ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Η Κίνα δείχνει πως οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι συνδεδεμένες με τις επιδοτήσεις

H κινεζική αγορά είναι με διαφορά η μεγαλύτερη και βέβαια η πλέον σημαντική για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Κι αυτό γιατί οι κυβερνητικές επιδοτήσεις ανέρχονται σε αρκετά δισεκατομμύρια δολάρια, πιο συγκεκριμένα 3,1, και ένας από τους λόγους είναι φυσικά και η υπερβολική ατμοσφαιρική ρύπανσης στις κινέζικες μεγαλουπόλεις.

Ενδεικτική για το boom των BEVs (Battery Electric Vehicles) στην Κίνα είναι η αύξηση των πωλήσεών τους κατά 106,2% τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους, φτάνοντας συνολικά τις 185.000 αυτοκίνητα, όταν η υπόλοιπη αγορά ήταν πτωτική. Μέσα σε λίγους όμως μήνες, πιο συγκεκριμένα το Σεπτέμβριο που μας πέρασε, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών μοντέλων έπεσαν στο ιστορικό χαμηλό των 63.000 μονάδων.

Ο λόγος όμως δεν ήταν η μειωμένη ζήτηση αλλά η μειωμένη παραγωγή και η αιτία πρέπει να αναζητηθεί στην αλλαγή της πολιτικής του Κινεζικού κράτους σε ότι αφορά τις επιδοτήσεις. Εδώ θα πρέπει να πούμε πως η πολιτική της Κίνας είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να αντικαταστήσουν σε βάθος χρόνου τα συμβατικά με κινητήρες εσωτερικής καύσης και όχι να λειτουργήσουν απλά συμπληρωματικά. Έτσι λοιπόν οι επιδοτήσεις άλλαξαν με τέτοιο τρόπο ώστε να μην πριμοδοτούνται τα αυτοκίνητα που δεν ταιριάζουν στην πολιτική της.

Αυτά που πλέον δεν επωφελούνται καθόλου είναι τα BEVs με αυτονομία μικρότερη των 250 χιλιομέτρων, τα οποία κατά κανόνα δεν είναι ιδιαίτερα εξελιγμένα τεχνολογικά. Η συνέπεια ήταν πολλές μικρές κινεζικές εταιρείες να βγουν πρακτικά εκτός αγοράς, καθώς οι πωλήσεις τους και άρα η επιβίωσή τους βασιζόταν σχεδόν αποκλειστικά στις επιχορηγήσεις. Παράλληλα μειώθηκαν αρχικά κατά 50% και στο τέλος του 2020 θα καταργηθούν οι επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά μοντέλα που μπορούν να ξεπεράσουν με μια φόρτιση της μπαταρίας του τα 400 χιλιόμετρα και στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι μεγάλα, πολυτελή και ακριβά.

Αυτές που επίσης καταργούνται από την 1η Ιανουαρίου του 2021 είναι οι επιδοτήσεις για αυτοκίνητα ενεργειακών κυψελών, καθώς παρά τα οικονομικά κίνητρα οι πωλήσεις τους είναι εξαιρετικά χαμηλές. Λόγω της ιδιαίτερα υψηλής τιμής της. Η οποία δεν αναμένεται να είναι ανταγωνιστική μέσα στα επόμενα χρόνια.

Το παράδειγμα της Κίνας είναι χαρακτηριστικό για το πόσο άμεση και γραμμική είναι η σχέση μεταξύ των κρατικών επιχορηγήσεων και των πωλήσεων των BEVs. Μόλις σταματήσουν οι πρώτες μηδενίζονται και οι δεύτερες και αυτό είναι ένα φαινόμενο που παρατηρήθηκε και στην Ευρώπη και συγκεκριμένα στη Δανία.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης