυκλοφορούν ένα κινούμενο αξιοθέατο. Άλλωστε αυτό είναι το όχημα που μετέφερε μέσα στο χωροχρόνο τους κινηματογραφικούς ήρωες στην (παλιά πλέον) 21η Οκτωβρίου 2015. Ο Chris Parnham, συγγραφέας του βιβλίου "Delorean: Celebrating the Impossible" θεωρεί ότι το τετράτροχο χρωστάει το μύθο του στην ταινία. Εν μέρει, έχει δίκιο.

“Είναι ένα αμάξι που δεν προκαλεί το φθόνο όπως συμβαίνει όταν βλέπουμε ένα ακριβό μοντέλο Ferrari ή Lamborghini. Όταν βρίσκεσαι απέναντι από ένα DeLorean δεν θες να βγάλεις έξω τα κλειδιά σου για να το καταστρέψεις και να το σημαδέψεις. Ο κόσμος θυμάται με μια γλύκα την Επιστροφή Στο Μέλλον”. Από το 1999, όταν και απέκτησε το πρώτο του μοντέλο, μέχρι σήμερα ο Parnham, που είναι ενεργό μέλος στη λέσχη DeLorean Owners Club UK (DOC), έχει αλλάξει 18 μοντέλα τα οποία και αγοράζει και μεταπωλεί. Κάνει φιλικές τιμές στα υπόλοιπα μέλη της λέσχης στην οποία ανήκει ενώ ο ίδιος έχει δύο στο γκαράζ του σπιτιού του.

“Δεν θα ισχυριστώ ότι με ενοχλεί ο θαυμασμός και οι αντιδράσεις του κόσμου. Το απολαμβάνω” λέει χαμογελώντας. Βέβαια υπάρχουν κάποιοι ιδιοκτήτες που δεν αρκούνται απλά στο να αποκτήσουν αυτό το αμάξωμα που κουβαλάει μύθο. Ο 51χρονος από την Ιαπωνία επιχειρηματίας σκοπεύει να κάνει βόλτες τη δική του τετρακίνητη “χρονομηχανή” η οποία κινείται με βιοαιθανόλη από ανακυκλωμένα ρούχα! “Το λατρεύω” λέει ο Iwamoto. “Όταν είμαι πίσω από το τιμόνι πηγαίνω πίσω στα χρόνια της νιότης μου” σχολιάζει.

Η DeLorean παρολίγον θα ήταν ψυγείο

Η φήμη και η δόξα του αμαξιού ήταν απλά θέμα τύχης. “Στις πρώτες εκδοχές του σεναρίου ο Marty ταξιδεύει στο χρόνο μπαίνοντας σε ένα ψυγείο” λέει ο Gale. “Όταν τελικά το 1984 βρήκαμε τη χρηματοδότηση για να ξεκινήσουμε τα γυρίσματα ο σκηνοθέτης, Bob Zemeckis, δυσκολευόταν. Δεν ήξερε πως θα μπορούσε να αποτυπώσει καλά αυτό το ταξίδι με όχημα ένα ψυγείο όπότε μας ζήτησε να σκεφτούμε μια άλλη εκδοχή χρονομηχανής που μπορεί να κινηθεί, ή έστω να μετακινηθεί. Τότε σκεφτήκαμε το μοντέλο DeLorean". Βέβαια το αυτοκίνητο αυτό ήταν μοιραίο να μείνει στην ιστορία, ήδη από τον κατασκευαστή του.

Ο άντρας πίσω από τη μηχανή

Ο John DeLorean ήταν ένας καριερίστας στην αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία της General Motors, ήταν ο άνθρωπος που σχεδίασε κλασικά τετράτροχα όπως τις Pontiac GTO και Pontiac Firebird. Το 1973 έφυγε από την εταιρεία για να κυνηγήσει το δικό του όνειρο. Ιδρύει την DeLorean Motor Co. και βάζει μπροστά τα σχέδια του να συναρμολογήσει το δικό του sport αμάξι όπως ακριβώς το είχε ονειρευτεί. Χωρίς χρήματα, αναζητά και βρίσκει τα περίπου 200 εκατομμύρια δολάρια που χρειαζόταν για αρχικό κεφάλαιο. Άνθρωπος του δρόμου και του λόγου, πείθει αρκετούς επώνυμους να επενδύσουν στο όνειρο του, ανάμεσα σε αυτούς ακόμη και ο τηλεπαρουσιαστής που έγραψε ιστορία στην τηλεόραση των ΗΠΑ, ο Τζόνι Κάρσον.

Επιπλέον η βρετανική κυβέρνηση ήθελε να δημιουργήσει θέσεις εργασίας στη Β. Ιρλανδία οπότε επένδυσαν περίπου 120 εκατ δολάρια. Κανείς τους δεν κέρδισε τίποτα. Η παραγωγή του αμαξιού καθυστέρησε σημαντικά μετά από διάφορα προβλήματα στη μηχανή και το σχεδιασμό του και όταν πλέον η αλυσίδα παραγωγής ξεκίνησε, το 1981, ο χρόνος είχε τελειώσει. Οι πωλήσεις ήταν απογοητευτικές. Οι DeLorean ήταν ακριβά αυτοκίνητα που βγήκαν στην αγορά σε μία εποχή δύσκολη για τον Αμερικανό πολίτη. “Τίποτα δεν πουλιόταν τον χειμώνα του 1982 στην Αμερική, υπήρχε ύφεση στην αγορά και ο καιρός ήταν κρύος και σκληρός” ισχυρίζεται ο Parnham.

Ο DeLorean ίσως τα είχε καταφέρει καλύτερα εαν δεν είχε υιοθετήσει ένα έκλυτο βίο που προκάλεσε την οργή πολλών στον τύπο της χώρας αλλά και στους κύκλους των ανταγωνιστών του. Όταν βρέθηκε με μια βαλίτσα γεμάτη από κοκαΐνη και οι κατηγορίες για διακίνηση λευκής σκόνης αξίας 24 εκατ δολαρίων το παραμύθι του τελείωσε. Ακόμη και αν τελικά απαλλάχθηκε των κατηγοριών η φήμη του είχε λερωθεί για πάντα. “Θα αγόραζες έστω και ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο από κάποιον σαν εμένα;” λέγεται ότι ψιθύρισε στην αίθουσα του δικαστηρίου.

Το εργοστάσιο έκλεισε, η επιχείρηση χρεωκόπησε, όλα τελείωσαν πριν η Επιστροφή Στο Μέλλον κυκλοφορήσει στους κινηματογράφους δίνοντας, ίσως, μια ελπίδα ζωής.

Κρατώντας το όνειρο ζωντανό

151020185728 delorean 2 super 169

Ο Stephen Wynne είναι ο διευθύνων σύμβουλος της DeLorean Motor Co. Με έδρα της το Χιούστον, η επιχείρηση δεν έχει καμία ομοιότητα με την πρώτη που έφερε αυτή την επωνυμία.

Ο Wynne, που ήδη από το 1982 είχε συνεργείο αυτοκινήτων με ειδίκευση στα μοντέλα με τα gullwings θαυμάζει το διαχρονικό σχεδιασμό, την τόλμη της ιδέας αυτού του αμαξιού. “Ο John DeLorean πήρε ένα τεράστο ρίσκο για να δημιουργήσει αυτό το αμάξι. Το DeLorean ήταν το Tesla του τώρα. Ήταν ένα αυτοκίνητο πέρα από κανόνες και πρέπει".

Ο Gale θυμάται κάτι τελευταίο. “Μία από τις πιο συγκινητικές επιστολές που πήραμε ποτέ για την ταινία ήταν αυτή που υπέγραφε ο John DeLorean. 'Ευχαριστώ που κρατήσατε το όνειρο μου ζωντανό' έγραψε”. Ο DeLorean πέθανε από καρδιά το 2005 και ο αστικός μύθος λέει ότι έφυγε επάνω από τα σχέδια ενός νέου μοντέλου που σχεδίαζε να χαρίσει στους Πίτερ Παν του 21ου αιώνα.

Great Scott! The story behind the car that made time travel stylish by Stephy Chung